Öland runt, vilka skor/kängor?

Hej!

Jag och sambon ska ut och vandra Öland runt. Jag är lite fundersam på om jag ska ha vandringskängor eller vandringsskor?

Jag kommer packa ganska tungt då vi ska tälta. Terrängen på öland kan ju vara stenig men i övrigt så finns det gott om vandringsleder :)

En del våtmarker vattenbristen till trots. Jag skulle valt kängor av flera anledningar men framförallt för vätans skull såsom i de flera fall.
Vandrar själv mycket på Öland, passa på att gå utmed kustremsan vid Byrum. Fantastiskt vackert!
Trevlig tur!
f536ca1e0ea76f66ebecf1560cf9fda2.jpg

..sent using tapatalk

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Kul projekt. Östra stranden - dvs om du går på strandängarna - är blöt. Dessutom många fågelskyddsområden med tillträdesförbud nu på våren och försommaren. Västra stranden är torrare men även där finns det sura partier. Alternativet till kängor/stövlar är naturligtvis att acceptera att bli blöt om fötterna, eller att välja en annan väg på ganska många ställen.

Antar att du har läst Thorsten Janssons "Öland runt till fots"?

vi gick mörbylånga leden som går från färjestaden ned till ottenby ifjol vecka 27.
helt ok led med bra vindskyddplatser och slå upp tältet en natt. Dock lite tjurigt på vindskyddet efter risinge där det står camping förbjuden då det nästan är i en stugby och det är ett poppis ställe och titta på solnedgången för dom.
Kan även vara lite blött innan mörbylånga då man går nere vid vatten brynet där så de är lite beroende på om det är högvatten.

vad det gäller underlaget annars var det mycket asfalt att gå på samt övrig teräng var som grusväg och inte mycket backigt om man säger så..

Beroende på hur mycket packning ni väljer så hade jag nog kanske valt vandringsskor med tanke på underlaget men ämnar ni ha mycket packning så har man ju bättre stöd med kängorna.

Vandringskängor

Jag var också inne på att vandra kring kustremsan på Öland. Det jag gjorde förra gången jag var ute och båtluffade i Stockholms skärgård var att jag drog på mig ett par välsittande och vattentäta arbetsskor som arbetsgivaren hade handlat in på nätet. Ett par vettiga arbetsskor ska man ju kunna gå i hela dagen utan problem om de sitter bra, så det kan ju också vara ett alternativ.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips