överlevnad och klättring?

Inspirerad av tidigare trådar om överlevnadsaskar och annat skoj, så funderar jag över vad folk släpar med sig upp på multipitchturer, big walls eller mer avancerade toppturer till fjälls? Alltså, klättring med en hel del anmarsch och flera långa timmar på väggen, där även nerstigningen ibland är ett äventyr i sig.

Själv har jag kniv, första förband, elastisk binda och nån slags tejp, karta och kompass, snickers/nickel och vatten. Det mesta ligger i ryggsäcken, men kniv och första förband ligger i en benficka. Och så brukar det ju alltid hamna massa annan skit i ryggsäcken, beroende på vilken tur man gör...

Hur gör ni? "Överlevnadsask" bak på selen? Lämnar allt hos andremannen?

//Johan.
 
Förare

Jag brukar ha med jacka, vatten, någon form av energi samt en förare. Det är så himla trist att hänga på väggen och inte veta vart man ska. Första förband kan nog vara bra. Kniv har jag aldrig med mig fast man kanske borde. Pannlampa är smart att ta med också. Jag brukar även släpa med kameran.
 
Re: Förare

mathias; sa:
Första förband kan nog vara bra. Kniv har jag aldrig med mig fast man kanske borde.

första förband e skitbra, har själv fått en sten i huvet vid ett otrevligt läge på tok för högt upp.. tejap försvarets ff på hjälmen, se till att använda tejp som inte förstör hjälmen, el-tejp.. en spyderco fällkniv som kan öppnas med en hand är oxå bra att ha..

.
 
...aah, självklart finns ju en förare och pannlampa med nånstans... om man inte vill göra det lite mer spännande för sig. =)

nä, det har var tydligen ett trist ämne. jag trodde att fler skulle skriva, och kanske t o m dela med sig av lite epics där de behövde nåt de borde haft med sig.
 
jepp.. hade väl hoppats på att "rymdapan" skulle släppa pipan och blomsterbuketten för att skriva nått lite alternativt i ämnet..
 
Nickel!

Var har du hittat nickel? Om du nu menar godiset och inte grundämnet. Jag har en förpackning i ett skåp, tror den är från 95.

Boulder-överlevnad:
Kaffethermos, kanelbullar, tape och mobiltelefon.
I höstas råkade jag sätta mig i en komocka, tur att jag hade extra brallor i överlenadsasken! Kom sen inte och säg att bouldering inte är en prylsport, det duger inte med vilka bullar som helst, dom måste väljas med omsorg.
 
hm, mitt förråd börjar sina av den gamla hederliga fyrkantiga nickelsorten. jag hade en källa inom en rikstäckande större firma med grönklädda begåvningar(?), så jag nallade lite från honom ibland. men nu börjar de ta slut, både den grönklädda källan och mina nickel. tror jag har två kvar... den nyare runda sorten, ibland med fyllning, har jag inte heller sett i butikerna på ett tag. men den borde ju finnas kvar?

visst är bouldering en prylsport! man måste ju ha med en tandborste för att putsa upp lite friktion, och där duger det inte med vad som helst...
 
Med tanke på hur tråden inleddes blir jag lite nyfiken på multipitchboulderingen vi börjat komma in på. Till överlevnadsutrustningen hör antagligen en padda av sällan skådade mått...
 
Intressant tråd!!

På multipitchturer brukar vi ha en liten förbandsväska som går med andremannen, den innehåller även basala överlevnadsprylar, om man skulle hinna ner eller något allvarligare skulle hända- tändare, kompass, signalspegel och ettt par signalraketer eller en lysstav med ett par meter snöre (snöret knyts fast i änden på lysstaven och snurras runt i luften- syns mycket bra!) Solskydd är också med i förbandsväskan.

Alla i replaget har en liten (ofta spyderco) fällkniv nödvändigt för att i nödfall kunna kapa rep eller för att vid nedfirningar kapa bort gamla sunkiga slingor från ankare och visselpipa i selen, både för nödsignalering och kommunikation. Har sytt fast en liten ficka på min kritpåse där jag har tejp och strips att dra ihop sår med. Pannlampor, alltid med så fort det blir ett par replängder...

Har haft användning för precis allt ihop!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tsd Överlevnadskurs vinter 2021 Överlevnad 0
Kalle G Åratals gammalt vatten i PET-flaska. Ofarligt? Överlevnad 24
Mullemek Handbok ÖVERLEVNAD Överlevnad 6
Avslutatmedlemskap161229 Överlevnad/Bushcraft/Prepping intresse i Örebro området? Överlevnad 1
CimW Vill lära mig mer om överlevnad Överlevnad 12
Yappah Överlevnad utan kläder- tjoho! Överlevnad 13
FredrikS90 Litteratur och andra tips för överlevnad Överlevnad 29
Yappah Överlevnad på riktigt - kolla här! Överlevnad 5
wolfheat 1kg mat för överlevnad? Överlevnad 41
OptimistAlexander Underställ - Överlevnad Överlevnad 12
Cremytos Överlevnad och styrketräning Överlevnad 15
Oscar1 Bra plats för överlevnad i Göteborgsregionen Överlevnad 3
Polarnatt Sibirisk överlevnad Överlevnad 17
grodanbolle Lite längre kurser i "överlevnad" Överlevnad 11
Gabriel1985 ett par frågor angående överlevnad Överlevnad 62
realout Överlevnad - funderingar Överlevnad 20
md7dani Grundläggande för överlevnad Överlevnad 46
superc0ntra Köpa H-Överlevnad Överlevnad 6
ulltand Pocketböcker med äventyr och överlevnad. Överlevnad 6
peter1959 Lättkurs överlevnad Överlevnad 4
ulltand Ny här på överlevnad... Överlevnad 19
GustavOh "Extrem överlevnad" Discovery style Överlevnad 30
Avsl12 Överlevnad i Djungel Överlevnad 9
Polarnatt Överlevnad Överlevnad 25
marja Tappar smak efter lite överlevnad Överlevnad 1
chinerunner Överlevnad! Överlevnad 6
Michel.B Projekt: Överlevnad (främst för Göteborgare) Överlevnad 19
sajberjohan Robinson överlevnad Överlevnad 0
bergholm Överlevnad på nätet? Överlevnad 5
S Johansson Överlevnad på Discovery Överlevnad 0
Odin Överlevnad under krigshot Överlevnad 20
Banankontakt Överlevnad hemma Överlevnad 16
Tallrot barnens överlevnad = vilse? Överlevnad 10
gillisn Överlevnad och scouting Överlevnad 0
Anders78 Vart hittar jag försvarets hanbok i överlevnad Överlevnad 2
Överlevnad skarpt? Överlevnad 9
Newlin Armen´s Handbok i överlevnad Överlevnad 4
mippe Expedition överlevnad Överlevnad 0
johannespoignant Handbok i överlevnad Överlevnad 7
kentrkendt "Handbok Överlevnad" i pdf-format Överlevnad 2
6ib2x6 Överlevnad Överlevnad 0
resenaren Överlevnad till havs Överlevnad 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.