1kg mat för överlevnad?

Säg att du får ta med dig 1000g mat i valfri kombination för att hjälpa dig överleva några veckor i skogen. Hur skulle du välja att kombinera för att klara dig så bra som möjligt.

Förutsätter att du kommer ha med redskap, kök, kläder etc. Typ som vid en längre vandring. Frågan är hur man smartast kombinerar medhavd mat smartast.
 
bra fråga.
är inte alls speciellt kunnig på området, men man vad jag har förstått så vill hjärnan ha kolhydrater för att fungera hyfsat, men sen har ju fett mkt högre energiinnehåll per viktenhet... så nån mix däremellan?
 
Det teoretiskt korrekta lär vara kolhydrat, bränsle för nervsystemet. Fett finns lagrat. Men 1 kg räcker inte långt...muskelnedbrytningen kommer att bli omfattande dvs svält...

//J
 
Matolja,salt,socker och sen energybars som yttersta nödproviant.

Resten skulle fu få jaga,fiska eller plocka ihop - och det är en del för en månad.
 
OM jag nu tyckte att det var meningsfullt med sådana experiment:

- Mest möjligt koncentrerat matfett av en sort du gillar (9000 kcal/kg), gärna vegetabiliskt med tanke på de essentiella fettsyrorna. Äckligt? Valnötsolja är gudarnas föda! Du kan också tugga på rökta baconstrimlor och blanda chokladpulver i kokosfettet... ;)
- C-vitamin.
- Salt.
- Hjärnan vill ha en sked socker om dagen. Hör du till dem som har svårt att ställa om till egen fettnedbrytning, så ta också med druvsockertabletter för de första dagarna.


Nu på allvar. Packar du 400 g torrskaffning/dag à 600 kcal/100g är det hur enkelt som helst att få i sig 2400 kcal/dag - välsmakande och allsidigt sammansatta till skillnad från ovanstående lista ;).
PÅ 4 kg medhavd mat kan du alltså må gott i 10 dagar. Alternativt, utan nämnvärt lidande, klara en acceptabel grundförsörjning minst dubbla tiden. Vad är vitsen med att spara tre kilo på 20 dagar?

Solrosfrö som exempel ger 600 kcal/100 g och innehåller 50 g fett, 23 g högvärdigt protein, 12,5 g långsamma kolhydrater och en lååång rad av nästan alla essentiella mineraler och vitaminer, med undantag av C-vitamin. Valnötter ger ännu mer.
Jag skulle alltså packa ner 3-4 kilo matförråd, bestående av upp till hälften blandade frö- och nötsorter (solrosfrö, valnötter, mandel), någon fjärdedel torkat kött och/eller sojamjöl, linser och andra baljväxter (som sänker kalorisnittet men höjer andelen kolhydrater), i övrigt rent matfett (som höjer kalorisnittet), samt toppa med choklad, chalva, torkad frukt och annat godis.
Det enda som saknas i denna diet är C-vitamin och kanske lite fibrer, men å andra sidan är det de som lättast går att komplettera med i naturen - med allt från barr-te till frusna tranbär.

Men jag kanske missar poängen med experimentet...
 
Jag ber om ursäkt om jag var otydlig i förutsättningarna.

Poängen var väl att man inte kan finna eller att det är svårt att hitta viss mat i naturen. Förutsatt att man får fiska, sätta snaror mm betyder ju inte att man med säkerhet kommer få något. Tanken var väl att man då skulle få ha med sig 1kg mat av valfritt slag då man ger sig ut. Och att vissa då skulle välja sådant som kroppen behöver, men som man inte kan räkna med att få tag i ute i skogen. Medan andra skulle gambla och ta med kompletterande mat som helt enkelt inte går att få tag i. Vikten var satt lågt för att få fram smarta lösningar för det absolut nödvändigaste. Jag vet själv inte hur jag skulle fördela det hela, men helt klart skulle allt innehållande vatten torkas.
 
(klipp)
- Hjärnan vill ha en sked socker om dagen. (klipp)...

Vill minnas att hjärnan/centrala nervsystemet förbrukar ca 500kcal glukos/dygn i vila. En matsked socker motsvarar ca 50 kcal dvs ungefär en tiondel.

...sen tillkommer också de röda blodkropparna och övriga delar av nervsystemet...vad jag minns...

//J
 
Jag ber om ursäkt om jag var otydlig i förutsättningarna.

Poängen var väl att man inte kan finna eller att det är svårt att hitta viss mat i naturen. Förutsatt att man får fiska, sätta snaror mm betyder ju inte att man med säkerhet kommer få något. Tanken var väl att man då skulle få ha med sig 1kg mat av valfritt slag då man ger sig ut. Och att vissa då skulle välja sådant som kroppen behöver, men som man inte kan räkna med att få tag i ute i skogen. Medan andra skulle gambla och ta med kompletterande mat som helt enkelt inte går att få tag i. Vikten var satt lågt för att få fram smarta lösningar för det absolut nödvändigaste. Jag vet själv inte hur jag skulle fördela det hela, men helt klart skulle allt innehållande vatten torkas.


Fast räkna med att du ska äta tallbarr, svamp, rötter och en och annan fisk. För inte räknar du väl med att snara något stackars djur. Det rimmar illa med tråden om "allemansrätten" för vi vill ju inte ha en till utside medlem som tänker skita i allemansrätten krav på den som leker överlevare. Om du inte har egen mark eller tomt (inget fel med att överleva bakom huset) bör du nog plocka med något att sova under också, plus mer mat. Du vill väl inte sluta som snubben i skottland?
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnnyL Vilda växter som mat och medicin Överlevnad 1
realout 7 dygn utan mat Överlevnad 53
Cremytos 100 timmar utan medhavd mat Överlevnad 56
Gabriel1985 Torkad vs Rökt Mat Överlevnad 29
J-man Värma mat i bilen Överlevnad 13
Avslutat medl Vilda Växter Som Mat Och Medicin Överlevnad 52
Kristian24 Mat? Överlevnad 10
tsd Överlevnadskurs vinter 2021 Överlevnad 0
Kalle G Åratals gammalt vatten i PET-flaska. Ofarligt? Överlevnad 24
Mullemek Handbok ÖVERLEVNAD Överlevnad 6
Avslutatmedlemskap161229 Överlevnad/Bushcraft/Prepping intresse i Örebro området? Överlevnad 1
CimW Vill lära mig mer om överlevnad Överlevnad 12
Yappah Överlevnad utan kläder- tjoho! Överlevnad 13
FredrikS90 Litteratur och andra tips för överlevnad Överlevnad 29
Yappah Överlevnad på riktigt - kolla här! Överlevnad 5
OptimistAlexander Underställ - Överlevnad Överlevnad 12
Cremytos Överlevnad och styrketräning Överlevnad 15
Oscar1 Bra plats för överlevnad i Göteborgsregionen Överlevnad 3
Polarnatt Sibirisk överlevnad Överlevnad 17
grodanbolle Lite längre kurser i "överlevnad" Överlevnad 11
Gabriel1985 ett par frågor angående överlevnad Överlevnad 62
realout Överlevnad - funderingar Överlevnad 20
md7dani Grundläggande för överlevnad Överlevnad 46
superc0ntra Köpa H-Överlevnad Överlevnad 6
ulltand Pocketböcker med äventyr och överlevnad. Överlevnad 6
peter1959 Lättkurs överlevnad Överlevnad 4
ulltand Ny här på överlevnad... Överlevnad 19
GustavOh "Extrem överlevnad" Discovery style Överlevnad 30
Avsl12 Överlevnad i Djungel Överlevnad 9
Polarnatt Överlevnad Överlevnad 25
marja Tappar smak efter lite överlevnad Överlevnad 1
chinerunner Överlevnad! Överlevnad 6
Tovetjarn överlevnad och klättring? Överlevnad 10
Michel.B Projekt: Överlevnad (främst för Göteborgare) Överlevnad 19
sajberjohan Robinson överlevnad Överlevnad 0
bergholm Överlevnad på nätet? Överlevnad 5
S Johansson Överlevnad på Discovery Överlevnad 0
Odin Överlevnad under krigshot Överlevnad 20
Banankontakt Överlevnad hemma Överlevnad 16
Tallrot barnens överlevnad = vilse? Överlevnad 10
gillisn Överlevnad och scouting Överlevnad 0
Anders78 Vart hittar jag försvarets hanbok i överlevnad Överlevnad 2
Överlevnad skarpt? Överlevnad 9
Newlin Armen´s Handbok i överlevnad Överlevnad 4
mippe Expedition överlevnad Överlevnad 0
johannespoignant Handbok i överlevnad Överlevnad 7
kentrkendt "Handbok Överlevnad" i pdf-format Överlevnad 2
6ib2x6 Överlevnad Överlevnad 0
resenaren Överlevnad till havs Överlevnad 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.