Grundläggande för överlevnad

Tja!

Vi är ett gäng som hade tänkt campa under en helg. Behöver råd om vissa saker att tänka på ute i den svenska naturen så här års. Det jag tänker på är:

* Vatten, vad bör man tänka på här?
* Vindskydd, grundläggande kunskaper i konstruktion, bra att veta.
* Flotte, Hur bygger man en flytande flotte, bör klara en pers.
* Eld, hur gör man upp en eld i den svenska naturen, vad brinner bra?

Har kollat på Bear Grylls i Man vs Wild och har fått bra tips därifrån. Vad gäller vatten så undrar jag om det går att dricka vatten som är rinnande i naturen. Är det säkert eller bör det kokas? Går det att dricka vatten från en insjö om det kokas först?

/dani
 
Det mest grunläggande vid all utevistelse är nog att informera vart man tänker vistas, i vilket område m.m. Så att de som skall leta efter er, om det blir på riktigt vet vart...
 
Ett tips är att skippa Bear Grylls supermacho-idéer och istället läsa böcker som Uteliv, Friluftsboken och Handbok Överlevnad. Det är lite lugnare tempo.
Läs också igenom hela Överlevnadsdelen här på forumet. Det finns massvis med braohatips.
www.bushcraft.se tar också upp de flesta saker ni troligtvis kommer att stöta på.
 
Apropå eld:
Jag var ute och eldade idag och använde bara en styck rejäl kniv (egentligen två, Fällkniven H1 och en Sissipuukko M07), ett eldstål och en bit töre.
Jag klöv upp den ved jag hade med kniven och en slå-med-pinne.
Sedan skrapade jag loss några spån från törepinnen och gnistrade eld på det.
Det brann helt hysteriskt. Även om pinnarna varit blöta utanpå så är de oftast torra i mitten.
 
Tackar för svaren!

Vi har mycket begränsad erfarenhet, endast teoretisk. Lite erfarenhet från fiske. Har tittat igenom överlevnadsguider från Michel Blomgren, mycket bra!

Jag har en hel del frågor att ställa då jag är väldigt intresserad. Vi kommer att vara ett blandat gäng från 18år upp till 30år. Vi kommer till att börja med hålla till i våra trakter kring Göteborg och Lerum/Floda.

Några viktiga frågor:

* Finns det vargar som strövar omkring i skogarna, hur stor är risken för varg?
* Vid fiske, måste en lina slängas ut och fästas i marken? Typ nåt liknande som vid pimpling, dvs en tyngd i ena änden (en sten och pinne för att fästa linan), en fiskelina med ett flertal krokar och en fästkrok (typ en pinne) i andra änden. Låta denna stå under ett antal timmar. Finns nån guide hur man går tillväga för bästa resultat?
 
Seriöst, vad har camping med överlevnad att göra? Om detta inte är trolling så äter jag upp min hatt.

Seriöst, har du/ni aldrig varit utanför kvarteret, än mindre läst en tidning? Varg?! Risken för VARG? Jeezuz, det här är så dumt, på så många nivåer.

Nej, du kommer med största sannolikhet aldrig få se en vild varg, någonsin.

Hur mete får bedrivas är reglerat, antal spön osv. Dessutom krävs det fiskekort. Gå till en sportfiskebutik så kan de vägleda dig. Långrev är med största sannolikhet inte tillåtet för sportfiske.

Hur fanken ska du kunna bygga en flotte lagligt hade du tänkt? Inte ens en risflotte är helt legal enligt allemansrätten.

Kan du inte göra upp eld är det nog bättre att du övar på det än att frågar på ett internetforum. Vad som brinner? Är du /ni 18-30 år och kan inte göra upp en eld? Nån måste väl för guds skull kunna det? Jag tror du/ni behöver friska upp minnet angående allemansrätten innan ni ger ut också, om detta är ett seriöst inlägg så verkar ju det som att risken för diverse överträdelser är överhängande.

Livsmedelsverket rekommenderar att man kokar vatten.
 
Livsmedelsverket rekommenderar att man kokar vatten.
Beror på hur känslig man är. Jag bor på landet med egen vattentäkt och jag dricker vattnet direkt ur sjöar eller som under förra veckans paddelturer i Östersjön, direkt från Östersjön utan kokning. Kan tilläggas att jag hittills aldrig blivit magsjuk av vatten.
 
Det gäller att ha en stor eld igång större delen av natten annars är risken stor för grådvärgar, alla vet ju dessutom att ju räddare man blir desto fler grådvärgar kommer krypande. Vargen är ju det minsta bekymret då.
 
Seriöst, vad har camping med överlevnad att göra? Om detta inte är trolling så äter jag upp min hatt.

Seriöst, har du/ni aldrig varit utanför kvarteret, än mindre läst en tidning? Varg?! Risken för VARG? Jeezuz, det här är så dumt, på så många nivåer.

Nej, du kommer med största sannolikhet aldrig få se en vild varg, någonsin.

Hur mete får bedrivas är reglerat, antal spön osv. Dessutom krävs det fiskekort. Gå till en sportfiskebutik så kan de vägleda dig. Långrev är med största sannolikhet inte tillåtet för sportfiske.

Hur fanken ska du kunna bygga en flotte lagligt hade du tänkt? Inte ens en risflotte är helt legal enligt allemansrätten.

Kan du inte göra upp eld är det nog bättre att du övar på det än att frågar på ett internetforum. Vad som brinner? Är du /ni 18-30 år och kan inte göra upp en eld? Nån måste väl för guds skull kunna det? Jag tror du/ni behöver friska upp minnet angående allemansrätten innan ni ger ut också, om detta är ett seriöst inlägg så verkar ju det som att risken för diverse överträdelser är överhängande.

Livsmedelsverket rekommenderar att man kokar vatten.

Kalla det camping då men vi kommer att ha begränsade resurser med oss. Bara det viktigaste. Tanken är att vi ska leva av naturen. Annars skulle jag inte vända mig hit.

Angående varg så blir de fler och fler. Vet inte var de håller till men att beståndet har ökat. Här är jag dåligt uppdaterad.

Och ja vi kommer att köpa fiskekort.

Och det med flotte är bara en kul grej. Inget vi kommer att färdas på eller liknande. Bara grunderna hur man bygger en flotte och om det är möjligt att få den flytande.

Och angående eld så ja vi kan få igång en eld, behövde bara tips på enklaste sätt, men det vet jag nu.

Flytta tråden om den inte passar här, ber om ursäkt för om jag posta den fel isf ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tsd Överlevnadskurs vinter 2021 Överlevnad 0
Kalle G Åratals gammalt vatten i PET-flaska. Ofarligt? Överlevnad 24
Mullemek Handbok ÖVERLEVNAD Överlevnad 6
Avslutatmedlemskap161229 Överlevnad/Bushcraft/Prepping intresse i Örebro området? Överlevnad 1
CimW Vill lära mig mer om överlevnad Överlevnad 12
Yappah Överlevnad utan kläder- tjoho! Överlevnad 13
FredrikS90 Litteratur och andra tips för överlevnad Överlevnad 29
Yappah Överlevnad på riktigt - kolla här! Överlevnad 5
wolfheat 1kg mat för överlevnad? Överlevnad 41
OptimistAlexander Underställ - Överlevnad Överlevnad 12
Cremytos Överlevnad och styrketräning Överlevnad 15
Oscar1 Bra plats för överlevnad i Göteborgsregionen Överlevnad 3
Polarnatt Sibirisk överlevnad Överlevnad 17
grodanbolle Lite längre kurser i "överlevnad" Överlevnad 11
Gabriel1985 ett par frågor angående överlevnad Överlevnad 62
realout Överlevnad - funderingar Överlevnad 20
superc0ntra Köpa H-Överlevnad Överlevnad 6
ulltand Pocketböcker med äventyr och överlevnad. Överlevnad 6
peter1959 Lättkurs överlevnad Överlevnad 4
ulltand Ny här på överlevnad... Överlevnad 19
GustavOh "Extrem överlevnad" Discovery style Överlevnad 30
Avsl12 Överlevnad i Djungel Överlevnad 9
Polarnatt Överlevnad Överlevnad 25
marja Tappar smak efter lite överlevnad Överlevnad 1
chinerunner Överlevnad! Överlevnad 6
Tovetjarn överlevnad och klättring? Överlevnad 10
Michel.B Projekt: Överlevnad (främst för Göteborgare) Överlevnad 19
sajberjohan Robinson överlevnad Överlevnad 0
bergholm Överlevnad på nätet? Överlevnad 5
S Johansson Överlevnad på Discovery Överlevnad 0
Odin Överlevnad under krigshot Överlevnad 20
Banankontakt Överlevnad hemma Överlevnad 16
Tallrot barnens överlevnad = vilse? Överlevnad 10
gillisn Överlevnad och scouting Överlevnad 0
Anders78 Vart hittar jag försvarets hanbok i överlevnad Överlevnad 2
Överlevnad skarpt? Överlevnad 9
Newlin Armen´s Handbok i överlevnad Överlevnad 4
mippe Expedition överlevnad Överlevnad 0
johannespoignant Handbok i överlevnad Överlevnad 7
kentrkendt "Handbok Överlevnad" i pdf-format Överlevnad 2
6ib2x6 Överlevnad Överlevnad 0
resenaren Överlevnad till havs Överlevnad 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.