barnens överlevnad = vilse?

Hej

Nu är vi några som har studie cirkel om överlevnad och då fick vi en fråga om hur man kan utbilda barn. Jag sökte på civilförsvarets, scouternas, och likanande sidor och läste om hitta Vilse. Jag har även skrivit till dom om mer information. Men inget svar ännu.
Är det någon som vet om Vilse är bra och vad som ingår?
Tyvärr har vi inget civilförsvarsförbund eller scouter motsv här i trakten, men om Vilse är bra så kan man kanske ordna något ändå.

Tacksam för alla slags olika synpunkter om vilse!
//Janne
 
överlevnad barn

jag har en mullegrupp som jag försöker lära vistelse i skog. vi har haft sjukvård (småsår, stora blödande sår (uppsminkade med hjälp av rödakorsets sminkgrejor), skrudsår, bränskador, köldskador och benbrott.trode att barnen skulle vara för små för skjukvård men det visa sig att det blev otroligt uppskatat, barnen fick vara med under upsminkningen av sår och det var inget barn som inte ville vara med även om såren såg läskiga ut. Pratat om vilket vatten man kan dricka, att man inte skall sitta på kalla underlag (sten mossa) hålla reda på sina grejor t.ex inte lägga någonting utan för ryggsäken vi har byggt kojor lärt oss att bryta gran ris (Efter tillstånd från markägaren). Att man inte skall spring runt som en yr höna om man kommer bort utan att man bygger tex koja eller nödsignaler. vid byggnad av nödsignaler och kojor går det kanappt få dom att sluta bygga. vi pratar om att när man fryser måste man röra på sig. pratar även om vilka personer och fordon som kommer och letar efter någon som har gått vilse.
i höstas så hade vi även samlingar när det var mörkt i skogen för att lära barnet att mörkret kan vara mysigt, inte bara hemskt.
Vi har även pratat om ätliga växter Men barnen får inte äta något om inte en vuxen är med
Det vi tar upp med barnen repeteras hela tiden men det viktigaste är att barnen tycker att det är roligt att vistas i skogen är det inte kul lär dom sig ingenting.
 
Re: Den som söker han letar...

pery; sa:
...eller vad det nu hette.

Den som söker, han skall ock finna. Finns i flera varianter, bland annat i religiösa och likn sammanhang. Söka och leta blir väl en tautologi? Jag är inte säker på att jag förstår poängen och svaret på dom funderingar vi hade. Du får gärna svara igen tydligare. (Jag har läst både på nätet och i en liten infobrosjyr från Civilförsvaret, men nu undrar jag över vilka erfarenheter "gemena man" har!)

Tack för dina tips Jonas M. Vi har en studie cirkel om överlevnad, och nu skall vi nog ta in bla dina ideer som ett tema vid en träff. Lite om vad och hur man kan lära barnen i förebyggande syfte.

Go sönda-kväll!

//Janne
 
Re: Re: Den som söker han letar...

Tallrot; sa:
tydligare. (Jag har läst både på nätet och i en liten infobrosjyr från Civilförsvaret, men nu undrar jag över vilka erfarenheter "gemena man" har!)

Inte för att vara petig, men så skrev du inte alls i din första fråga. Du frågade bl.a. "Är det nån som vet vet vad som ingår?" och det låter ju då som om du inte läst nånting alls.

Å andra sidan kan jag ju hålla med om att de länkar man får upp när man söker på "hitta vilse" mest verkar vara länkar till organisationer som håller kurser och inte till särskilt mycket information om vad Hitta Vilse innebär. Det jag kom fram till var dock att Hitta Vilse är en verkligt KORT kurs, den verkar mer vara inriktad på att nå ut till så många som möjligt än att gå in på djupet.
 
Vilse hittar rätt

Jag är scoutledare och vi använder Vilse hittar rätt. Det är en liten saga som handlar om en pojk, vid namn Vilse, som kommer bort. Sagan är ganska kort, tar kanske 15 minuter, men ger ändå ganska bra grundkunskaper för överlevnad. Vilse kan ganska mycket om överlevnad, för hans morfar har lärt honom det, och det göar att han hittas efter ett tag.
Det är en bra bok som passar för barn. Jag vet inte var vi skaffade den men om du vill veta kan jag kolla upp.
 
Re: Re: Re: Den som söker han letar...

nermander; sa:
Tallrot; sa:
tydligare. (Jag har läst både på nätet och i en liten infobrosjyr från Civilförsvaret, men nu undrar jag över vilka erfarenheter "gemena man" har!)

Inte för att vara petig, men så skrev du inte alls i din första fråga. Du frågade bl.a. "Är det nån som vet vet vad som ingår?" och det låter ju då som om du inte läst nånting alls.


Nu får det vara nog med flumm tycker jag nog ändå. Jag skrev att jag både sökt och läst och ställt frågor om vilse. Jag skrev exakt så här: "Jag sökte på civilförsvarets, scouternas, och likanande sidor och läste om hitta Vilse." Alltså hade jag läst och som det verkar inte funnit mer än du.
Då får du nog läsa ordentligare och inte hasta iväg när du svar i fortsättningen Peter. (Annars brukar du ju vara en av dom få med trevliga kloka svar och sunt förnuft på sajten, så nu blev jag besviken måste jag tillägga). Inget ont blod dock. Bara som jag ser saken!
Slutdravvlat och därmed punkt.

Denna info fick jag fram på andra vägar:
Hittavilse instruktörer utbildar Hitta vilse ledare som i sin egen tur skall utbilda barnen, på dagis, vid dagmammor, hemma, på skola mm. Utbildningarna för instruktörer är cirka två veckor eller (på försök) en kurs på universitet för fem högskolepoäng. Då blir man instruktör för lite annat kurs-material också. Utbildningarna för ledare är fyra timmar. Utbildningarna för barnen väljer man längd på själv men dom skall lära barnen Vilses knep och att
- Krama ett träd
- hålla sig varma
- synas och höras
Man kan anpassa utbildningarna efter vilka elever man har, ålder och antal medmera. Exempel: dom vill inte att små barna skall lära sig dricka vatten för att dom kan drunkna (för stora skallar). Men äldre barn kan man nog lära om vatten (cirka 12 år). Och liknande om eld mm.
Hitta vilse är taget från amerika, där USA har "Hug a tree" och Kanada ett annat program.
Om man är ledare för vilse-kurs kan man betälla barnens material gratis hos civilförsvaret. (Kurs för ledare kostar mellan 300 till 400 kr som jag förstått).


Hyvens hälsn,
//Janne A

Ps. Om någon Vilse instruktör eller ledare läser detta så kom gärna med rättesler eller tips på utbildning (som Jonas med mullegruppen.)
 
Vilse

Hej Janne!
Jag har vidarebefordrat din fråga till min sambo som är överlevnadsinstruktör och även under flera år utbildat Vilse-ledare...


Håll ut hjälpen är nära!

MVH
Ulf
 
Hitta Vilse

Hej Janne!
Ulf berättade om att du ville har mer information om vilse. Jag har hållt på med detta i ganska många år.Har utbildat föräldrar,barn,dagmammor,scouter mm det är otroligt givande. Läste dina inlägg och det som du kommit fram till stämmer ganska bra. Tråkigt att du inte fick någon respons från Civilförsvaret.
När jag pratar med de yngre barnen 3 - 6 år blir det mycket praktiskt ut och prova hur det känns i kroppen utan att dricka och äta mellanmål. Då förstår dom vad som händer och hur viktigt det är att man dricker. Jag berättar att man kan få i sig vätska genom att slicka på bladen inget om rinnande bäckar osv. De äldre barnen kan man berätta och visa endel ätliga växter typ gran och tallskott,harsyra berättar aldrig de för de yngre dom kommer inte ihåg detta i en sådan situation. Kan inte reda ut det.
Ja jag kan prata om det hur länge som helst. Jobbar med barn och använder detta ofta när vi är på utflykter.
Fråga gärna om du undrar eller vill veta mera.

Ha de gott - Annika Swenson
 
Tack för all hjälp!!

Tack Jonas, Annika (och Ulf) med fler för alla svaren!

Jag var lite otydlig: jag hade skrivit till dom i civilförsvarsförbundet (Inte "civilförvsaret" var dom noga med att påpeka!) och fått svar från dom också. (Ville bara tillägga det så att dom inte får negativt rykte i onödan, eftersom dom arbetar frivillgt osv).
Nu har jag tillräckligt med info för att gå vidare när/om det blir dags. :)

//Janne
 
Hitta Vilse

Hej Janne!
Kul att du fick lite hjälp av vad jag skrivit.
När jag är ute och pratar med de vuxna går jag djupare in på sådant som kylskador och vad man ska tänka på vid behandling och hur snabbt det går. Hur viktigt det är med vätska och näringsintag och barns förbräningsförmåga. Det är egentligen inga kompliserade saker det handlar om. Det är väl så att som vuxen tänker man inte alltid på det.
Pratar även om rätt klädesel vad man bör tänka på när man ska köpa skor,overoll mm.

Ha de gott- Annika
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tsd Överlevnadskurs vinter 2021 Överlevnad 0
Kalle G Åratals gammalt vatten i PET-flaska. Ofarligt? Överlevnad 24
Mullemek Handbok ÖVERLEVNAD Överlevnad 6
Avslutatmedlemskap161229 Överlevnad/Bushcraft/Prepping intresse i Örebro området? Överlevnad 1
CimW Vill lära mig mer om överlevnad Överlevnad 12
Yappah Överlevnad utan kläder- tjoho! Överlevnad 13
FredrikS90 Litteratur och andra tips för överlevnad Överlevnad 29
Yappah Överlevnad på riktigt - kolla här! Överlevnad 5
wolfheat 1kg mat för överlevnad? Överlevnad 41
OptimistAlexander Underställ - Överlevnad Överlevnad 12
Cremytos Överlevnad och styrketräning Överlevnad 15
Oscar1 Bra plats för överlevnad i Göteborgsregionen Överlevnad 3
Polarnatt Sibirisk överlevnad Överlevnad 17
grodanbolle Lite längre kurser i "överlevnad" Överlevnad 11
Gabriel1985 ett par frågor angående överlevnad Överlevnad 62
realout Överlevnad - funderingar Överlevnad 20
md7dani Grundläggande för överlevnad Överlevnad 46
superc0ntra Köpa H-Överlevnad Överlevnad 6
ulltand Pocketböcker med äventyr och överlevnad. Överlevnad 6
peter1959 Lättkurs överlevnad Överlevnad 4
ulltand Ny här på överlevnad... Överlevnad 19
GustavOh "Extrem överlevnad" Discovery style Överlevnad 30
Avsl12 Överlevnad i Djungel Överlevnad 9
Polarnatt Överlevnad Överlevnad 25
marja Tappar smak efter lite överlevnad Överlevnad 1
chinerunner Överlevnad! Överlevnad 6
Tovetjarn överlevnad och klättring? Överlevnad 10
Michel.B Projekt: Överlevnad (främst för Göteborgare) Överlevnad 19
sajberjohan Robinson överlevnad Överlevnad 0
bergholm Överlevnad på nätet? Överlevnad 5
S Johansson Överlevnad på Discovery Överlevnad 0
Odin Överlevnad under krigshot Överlevnad 20
Banankontakt Överlevnad hemma Överlevnad 16
gillisn Överlevnad och scouting Överlevnad 0
Anders78 Vart hittar jag försvarets hanbok i överlevnad Överlevnad 2
Överlevnad skarpt? Överlevnad 9
Newlin Armen´s Handbok i överlevnad Överlevnad 4
mippe Expedition överlevnad Överlevnad 0
johannespoignant Handbok i överlevnad Överlevnad 7
kentrkendt "Handbok Överlevnad" i pdf-format Överlevnad 2
6ib2x6 Överlevnad Överlevnad 0
resenaren Överlevnad till havs Överlevnad 18
nodh Här kommer ingen att Hitta Vilse?! Överlevnad 12
Joones En liten tillbakablick (hitta vilse är viktigt) Överlevnad 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.