hej, man är ute i skogen och överlever, och då är det 2 frågor jag skulle vilja ha svar på

frågorna:
Torka sig i rumpan med i skogen vid sommar vintertider, grön mossa?
istället för Shampo/tvål, bara vatten?


hur länge man är ute är i skogen, nått år

tack på förhand! / G
 
hej, man är ute i skogen och överlever, och då är det 2 frågor jag skulle vilja ha svar på

frågorna:
Torka sig i rumpan med i skogen vid sommar vintertider, grön mossa?
istället för Shampo/tvål, bara vatten?


hur länge man är ute är i skogen, nått år

tack på förhand! / G

Nu är jag inte säker på att jag förstått dina frågor...du för gärna förtydliga.

Efter vad jag förstått har du tänkt vara ute i skogen och "överleva" ett år, ambitionsnivån är hög (de flesta med sådan nivå tröttnar väldigt fört då de tar sig vatten över huvudet och bränner ut ett roligt intresse) men jag känner dig inte så jag ska inte såga din ide...bara en varning.

Vad du ska använda att torka dig i röven med är en smaksak skulle man väl kunna säg...och precis som med baken är den delad, vissa föredrar sådant som man inte så ofta tappar/kör fingrarna genom, andra prioriterar att ah en bra yta på det man använder så det blir rent fort, vissa att det ska vara "hudvänligt" snarare än som scortsprite...och vissa vill bara inte att det ska släppa en massa boss. Testa dig fram, det beror på vad det varit för väder de senaste dagarna och om du varit förutseende och torkat dig lite dasstork i förhand också.
Jag har hört om dem som använder handen och förlägger det i samband med en nogrannare handtvätt...dessa människor brukar ha med sig en nagelborste i fickan. I teorin mycket smart...om de fått det att fungera på ett tillfredställande sätt vet jag inte.

Om du har tänkt leva helt utan möjlighet att fylla på förråden skulle jag rekomendera att du kollar vilka växter som är lämpligast att göra rengöringsmedel av...beroende på årstid är det nog en vetenskap i sig.
Om du ändå tänkt dig behöva tillförsel av mat så räcker en flaska grumme gulsåpa länge och du kan både diska, tvätta och kroppstvaga i den med mycket gott resultat.
Den består förövrigt av "förtvålad tallolja"...kanske en ledtråd om egntillverkad såpa där.
Att bara köra med vatten fungerar en tid eller till nöds en längre tid men jag skulle inte rekomendera det...rengöring med såpa är i skogen värt sin nerlagda tid när man varit ute ett slag.
 
tack Fabian Gafvelin för det långa svaret
jag kan endel om överlevnad så jag är ingen expert än precis har sett många överlevnads filmer/serier och övat endel, det du skrev var bra tycker jag, det får bli så att man får helt enkelt prova sig fram vad som känns bekvämast att torka sig med, och att tvätta sig med handen det har jag provat :)
är det någon som vet nåt svar på vad man kan använda som tvål/shampo/tvättmedel, har hört något om att man kan använda björklöv och vatten men har inte testat det men hur gör man då på vintertid ?
måste ju finnas nått att kunna rengöra hår och kropp och kläder med tycker jag

Nu är jag inte säker på att jag förstått dina frågor... jo du förstog frågorna korekt ett bra svar fick jag också tack

Mvg / G
 
En asklut-lösning kan man göra genom att ta aska från björk och koka i vatten och sen låta askan sedimentera. Det ger en basisk lösning som man kan använda för tvätt och rengöring.

Med fett borde man även tillsammans med den basiska asklut-lösningen kunna tillverka tvål, men det är inget jag själv testat.

Asklut kan man även använda för att urlaka skägglav om man har läggning för den kulinariska rätten.

Vitmossa (alltså den gröna, frodiga och fuktiga mossan) innehåller desinficerande ämnen och är bra att torka sig med.
 
En asklut-lösning kan man göra genom att ta aska från björk och koka i vatten och sen låta askan sedimentera. Det ger en basisk lösning som man kan använda för tvätt och rengöring.

Med fett borde man även tillsammans med den basiska asklut-lösningen kunna tillverka tvål, men det är inget jag själv testat.

Asklut kan man även använda för att urlaka skägglav om man har läggning för den kulinariska rätten.

Vitmossa (alltså den gröna, frodiga och fuktiga mossan) innehåller desinficerande ämnen och är bra att torka sig med.

jag har kört den metoden när jag skapade fnöske, men vätskan är inte den frätande, skadlig för kroppen?

ja vitsmossan den gröna den har jag hört bra om, fast man får nog akta sig från fästingar som offta brukar infinna sig i den? läste nånstans att de ska trivas i den mossan

mvh / G
 
Jag har för mig att det ska gå att fixa schampoo av björklöv (om jag minns rätt).

Stoppa en stor näve björklöv i en plastpåse med vatten och skaka utav bara den.

Jag har för mig att jag sett någonstans att det ska gå att använda som schampoo men jag har aldrig prövat själv.
 
Nåt i mitt bakhuvud säger nässelvatten (alltså avkok på nässlor) som shampoo.

Men i de flesta fall räcker väl vatten för att hålla sig så ren att man håller sig frisk (det är ju det som är det viktiga vid överlevnad).
 
En sak är säker, är du ut på en längre tur torka dig ALDRIG med snö i aktern. Efter en vecka har du sådanna skavsår att du inte kommer fram....
koivu
 
jag har kört den metoden när jag skapade fnöske, men vätskan är inte den frätande, skadlig för kroppen?

ja vitsmossan den gröna den har jag hört bra om, fast man får nog akta sig från fästingar som offta brukar infinna sig i den? läste nånstans att de ska trivas i den mossan

mvh / G

Det är ju en basisk lösning men hur frätande den är beror ju på koncentrationen. Asklutlösningar användes ju ofta som tvättmedel i gamla tider. Här finns lite mer info:

http://www.shenet.se/ravaror/pottaska.html

Jag läste på lite om tvåltillverkning och det är möjligt att tillverka tvål genom att blanda en basisk lösning (asklutlösningen) med fett och vatten i en förtvålningsprocess. Exakt hur det går till vet jag inte riktigt mer än att jag minns att jag gjort tvål i gymnasiekemin. Jag läste att om man gör smör av tvål så ska man iaf använda 162 g kaustiksoda till 1000 g smör. Här finns mer info om tvåltillverkning:

http://www.soapnaturally.org/

Blev faktiskt riktigt sugen på att testa göra tvål själv!
 
Utan att vidare gå in på det lätt ospecifika temat för tråden, så funkar asklutlösning bra att göra själv (för lavurlakning etc) av björkaska. En massa jobb förstås. Problemet om du ska ha den som tvål är antagligen att fett är dyrbart i naturen, och att du troligen kommer att vilja äta det istf att göra tvål av det. Åtminstone om du tänker vara ute tolv månader.

Torka sig därbak gör åtm jag med vitmossa (sån där grön som blir vit när du kramar ur den ohemula vattenmängder). Kan klia lite, men inte farligt jfr med annat jag testat. Vintertid är det svårare. Har provat snö och inte gillat det, som andra konstaterat, näver skulle möjligen kunna funka, eller skägglav (ssk om man blöter upp den lite lätt). Att torka sig med näven tror jag blir bökigt i längden, ssk mtp avsaknad av just...tvål. Det mesta i naturen klarar man att få i magen, men tarmbakterier är ett koncentrerat jävelskap.
 
Är det inte nån religion/kultur som anser att det ena handen är "smutsigare" just för att den används vid toalettbesök? De äter alltså alltid med den ena handen och använder den andra till skitiga göromål.

Eller är detta bara nån gammal fördom?
 
Om du

klarar av att samla ihop vad du behöver så rör du på dig och skakar tarmarna såpass mycket så att din fesus bör se ut som hjortdropp, då behöver du inget papper eller mossa, ha bara lite vatten med dig och din nedre weetexduk med dig så att du kan tvätta ren pälsen efter tarv. Annars kommer du att få brännsår som kommer att hindra din fortsatta förflyttning och utevistelse.
Spillning om du lever på cellulosabaserde födoämnen är torkad utmärkt bränsle.
Av lövträdsaska är det lätt att göra lutvatten och har du tillgång till animalisktfett är det lätt att koka tvål. Några tallbarr i koket ger snyggare färg och doft. Fiskar och jagar du kommer du att ha tillgång till bl a kroppsister.
Att leka överlevevare ett helt år tar tid och kräver att du har samlat rejält från vår till höst. Utan bas lär det bli mycket besvärligt, även om du startar med en mycket rejäl övervikt. När du genomfört bör du redovisa dina erfarenheter. Lycka till!
//J
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.