vinteskön TRÄFF med övernattning 7-8/3

Hej Alla friluftsvänner.

513.jpg


2009 ska det blir fart på IRL-träffar och turer i Skåne, både till antal, uppslutning och kvalitet.

Jag föregår med gott exempel och fortsätter med en inbjudan till en HELGTRÄFF med övernattning lördagen den 7:e till söndagen den 8:e mars.

Det blir en kort vandring längs skåneleden i Skäralids underbara natur, från Röstånga respektive Skäralid, med gemensamt mål Dahlbergsstugan där vi övernattar. Med stugan som utgångspunkt kommer vi att göra utflykter och aktiviteter efter förmåga. På kvällen samlas vi runt eldstaden för trevligt samkväm. Överraskning utlovas. Medtag gärna instrument och sånghäfte.

Dahlbergsstugan bjuder på mycket enkla och lite "tuffa" förutsättningar för vistelsen. Det saknas framförallt elektricitet så glöm det där med micromat och värmeväxlare. Golven är kalla så inneskor är obligatoriskt. Var och en tar med proviant för helgen samt egen kokutrustning (stormkök). Förläggning sker kollektivt och kräver (varm)sovsäck samt liggunderlag. På kvällen blir det mörkt så medtag ljuskälla, gärna camping/fotogen eller gasollampa. Är det snö så kan vi åka pulka och skidor.

För den som är nyfiken på vintertältning är detta ett utmärkt tillfälle med tryggheten av närhet till stugan. Tältning sker på området.

Gemensam avgång från Skäralid kl 10.00 eller från Röstånga kl 10.15 på lördagen. Avslutning där vi hjälps åt med att städa ur stugan på söndag, färdigt till kl 15.00.

All konversation sker lämpligen i tråden. Intresseanmälan löpande som bekräftas den 3/3.
Jag ser mig själv som initiativtagare men vill inte ensam ta på mig "allt ansvar". Därför önskar jag ett levande forum där ni alla vill vara delaktiga i tips och planering.
Att få arrangera denna helgträff har länge varit mitt mål. Nu blir det av.

Varmt välkomna.

Mitt mobilnummer är 070-65 606 54 vid behov.

PS. om någon behöver hyra ett stormkök, liggunderlag mm går det bra att boka genom mig. DS
 
Jag går i tankarna att köra en sån natt i helgen, lördag-söndag, men är lite orolig över "underlaget" ifall det blir varmare. Lera och sånt, vid smältväder. Någon som har erfarenhet?
 
Broder

Alla ni som tar er till Söderåsens nationalpark och Po's IRL träff,kan ta med kamera så får ni tipps om hur ni fotograferar i nationalparken av Magnus B Andersson som har fotat i nationalparken de senaste 20 åren. Annars blir det väll som vanligt tufft och jävligt men samtidigt riktigt roligt med god mat och härliga minnen. Själv vandrar jag "hemifrån" Ljungbyhed under Lördagen, någon som är sugen att hänga på?

Vi ses
 
Låter mkt roligt och välplanerad helg. Efterom vi skall upp och gå "Fjällräven Classic" i år igen behöver vi träna..... Tar kontakt med dig P-O, via mail istället.
 
Utmärkt initativ ! Jag vill gärna följa med. Lägger dock in en reservation om evt sent återbud, då jag just nu har lite problem med kroppsliga skvanker som behöver läka ett litet tag till. Men till den helgen bör jag vara fit for fight igen.
Hur ser anmälnings tillströmmningen ut nu?, så det blir något av det menar jag.

Planerar ni att vandra "långt" under lördagen respektive söndagen?

Någon från Malmö som ska dit och vill ha sällskap på tåget upp?
 
På frågan om hur långt vi planerar att vandra under dagarna i förhållande till att orka/kunna vandra med är tanken att vi gör ett smörgåsbord av valmöjligheter för olika aktiviteter och svårigheter.
bra va!
 
Jag är gärna med på lördagen men kan dessvärre inte sova över till söndagen. Kör från Hbg till Skäralid på lördagsmorgonen om någon behöver skjuts eller för samåkning.

Hur ser det ut med deltagare och vad är den ungefärliga planen PO?

//Henrik
 
Ang lördagen

Hejsan,

Jag hänger gärna med på lördagen som jag sagt tidigare och går en tur. Men jag sover inte över, utan nöjer mig med en dagstur istället det får räcka.
Var är tänkt som primär mötesplats Skäralid eller Röstånga?

Jag åker evt tåg och buss upp eller kanske bil. Finns det något bra ställe att placera bilen på? Några fler deltagare ifrån Malmötrakten?

Ha det gott,
 
Senast ändrad:
vad kul att ni kan komma på lördag, går alldeles utmärkt.
Primär startplats är Skäralid. Parkeringsplats finns på båda ställena.

På deltagarsidan har jag med mig 6-10 personer som är bjudna utanför utsidan.se. Utöver det hoppas jag på stor uppslutning härifrån utsidan.se, stugan rymmer, med sovloft inräknat ca 50 pers. Fullt så många räknar jag inte med men det är ju alltid kul om det kommer många deltagare när jag arrangerar en träff.

Utan att gå in på detaljer är programmet tänkt som workshops med olika aktiviteter och svårigheter.

Välkomna!
 
Fotografering

Hej alla fotosugna.

Jag planerar två rundor med utgång från stugan med kamera.

Lör Kopparhatten,Skärån

Söndag: Härsnäsdammen

Magnus B
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.