Överlevnad hemma

Här på utsidan har ett antal diskussioner förts om bl.a. innehåll i överlevnadsaskar, nödvändiga överlevnadskunskaper och upplevda skarpa överlevnadssituationer.

Många goda tips, idéer, tankar och erfarenheter har framförts och rättar man sig efter dem så är chanserna att "överleva" i naturen betydligt bättre.

När jag är ute i skogen, i fjällen eller på havet så medför jag den utrustning jag behöver. Jag har varma kläder, extraportioner mat och förhoppningsvis den kunskap som gör att jag kan hantera situationen. Behåller jag utrustning och sinnesnärvaro klarar jag mig.

När och framför allt var hamnar jag då i en verklig överlevnadssituation?

Är det inte snarare så att det är i mitt varma trygga hem som jag är allra mest sårbar? Garderar vi friluftsmänniskor oss lika bra mot olika situationer som kan uppstå på hemmaplan som vi gör mot det som kan hända ute i naturen? Vilka preventiva åtgärder har vi vidtagit för att klara t.ex. ett allvarligt strömavbrott som varar ett par dagar med följden att det blir kallt, mörkt och inget vatten kommer ur kranen samtidigt som allt i frysen blir förstört både hemma och i affären runt hörnet.

Denna situation uppstår ju då och då när snön eller stormfällda träd lagt sig över elledningar. Har man råkat ut för det en gång vet man nog att ordna för sig, men hur är det med alla oss andra? Planerar vi och utrustar vi oss lika mycket för en "överlevnadssituation" hemma i civilisationen som vi gör inför våra turer i naturen? Det säkerhetsmedvetande kring överlevnad som vi använder oss där, kommer det även till användning hemma i civilisationen och i så fall hur?

Eller är det töntigt att ha bränsle, vatten, torrmat och rejäla kläder på lager i hemmet inför en eventuell "överlevnadssituation" i samband med nästa höststorm????

undrar

Joakim Ekendahl
 
Du har egentligen helt rätt. Vi borde verkligen ha lika hög beredskap i vår trygga hemmiljö som på fjället. Som du säger, höststormar har drabbat oss i södra Sverige med strömavbrott. Likaså översvämningar i mellansverige.

För min egen del så har vi alltid bränsle, ljus, vattenreningstabletter, torrmat med mera hemma. Inte så mycket med tanke på en längre nödsituation utan mer för att vi ska kunna ge oss ut på ut i naturen så fort lusten sätter till och tiden medger. Men det finns ju där, det är nog det viktiga.

Något jag tänker på är dock att det är skönt att ha mitt klätterrep liggande i en låda under sängen i fall det börjar brinna i vårt hyreshus och vi måste fira oss ut snabbt (kanske bara falsk trygghet, repet brinner säkert av ändå).

Hej så länge!

/Henrik
 
tja

bor själv halvägs ut i skogen,och har inga problem om jag tappar förbindelsen med omvärlden ett tag
eldar med ved,och el till pumparna/frys har jag via
elverk/växelriktare
mat har man hemma och om det skulle behövas så kanske man får jaga utanför jakttiderna ;-)

men många skulle troligen få stora problem med att klara sig mera än ett par dar utan el/vatten/värme

jag tycker att det är sunt om man kan klara sig i en vecka utan hjälp från utomstånde

kanske mera ett stadsproblem?
 
Vatten:
Har du hydrofortank behöver du inget extra förråd men ni andra borde nog låta minst 50 l rotera...pump som fungerar utan ström kan vara guld värd...hinkar och dunkar...
Varmvatten över kaminen låter bra men har man inte stora grytor så blir det en chimär...
Vedkamin utan ved är ingen höjdare....Kan du laga mat på din?
Fotogenkök och lampa utan fotogen dito. Ta reda på hur mycket du kan förvara i bostaden, garaget på gården lagligt....annars gäller ju inte brandförsäkringen!
Mat i frysen förstörs snabbt, torkade produkter varar länge liksom helkonserver...hur mycket går det åt under 10 dagar?
Kläder har ni om ni är ute...sovsäck likaså, det blir varmare att sova i tält, se till att du har ett som rymmer dubbelsängen hemma! Pröva. Bomull ryggås duger prima....
Du har väl ljus och lampor nog samt färska batterier till radion ifall reserkraftverket skulle kinkas med dig....?

Go förberedelse

Johan K


[Ändrat av johankse 2002-08-20 kl 00:05]
 
Jag brukar säga att blir det stort strömavbrott så packar jag ryggsäcken och bor i skogen några dar. Där kommer jag inte ens märka av strömavbrottet.

Vid längre strömavbrott kan det bli problem med mat och bränsle, men hitta ved i skogen så det räcker för matlagning och eventuellt snösmältning lär inte vara en omöjlighet. Å andra sidan har jag vedbon full med ved.

Tror det är lite värre om man bor i lägenhet (jag bor alltså i villa, har två öppna spisar varav den ena med insats).
 
Hur långt skall man gå...

... i sina förberedelser för att överleva?

Skinnarmo och Kropp hade med sig vapen ut för att skydda sig mot vilda djur (isbjörnar).

Skall vi beväpna oss med kunskap, skyddsvästar och kanske vapen för att överleva i stan...? En tanke bara!

Var drar man gränsen för "överlevnad"?
Det ni än så länge har diskuterat är kanske en mer "normal" inställning till vad överlevnad i hemmet innebär. Men skall man inte utvidga begreppet till att också innefatta ALLT annat som på kort sikt kan ta ens liv?

Personligen så tror jag att med kunskap kommer man längst med minst "resurser" (läs prylar), både ute i vildmarken och i stan.

För att "spåra" in på det ni redan har pratat om så var det en kvinnlig politiker (kommer tyvärr inte ihåg namnet) som tyckte att alla människor borde ha mat hemma för att överleva under ett års tid. Blev ett himla raballder från dem som inte hade lika god ekonomi som hon hade. Kanske lite överdrivet!? Men visst är det bra att ha så man klarar sig ett par veckor.

CFB har mycket god hjälp, för oss civilister, att komma med när det gäller saker att tänka på. Så för er som vill komplettera era kunskaper/hem till det yttersta kanske skall ta kontakt med CFB!

Generellt håller jag med många av er att de allra flesta människorna idag (åt minstående i storstäderna) har alldeles för dålig beredskap för oförutsedda händelser. Inte så konstigt kanske. Allt funkar ju jämt och ständigt. Vatten, el, matinköp etc. etc. Få av oss (inte ens jag) har varit med om någon riktigt allvarlig situation när något av detta har fallerat under en längre tid. Det skall möjligtvis vara dem som är gamla nog att minnas 2: vk.

Nåväl, åter till min fråga. Hur långt skall man gå i sitt överlevnadstänkande? Och varför?

Mvh!
// Niklas
 
Re: Hur långt skall man gå...

Niklas Östergren; sa:
Nåväl, åter till min fråga. Hur långt skall man gå i sitt överlevnadstänkande? Och varför?

I TÄNKANDET ska man nog gå långt, i handlandet bör man gå så långt att det inte inkräktar för mycket på ens "normala" liv.

Jag skrev en cynisk kommentar i nån annan tråd att självklart ska man ha en extra bil på trailer efter bilen när man är ute och kör bil. Det kan väl ses som ett extremexempel på när det gått för långt.

Att se till att alltid ha stearinljus och tändstickor hemma kan väl vara ett bra exempel på sånt som kan vara vettigt.

Ser man på hur folk gör till vardags så inser man snart att de har långt att gå. Ta t.ex. en rökare som upptäcker att ciggen är slut och måste gå och köpa nya på lunchen. Typiskt fall av dåligt planerande och dålig framförhållning. (Att rökning inte är nyttigt kan vi bortse från i exemplet:)

Eller ta alla som köar vid bankomaterna den 25:e eller på systemet på fredagar. Även där är det typiskt dålig framförhållning.

Händer det EN gång är det en olycklig omständighet. Händer det regelbundet är det en ovana.


Om vi tar en titt på min ryggsäck som jag i princip alltid har med mig (till vardags alltså, till/från jobbet etc) hittar vi:

- Tandpetare och tandtråd (jag hatar när det fastnar grejer i tänderna)
- Stor Victorinox (tången är bra att ha när tandtråden fastnar mellan tänderna och är för kort för att få grepp om med fingrarna:)
- Våtsavetter (ett par stycken)
- Laddare till mobiltelefonen
- Regnskydd (brukar ha jacka som klarar regn så det är bara byxor som behövs, men för tillfället har jag regnponcho där istället)
- Reflex (höst/vinter/vår har jag reflex på jackan, denna är en "extra" ifall man tappar eller har annan jacka på sig)
- Nödask (alldeles för stor och klumpig, men denna ask har jag burit med mig kanske 300 dagar om året de senaste 4-5 åren)
- Sittdyna (en sån här som viks i fyra delar, men det är delad så det är bara 2 sektioner)
- Kamera (Minox 35 MT)
- Tändare

Och beroende på väder har jag lite extra kläder. Nu på sommaren är det kanske fleecetröja och byxbenen till mina zip-off, på vintern är det extra mössa, halsduk och tumhandskar och ett par tunna överdragsbrallor (regnbrallor med mikropormembran).

I bilen brukar jag försöka ha en sovsäck med om jag kör längre sträckor på vintern, annars har jag ett gammalt täcke ligger i bakluckan i alla fall. Snöborste, isskrapa, sand och snöskyffel är ju standard på vintern också.

Minns en dag på vattenfstivalen för ett par år sen. Rätt vad det var kom det världens regnskur. Jag hoppade in på en BajaMaja och drog på jacka, regnbyxor och GoreTex-strumpor och gick vidare, men de flesta andra stod packade som sillar i tälten (folk klättrade nästan över disken i en del tält).

Alltid redo?
 
Visst är det praktiskt...

... med regnponcho, tandpetare etc.
Men det är knappast frågan om över huruvida man skall överleva eller ej.

Fast visst är det kul när man kan ta på sig alla regnkläderna, som funkar, och glatt gå vidare när alla blir genomblöta bara för att de inte har varit förberedda!

Orsaken till att jag överhuvud taget skrev mitt inlägg var för att försöka få till en liten diskussion, eller få Er på tankar utanför det man normalt kanske förknippar med överlevnad. Att överleva i storstaden kräver lite annorlunda av dig som person än om du befinner dig inne i hemmet när strömmen försvinner.

En 16_årig tjej ensam på väg hem från festen på lördagkvällen måste tänka på andra faror än på dagen.
En pensionär på gångstigen med pensionen nyss uttagen från posten får anpassa sig efter andra potentioella faror etc. etc.

Visst, mat, bränsle, batterier till radion, filtar mm i all ära. Det hör hemma där med, i allra högsta grad. Men så gör väl också "vilken väg skall jag gå hem på natten". "Vilket område skall jag undvika?"

Pensionären kanske ber någon bekant följa med till posten och hämtar ut pensionen. Den 16-åriga flickan kanske skall ringa efter föräldrarna som hämtar i stället för att gå den där korta sträckan hem osv. osv.

Eller hör detta inte hemma bland överlevnad över huvud taget?

Jag försöker bara vidga vyerna lite. Med risk för att ha hamnat lite allt för mycket "off line". Jag vet att detta är en site för uteliv. En mycket bra sådan dessutom. Men om man börjar diskutera överlevnad i hemmet, som kan vara ett litet torp ute i skogen men lika väl vara en svindyr lägenhet inne i storstan. Varför skulle man då inte lika gärna kunna diskutera överlevnad utanför hemmet också, oavsett var man bor...?

Nåja, om Ni inte anser detta vara av intresse eller att det hör hemma här så skall jag inte heller insistera på att ta upp detta igen. Men försöka måste jag ju. Annars får man ingen respons!

Mvh!
// Niklas
 
Re: Hur långt skall man gå...

Niklas Östergren; sa:
[.....]
För att "spåra" in på det ni redan har pratat om så var det en kvinnlig politiker (kommer tyvärr inte ihåg namnet) som tyckte att alla människor borde ha mat hemma för att överleva under ett års tid. Blev ett himla raballder från dem som inte hade lika god ekonomi som hon hade. Kanske lite överdrivet!? Men visst är det bra att ha så man klarar sig ett par veckor.
[......]
Mvh!
// Niklas

Det var Anne Wibble som uttalade sig om att
alla människor borde ha en årslön på banken,
alltså INTE mat för ett års tid hemma.
 
Re: Re: Hur långt skall man gå...

Masa; sa:
Det var Anne Wibble som uttalade sig om att
alla människor borde ha en årslön på banken,
alltså INTE mat för ett års tid hemma.

OK!
Sorry jag förväxlade det hela! God ekonomi kräver dock båda alternativen!
Tack för rättningen! Jag skall försöka komma ihåg det till nästa gång!

Mvh!
// Niklas
 
Re: Visst är det praktiskt...

Niklas Östergren; sa:
Men det är knappast frågan om över huruvida man skall överleva eller ej.

Överlevnad handlar om att vara förberedd. Klarar man inte av att vara förberedd på småsaker i vardagen så är frågan hur man klarar av att vara förberedd på värre saker.

Visst kan man förebygga, som pensionären som ber nån bekant följa med eller tjejen som blir hämtad av föräldrarna, men vad gör man när deta oväntade inträffar?

Det är väl egentligen missvisande att kalla det för överlevnad... Att arbeta så man tjänar pengar och kan köpa mat är "överlevnad", att klara sig i vildmarken i flera veckor när man blivit av med packningen handlar om att "hantera en nödsituation". Det är väl det senare som man EGENTLIGEN menar när man pratar om överlevnad (att hantera en nödsituation).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tsd Överlevnadskurs vinter 2021 Överlevnad 0
Kalle G Åratals gammalt vatten i PET-flaska. Ofarligt? Överlevnad 24
Mullemek Handbok ÖVERLEVNAD Överlevnad 6
Avslutatmedlemskap161229 Överlevnad/Bushcraft/Prepping intresse i Örebro området? Överlevnad 1
CimW Vill lära mig mer om överlevnad Överlevnad 12
Yappah Överlevnad utan kläder- tjoho! Överlevnad 13
FredrikS90 Litteratur och andra tips för överlevnad Överlevnad 29
Yappah Överlevnad på riktigt - kolla här! Överlevnad 5
wolfheat 1kg mat för överlevnad? Överlevnad 41
OptimistAlexander Underställ - Överlevnad Överlevnad 12
Cremytos Överlevnad och styrketräning Överlevnad 15
Oscar1 Bra plats för överlevnad i Göteborgsregionen Överlevnad 3
Polarnatt Sibirisk överlevnad Överlevnad 17
grodanbolle Lite längre kurser i "överlevnad" Överlevnad 11
Gabriel1985 ett par frågor angående överlevnad Överlevnad 62
realout Överlevnad - funderingar Överlevnad 20
md7dani Grundläggande för överlevnad Överlevnad 46
superc0ntra Köpa H-Överlevnad Överlevnad 6
ulltand Pocketböcker med äventyr och överlevnad. Överlevnad 6
peter1959 Lättkurs överlevnad Överlevnad 4
ulltand Ny här på överlevnad... Överlevnad 19
GustavOh "Extrem överlevnad" Discovery style Överlevnad 30
Avsl12 Överlevnad i Djungel Överlevnad 9
Polarnatt Överlevnad Överlevnad 25
marja Tappar smak efter lite överlevnad Överlevnad 1
chinerunner Överlevnad! Överlevnad 6
Tovetjarn överlevnad och klättring? Överlevnad 10
Michel.B Projekt: Överlevnad (främst för Göteborgare) Överlevnad 19
sajberjohan Robinson överlevnad Överlevnad 0
bergholm Överlevnad på nätet? Överlevnad 5
S Johansson Överlevnad på Discovery Överlevnad 0
Odin Överlevnad under krigshot Överlevnad 20
Tallrot barnens överlevnad = vilse? Överlevnad 10
gillisn Överlevnad och scouting Överlevnad 0
Anders78 Vart hittar jag försvarets hanbok i överlevnad Överlevnad 2
Överlevnad skarpt? Överlevnad 9
Newlin Armen´s Handbok i överlevnad Överlevnad 4
mippe Expedition överlevnad Överlevnad 0
johannespoignant Handbok i överlevnad Överlevnad 7
kentrkendt "Handbok Överlevnad" i pdf-format Överlevnad 2
6ib2x6 Överlevnad Överlevnad 0
resenaren Överlevnad till havs Överlevnad 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.