Ömmande fotvalv.

Hejsan! Finns det någon som vet hur hantera följande situation? Vid lite längre träningspass får jag ont under ena foten, smärtan infinner sig under fotvalvet (där tårna börjar) Vet att jag har fotvalvet lite in sjunket men inte så mycket att det skulle orsaka denna smärta. Har funderat på att köpa lite större skor, fötterna har ju en tendens att bli lite svullna under ett längre pass, klossen går heller ej att flytta längre bakåt, har någon vänlig själ något bra tips att testa, vore ytterst trist att enbart kunna åka kortare pass? Tackar på förhand:)

Jag har samma problem. Det är fotvalvet som är orsaken. Det hjälper med en pelottsula eller en lös pelott som man klistrar på den befintliga sulan. Finns t.ex. hos Scholls.

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Många tåhävningar hjälper oxså, vi talar om block av minst 50 minimum 4x/dag. Iläggsulor och nog rymliga skor hjälper sannorlikt oxså.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips