Öppet vatten kring Stockholm?

Känner någon till någonstans man lägga i kajaken i närheten av Stockholm där det inte är fruset? Jag vill helst inte paddla bland byggelse och kanske tältar en natt. Någon som har förslag?

Ankarudden/Landsort

Skall vara paddelbart (i dag torsdag), enligt en snubbe på hamnkontoret i Ankarudden.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Herrhamra (Torö) brukar var rätt säkert. Det skulle förvåna mig mycket om det inte ligger långt utanför isgränsen. Därifrån kan man ju runda Öja (Landsort) eller gå mot Trosa.

Var upp till vattentornet och spanade från Trosa.

Det var is nästan så långt man såg. Askö och Fifång är säkert omgivet av vatten, men man måste hitta en hamn rätt långt ut för att ta sig ut till vattnet...

Det kanske redan börjag bli dags för Herrhamra om man ska paddla. Och det ska man förstås.

Vi har jäkligt ruttna isar här nu, ffa beroende på att det kom mycket snö ganska tidigt som isolerar så det inte byggs på is. Såg bilder i blaskan i veckan och längre ut i skärgärn är det helt öppet.

Det verkar som om förra veckans väder hade två effekter.
På de ställen där det var heltäckande is (i t ex Mälaren) har en hygglig istillväxt skett. Där det var rännor eller annat öppet vatten har isen brutits upp och minskat. Jag ser exv fram emot en paddeltur i Södertälje kanal, vilket var omöjligt för en dryg vecka sen.
Samtidigt var jag nu i helgen ute och pimplade med barn, på Mälaren, vilket jag inte vågade för en dryg vecka sen...

Någon som har lust att inkomma med en uppdatering på isläget? Hur tror ni det ser ut mellan Vaxholm och Norrtälje? Funderar på att åka ut till Ljusterö om inte Gälnan ligger.

mvh/Sam

Nynäshamn bör vara isfritt.

Gällnan har haft is men dålig kvalisort för skridskoåkning. Vill du ha garanterat isfritt så kan du sannolikt sjösätta i Nynäshamn närmsta tiden.

Thure

Tusen tack. Jag ringde Waxholmsbolaget för att utröna därigenom var farbara vatten finns. Tydligen går inga båtar mellan Örsö och Edö och hela det området verkar alltså hopplöst. Men förhoppningsvis utanför. Sen vill man ju inte ha för mycket issörja heller, om än det är paddelbart.
/Samme

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips