Övergång från kängor till lågskor 2014-2015

Addidas AX2
Körde nu i sommras +700km varav några många hundra med ryggsäck på.26-32kg.
35 dygn, dom höll med nöd o näppe ihop men då totalsträckan med ingång är säkert 850km.

Helt ok! Hade bara begränsat med blåsor på en slutmarch på 43km och 14 timmar- matat i sträck.
På kortdistanser på.15-30 ingen påverkan alls på fötter
Dom funkar på allt underlag och torkar ganska fort.

På grövre stenmark,singel och makadam i kombo med lång distanser är dom
dock inget jättebra val då sulan är ganska mjuk.

Har upplevt bättre livslängd med årsmodellen innan, AX1 om den finns istället.

Man får dom för under tusingen och har fått ut mer mil än dyrare Reebok m.m
 
Jag är nybörjare och har varit på två korta turer med Salomons X Ultra Mid 2.

+ Lätta
+ Halkfri sula
+ Sitter som gjutna på mina fötter. Har låga varianten av samma sko till vardags.

- Trampar man fel så att man får in vatten hinner de inte torka under turen. Tog 7-8h att få dem nästan torra ståendes på två vedträn direkt på en vedkamin.
- När det är mycket stenar att gå på så är sulan inte vridstyv nog. Fötternas undersida är det enda som kännts i kroppen efter långa dagar trots tung packing (~15kg).
- När det är blött som det varit denna sommar så är det väldigt tidsödande att gå runt blötan och hela tiden ha örnkoll på var man sätter fötterna så att de inte blir blöta.
- Känns som att de läcker in lite trots Goretex.

Merionullsstrumpor gjorde stor skillnad på andra turen. Foten kändes mycket torrare även när skorna blivit lite fuktiga.

Min plan är att köpa ett par Lundhags (läst mig fram till att Forest borde vara bästa modellen men inte hittat att prova ännu) och låta Salomon-kängorna få tjänstgöra på skogspromenader istället.
För mig är lite av vitsen ned lågskor UTAN membran att strunta i om foten blir blöt. Det är bara att klampa på överallt. Inga vadarskor behövs. Visst blir man lite kall ibland, men foten värms snabbt upp igen. På kvällen på med torra strumpor så mår fötterna bra.

Låga skor med membran annat än som promenadskor har jag svårt att förstå vitsen med. Kanske blir de lite varmare iallafall. De blir garanterat våta inuti tämligen omgående. Dessutom så har som sagt membran en mycket stor benägenhet att gå sönder.

En stor fördel med läderskor är att de håller längre. Lågskor i syntet blir inte billigare i längden. Läderskor är varmare också, men torra fötter garanterar de inte. För mig är detta ett problem, varmt och fuktigt ger gärna skavsår. Kallt och fuktigt funkar bättre för mig.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
framförallt vill jag ha en bra sula. haft hälsporre som jag ej vill ha tillbaka. e sulan tunn och hård går de bort för mig. Kängorna är ju inte så dämpande som löparskor, men känns mer skyddande i övrigt.

Och det som räddade min hälsporre var att jag började med ballerinaskor. Iofs inte på vandring med rygga. Tvingade mig att inte sätta i hälen så hårt.

Skickat från min HTC One mini via Tapatalk
 
Och det som räddade min hälsporre var att jag började med ballerinaskor. Iofs inte på vandring med rygga. Tvingade mig att inte sätta i hälen så hårt.

Skickat från min HTC One mini via Tapatalk

vet inte vad det ballerinaskor e för nåt. Själv blev jag räddad av hälsporreinlägg + trailskor. Går nästan jämt i såna skor till vardags. inte i fjällen eller på vintern dock.
 
För mig är lite av vitsen ned lågskor UTAN membran att strunta i om foten blir blöt. Det är bara att klampa på överallt. Inga vadarskor behövs. Visst blir man lite kall ibland, men foten värms snabbt upp igen. På kvällen på med torra strumpor så mår fötterna bra.

Hmm, det kanske bara är psykologiskt att inte vilja köra ner fötterna i myrar och gegga :)

Några tips på sådana skor med styv sula så att fötterna inte tar stryk av att gå på stenar?
 
AX1 och AX2 funkar fint att gå med i stening terräng också men jag har kört extrema distanser.
Det känns som att gå barfota men vid normala distanser är dom helt ok även där.

Kändes dock efter 30-40km att kängor som är minsäkra med stenhårda sulor skulle varit att föredra
när man kom ut i stensskravel läses makadam,singel m.m och det tryckte igenom.

För dom flesta duger dessa m.m mera rakt av
 
Hmm, det kanske bara är psykologiskt att inte vilja köra ner fötterna i myrar och gegga :)

Några tips på sådana skor med styv sula så att fötterna inte tar stryk av att gå på stenar?
Jag har denna.
http://www.hanwag.com/escalator-gtxr
Hade forvisso garna tagit nagot utan tex-mex men jag lyckade kopa den pa rea sa det var svart att inte sla till. OM du ar ute efter en relativt styv sko, men fortfarande lag, titta pa sa kalla de "approach shoes". Garmont och La Sportiva har nagot liknande har jag for mig.
http://www.garmont.com/en/outdoor-shoes/approach/dragontail-lt--gtx
http://www.sportiva.com/products/footwear/climbingapproach/boulder-x

VIssa kan dock vara lite smala langst fram, sa prova ordentligt.

Lycka till.
 
Hmm, det kanske bara är psykologiskt att inte vilja köra ner fötterna i myrar och gegga :)

Några tips på sådana skor med styv sula så att fötterna inte tar stryk av att gå på stenar?
Jo, det är mycket psykologi i det hela, men faktum är att ska det gås mycket på myr och i gegga så tar jag nog hellre gummistövlar. Oftast har jag lyckats undvika de värsta myrpartierna.
Lite gegga då och då går att leva med.

Jag kör med inov-8 roclite. Skulle dock hellre haft Terrocs, men de är svårare att få tag på.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Jag vandrade ursprungligen i ett par Meindl Island pro och tyckte det fungerade bra. Övergick sedan till Salomon Techamphibian och tyckte även detta fungerade bra. Man kände sig lätt som en fjäder jämfört med kängorna:). Nu sitter ofta ett par Lundhags Forest på fötterna vid längre turer med packning och dessa är lättare än Meindl och stadigare/stryktåligare än Salomon. Känns som någon form av kompromiss som hittills fungerat väl. Det är dock fortfarande en känga med dess för- och nackdelar.

Men visst, kortare turer och låglandsturer vandras ofta i låga skor typ Inov8 x-talon. Springer en del leder i närområdet och då får kängorna stanna hemma;) Skav har jag aldrig haft problem med och verkligen inte med lätta skor på fötterna. Har inte heller något emot att gå med blöta skor men nog är det en viss bekvämlighet att vid regn gå med ett par torra Lundhags på fötterna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Martin Fjäderlätt En vanlig vandrares övergång till lättare packning Lättpackning 43
Keep_walking Hjälp med lätta kängor/skor Lättpackning 14
wistrom Meshskor och kängor i samma grupp? Lättpackning 4
Jallur Lätta GTX-kängor Lättpackning 38
thomalin Kängor - Behövs dom? Lättpackning 120
macgunde Lätta kängor för varmare klimat. Lättpackning 32
Dannelito VBL som alternativ till dunjacka Lättpackning 13
Florén Krympplast/krympfilm/sträckfilm till tarp? Lättpackning 10
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
UnderEnTarp UL linor till min hammock! Lättpackning 16
Tranan Ny ryggplatta till en Golite Pinnacle? Lättpackning 2
lilonjo Alternativ till inov8 roclite 370? Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Packrafting från Abisko till Nikkaluokta Lättpackning 57
Jörgen Fjaderlatt.se Lättare packning från A till Ö Lättpackning 93
Martin Fjäderlätt Låna ut ett Lunar Duo till Fjäderlätt? Lättpackning 0
MickeArv Vikt på packning till kebnekaise Lättpackning 28
marja en guid till lättpakning Lättpackning 1
Jörgen Fjaderlatt.se Hemavan till Anjan - utrustning och upplevelser Lättpackning 34
Sjobbe Vind/Vatten till Haglöfs Barrier Hood Lättpackning 12
Heiner Vindskydd till kök Lättpackning 47
peter1959 Anpassa köket till vandringen Lättpackning 9
PetNor W's Pinnacle pack till män? Lättpackning 7
greendanger Sovsäck ner till -10 Lättpackning 8
Mattias Åhlin Ryggsäck till BAMM Lättpackning 1
andy69 Lätt vindskydd till köket.. Lättpackning 8
Razzle-Dazzle En till variant på packning Lättpackning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.