Öppna eller slutna celler i liggunderlag?

Som sagt. Vad är bäst? När de billigaste brukar vara med slutna celler, drar man ju gärna den slutsatsen att det bästa är liggunderlag med öppna celler. De sägs vara varmare, eller (vilket är prio ett för min del)?

Men - idag så hörde jag att öppna celler är kallare för att det kommer fukt i, och att detta då kyler ner den som använder det...

Jag vill ha ett varmt, vattentåligt, ickeuppblåsbart liggunderlag för ungefär 2-300 kronor. Finns det någon som vet vilken sort jag ska köpa?
Tack på förhand.

Ridge rest

barre; sa:
Jag vill ha ett varmt, vattentåligt, ickeuppblåsbart liggunderlag för ungefär 2-300 kronor. Finns det någon som vet vilken sort jag ska köpa?
Tack på förhand.

Jag använder själv "Ridge rest", från "Cascade designs" - folket bakom Therm-A-Rest och jag gillar det skarpt. Köpte mitt 1998 och har haft det med på ett par höghöjdsexpeditioner, fjällvandring, scoutläger och ett otal övernattningar i olika terräng. Funkar jättebra, utom "direkt på snö", utan någonting (vindsäck/tält) emellan, då vatten smälter i "vecken" i liggunderlaget.

Bra komfort. Mjukt och trevligt känns det. Och varmt och skönt, tycker jag. Dessutom är det lätt - riktigt lätt.

Kommer inte ihåg priset (kan ha varit några hundralappar), men tycker såhär i efterhand att det varit värt varenda spänn. Gillar det VERKLIGEN.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Ridgerest kostar tydligen 230 kr på ett ställe, vet inget om det även endel av de kända sovsäckstillverkarna gör liggunderlag, tex Ajungilak (även om man kanske kan ha synpunkter på namnet "Bamse Extreme").

http://www.sportsnet.se/wsp/sportsn...c_id=AC02&table=PRODUCT&sort=PRODUCT.PRIORITY

09.gif

[Ändrat av KLAGER 2002-10-03 kl 19:55]

Z-rest

Det Kotten skriver om Ridgerest stämmer även in på
Z-rest (oxå från Cascade designs)
Fungerar finemang....
Köpte mitt 2001 för 250:- på sportsnet.se

Lycka till i ditt val !

hmmm...

Tack, hörni, det var snabba svar!
Jag har varit och tittat på Ridgerest och Z-rest i en butik, men tyckte väl att de verkade vara lite för orejäla. Jag menar, Ridgerest är bara 10 mm tjock. Z-rest är 20 mm, men det mesta är ju "hål", så jag blev skeptisk... Men skenet bedrar tydligen.
På Sportsnet så verkar denna Bamse Extreme "rejälast", och varmast. Lite dyrare, men jag har frusit tillräckligt om nätterna, känner jag. Det är värt lite pengar att sova varmt. Den är 14 mm tjock, jag tycker även det känns i minsta laget.

Tack för alla svar. Men är det ingen som kan förtälja vad som är skillnaden mellan öppna och slutna celler? (mest för nyfikenhetens skull)
hej då/ Johan

Re: hmmm...

barre; sa:
Jag menar, Ridgerest är bara 10 mm tjock. Z-rest är 20 mm, men det mesta är ju "hål", så jag blev skeptisk...

Det är ju "hålen" som isolerar (eller rättare sagt den stillastående luften där). Det är det som gör Z-rest och RidgeRest varma trots att de är tunna.

Skillnaden mellan slutna och öppna är väl främst att öppna celler kan suga åt sig vatten (som en tvättsvamp).

Det kan mycket väl vara så att öppna celler ger bättre isolering, men det gäller då med förbehållet att det måste vara torrt. Det fungerar alltså antagligen bäst inomhus...

Vilka liggunderlag görs med öppna celler förutom de självuppblåsande? Öppna celler blir väl i princip skummgummi, eller är jag ute och cyklar?
Om det inte är skumgummi/självuppblåsande vi snackar om - varför skulle öppna celler vara varmare?

Jag är otroligt nöjd med mitt Z-rest, som har fler fördelar som sällan nämns (ens i marknadsföringen). Jag har ersatt mitt Thermarest med Z-rest för vandringar.

- Det går blixtsnabbt att lägga ut utan tendenser till ihoprullning (eller bökigt uppblåsande). Flärrp!

- Man kan vika ut det på flera olika sätt och få till exempel en liten "pall" att sitta på.

- Om man ligger på smutsigt underlag så kletas aldrig smutsen av på liggytan när man viker ihop det (det gör det ju på alla rullade underlag).

- Man kan vika ihop det på olika sätt för olika packningstekniker.

Nackdelar då?
- De små nedsänkningarna kan samla skräp och fukt.

Nordesjo; sa:
Vilka liggunderlag görs med öppna celler förutom de självuppblåsande? Öppna celler blir väl i princip skummgummi, eller är jag ute och cyklar?

Njaa, självuppblåsande har väl visserligen öppna celler, men de är ju inkapslade i yttertyget, vilket ger dem deras fördel.

Jag har ett vanligt liggunderlag med öppna celler, det är grått, inte riktigt lika mjukt som vanligt skumgummi men väldigt bra på att suga åt sig vatten. Många musmattor är gjorda i liknande material (det var den bästa liknelse jag kunde komma på:).

Både slutna och öppna celler!

Jag har ett MHW liggunderlag HIGH MOUNTAIN 72 PAD med både slutna och öppna celler som är överdragen med ett nylon taslan tyg. Den fungera kanon bra. Man får ett liggunderlag som är mjuk som en term a rest och hållbar som vilket annat liggunderlag som helst. Nackdelen är vikten ca 1000g men vill man sova varmt och skön så är det vart det.

Kolla in den på MHW sajt: http://www.mountainhardwear.com/

//Micke

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips