Överdragsskor till vintercampskorna

Hej jag är på jakt efter något liknande damasker men med sula för att använda utanpå mina sorel xt glacier https://images.app.goo.gl/4RpumvAwdX2ha5BL6

Då jag tycker att ytterakon är för klumpig och skrymmande under skidturerna, funkar dock klockrent för skoter o hundspann. 👍

Någon som har något förslag eller tips på var jag kan köpa en lättare överdragssko? Helst med hårdare, fnasad/skrovlig sula och kardborrestängning bak längst vaden.

Tackar på förhand! 🤓🥾

Lästips

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?

Skogsmulleledarens bästa tips – så gör du vandringen rolig för barnen

Hur gör man vandringen till något som barnen vill göra om? Skogsmulleledaren Kristin Malmcrona Friberg ger sina bästa tips!
Helsport fotpåsar. Klipp ut ett par innersulor från ett cellplastunderlag och lägg i botten så får du ett par riktigt mysiga vintermockasiner, som dessutom håller snön ute. Kan användas med eller utan filtskorna inuti, beroende på temperatur. Det är dock mer av en lägersko än nåt jag skulle använda under färd eftersom sulan är mjuk (grovt nylontyg).

Senast ändrad:
Sydde för många år sedan påsar i grov bomullsväv där jag lade tjocka innersulor av liggunderlagsmaterial. Tänkta för tältövernattning i snön. Hade bara tjocka ullsockor inuti. Var skönt att byta från skidpjäxorna. Snörning upptill.

Thure

Har för länge sedan köpt några "kliva i land från kajaken"-fotpåsar som nog skulle funka även i snö med isolering under. Påminner om helsport som länkats ovan, väldigt modest pris på xxl.

/Patrik

Sydde för många år sedan påsar i grov bomullsväv där jag lade tjocka innersulor av liggunderlagsmaterial. Tänkta för tältövernattning i snön. Hade bara tjocka ullsockor inuti. Var skönt att byta från skidpjäxorna. Snörning upptill.

Thure
Är något liknande jag har tänkt mig. Kanske ska leta upp någon canvas någonstans. Du behövde ingen sula på utsidan kände du?

Gjorde grävpåsar till händer och fötter av grov Cordura, de senare att dra utanpå kängorna, tjocka innersulor av liggunderlagsmaterial, med yttersulor mot halkan, snörning vid vrist och topp. Snöarbeten kräver grävpåsar.

go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips