Underställ - Överlevnad

Första inlägget här på utsidan!

Okej, jag undrar vad man bör ha för underställ i en överlevnads situation - tänk ett år ute i skogen. Jag tänker spontant ett underställ som passar för low - mid activity (tjockt) och merino ull eftersom man inte kan tvätta det så ofta antagligen, och för alla andra bra egenskaper ull har...

Men nu är det såhär att jag snubblade in på alewalds igår och så var det 20% på allt ( bara för den dagen såklart) och så köpte jag ett underställ från aclima - CoolNet
http://www.aclima.no/index.php?view=prod&cat=1&subcat=1&lang=se

VIlket jag inte hade forskat något på, men det verkade klockrent... Tills jag kom hem igår och insåg att det var för hög aktivitet ( Att det då funkar utmärkt både vinter och sommar ), Vilket inte är det som behövs vid ett överlevnads scenario då jag antar att man behöver spara på energin och därmed behöver ett tjockare underställ..

Så.. Min fråga är: Finns det ändå ett bra användnings område för den här aclima coolnet? Tex, att jag har den närmast, men sen har jag ett till "vanligt" underställ ovanpå coolnet? Borde det inte skapa rätt bra luft space precis nära kroppen och därav ändå vara jävligt bra? - Eller ska jag lämna tillbaka det och köpa ett mellan tjockt merinoull ställ?
 
Det var väl en bra början av din garderob. Utmärkt ställ att bära innerst.
Lager två för låmgsamverksamhet som marsch och skogsliv bör vara i ull. Om du föredrar Ullmax eller Krone, från Dressman är väl upp till dig men du beöver ett dylikt oxså.
Till stillasittande i fuktiga skogen eller sjöstranden kan du behöva ett tjockare ställ ovanpå.
Om dina filligar skall vara halvsumtet eller helull avgör du.
Strumpor, skor, vantar, hanskar o mössor är liknande bitar du måste lösa.
Läs gamla trådar här på utsidan det finns många tankar och goda råd samlade här.
go tur
 
Tack för svar :)

Härligt att höra att det var ett bra val, även fast jag blev fångad i stundens hetta och frågade allt förutom vilken aktivitets nivå det passade för, men då antar jag att det funkar bra sålänge man lägger till ett extra lager på?

Jag köpte också warmwool tröjan som tydligen också skulle funka som underställ -> http://www.aclima.no/index.php?lang=se Det är warmwool tröjan nummer 2 i slideshown. Om jag köper byxorna från warmwool också, då skulle jag ju kunna använda det som lager 2 (fast lager 1) och sen lägger jag till typ fleece eller något som lager 2..

Det jag undrar är om det blir "Bättre" med CoolNet och ett lager till för att komplettera att det är ett högaktivitets underställ, än bara ett vanligt 100% merino ull ställ? Eftersom CoolNet har luftfickor osv borde det ju bli varmare än ett vanligt ullställ? Aktiviteten är som sagt low / mid (antar jag)

Här finns chart också --> http://www.aclima.no/index.php?view=guide&lang=se
Coolnet är för hög aktivitet och warmwool för low/mid

Tacksam för svar :)
 
När man är där vatten är dyrt, tids och energimässigt brukar man köra med ullnät närmast skinnet.
Du är på god väg.
Betänk att årsmedeltemperaturen här är som i kylskåpet. Ändå bor vi kvar.
 
Alright, skulle du kunna ge en motivering varför nätull underställ är bättre än vanligt i dom förhållandena jag har beskrivit (survivalism i svenskt klimat året runt type of thing) så jag själv förstår haha x) för när jag kollar på charten så ser det ut som att coolnet inte är bra om man ligger på low/mid activity..

Men jag tänker att om jag har ett lager till utanpå det ( som underställ) så borde det ju vara super bra? Luftfickorna ger värme, nät understället transporterar ut svett jävligt bra? Du verkar ju ha koll på det här :)

Tacksam för svar :)
 
När man inte kan skölja upp kommer saltet från svetten, riva och lukta, jäsa med hudepitelet, i ett syntetställ. Ull är byggt av samma material som huden och håller sig mjukare och värmer även vått.
Men ull håller inte i längden så väl som syntet. Eftersom de flesta av oss inte gillar överlevnadsövningar med matbrist mer än några få dagar spelar det här mindre roll. Vi bryter, äter och sanerar oss och våra kläder.
Svårare att göra det här om du skall skida x antal 100 km innan du kommer i bås.
 
Norrmän har användt nätunderställ länge, en erfarenhet från dem kommer här.
När "insidan" börjar bli mättad på smuts och hud så är det bara att vränga det så att "insidan" blir "utsida". Där smuts och hud kan nötas bort av klädern som man bär över understället. Dock behövs en tvätt så småningom....
 
Norrmän har användt nätunderställ länge, en erfarenhet från dem kommer här.
När "insidan" börjar bli mättad på smuts och hud så är det bara att vränga det så att "insidan" blir "utsida". Där smuts och hud kan nötas bort av klädern som man bär över understället. Dock behövs en tvätt så småningom....

Hehe nice, tack för tipset!

Och @Seb...

Jo, men, vad är mer kung med tanke på mina förhållanden, ett nätullställ eller ett vanligt ullställ?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tsd Överlevnadskurs vinter 2021 Överlevnad 0
Kalle G Åratals gammalt vatten i PET-flaska. Ofarligt? Överlevnad 24
Mullemek Handbok ÖVERLEVNAD Överlevnad 6
Avslutatmedlemskap161229 Överlevnad/Bushcraft/Prepping intresse i Örebro området? Överlevnad 1
CimW Vill lära mig mer om överlevnad Överlevnad 12
Yappah Överlevnad utan kläder- tjoho! Överlevnad 13
FredrikS90 Litteratur och andra tips för överlevnad Överlevnad 29
Yappah Överlevnad på riktigt - kolla här! Överlevnad 5
wolfheat 1kg mat för överlevnad? Överlevnad 41
Cremytos Överlevnad och styrketräning Överlevnad 15
Oscar1 Bra plats för överlevnad i Göteborgsregionen Överlevnad 3
Polarnatt Sibirisk överlevnad Överlevnad 17
grodanbolle Lite längre kurser i "överlevnad" Överlevnad 11
Gabriel1985 ett par frågor angående överlevnad Överlevnad 62
realout Överlevnad - funderingar Överlevnad 20
md7dani Grundläggande för överlevnad Överlevnad 46
superc0ntra Köpa H-Överlevnad Överlevnad 6
ulltand Pocketböcker med äventyr och överlevnad. Överlevnad 6
peter1959 Lättkurs överlevnad Överlevnad 4
ulltand Ny här på överlevnad... Överlevnad 19
GustavOh "Extrem överlevnad" Discovery style Överlevnad 30
Avsl12 Överlevnad i Djungel Överlevnad 9
Polarnatt Överlevnad Överlevnad 25
marja Tappar smak efter lite överlevnad Överlevnad 1
chinerunner Överlevnad! Överlevnad 6
Tovetjarn överlevnad och klättring? Överlevnad 10
Michel.B Projekt: Överlevnad (främst för Göteborgare) Överlevnad 19
sajberjohan Robinson överlevnad Överlevnad 0
bergholm Överlevnad på nätet? Överlevnad 5
S Johansson Överlevnad på Discovery Överlevnad 0
Odin Överlevnad under krigshot Överlevnad 20
Banankontakt Överlevnad hemma Överlevnad 16
Tallrot barnens överlevnad = vilse? Överlevnad 10
gillisn Överlevnad och scouting Överlevnad 0
Anders78 Vart hittar jag försvarets hanbok i överlevnad Överlevnad 2
Överlevnad skarpt? Överlevnad 9
Newlin Armen´s Handbok i överlevnad Överlevnad 4
mippe Expedition överlevnad Överlevnad 0
johannespoignant Handbok i överlevnad Överlevnad 7
kentrkendt "Handbok Överlevnad" i pdf-format Överlevnad 2
6ib2x6 Överlevnad Överlevnad 0
resenaren Överlevnad till havs Överlevnad 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.