Haglöfs
Hej!
Jag har en vindsäck av fabrikat Haglöfs.
Den beskrivs som en vindsäck för tre till fyra personer. Ur min synvinkel är den lagom stor för två vuxna med ryggsäckar modell större (i vilka maten och förstärkningskläderna finns). För kortare turer med mindre packning kan man kanske vara tre personer i den om man tränger i hopp sig ordentligt.
Fyra personer kan man kanske vara i den om man inte avser att ha någon packning inne i säcken
Eftersom den är ganska stor, i förhållande till andra vindsäckar, så blir vikten därefter.
Säcken är försedd med en lina viken man fäster runt midjan när den tas fram så att den inte flyger i väg. Det finns också möjlighet att öppna den med en dragkedja upptill för att ventilera ut den fuktiga luften som alstras genom utandning och varm dryck, det kan bli obehagligt fuktigt om inte den möjligheten finns. Öpningen kan också användas för att se ut igenom, bedömma vädersituasionen.
Nertill finns en lina med vilken man snör åt den nedre öpnningen, stänger igen för snö och vind.
De gånger jag har använt säcken, endast ett fåtal gånger, tycker jag den har fungerat bra. Nackdelen med den är vikten och volymen. Men man kan inte bara ta hänsyn till det, den måste ju fungera också.
Jag har sätt två personer försöka ta sig in i en vindsäck vilken skulle vara avsedd för två personer. Det gick inte, möjligen om båda stog tätt upp utan att ha altför mycket förstärkningskläder på sig.
Hälsningar
/Rickard