Öland norr-söder (med hund)

Hej!
Två färskingar söker sig runt här på sidan och insuper all god information som veteranerna skriver. Har dock försökt använda sökfunktionen men den visar noll när jag söker på de ämnen (Öland / Hund) jag nu undrar över, så om någon av er vet att svaren på våra frågor redan finns; länka gärna. Kan inte tänka mig att de frågor vi har är särskilt nya :)

Vi är ett par med två hundar (en schäferblandning på 8 år och en podencoblandning på 7 år) som gärna promenerar mycket och långt så ofta vi kan. I somras gick vi dagsturer längsmed Mörbylångaleden på Öland, med sommarstuga i Gräsgård som perfekt utgångspunkt.

Vi är förälskade i den öländska naturen och vill gärna vandra mer där. Vår dröm (kanske orealistisk?) är att gå från norra udden till södra i sommar. Det är ju ganska många mil och rent spontant har vi räknat med att det skulle ta upp mot 14 dgr i lugn takt. Kan man tänka sig det?

Så...
1) har någon här vandrat just denna sträcka och har tips på hur vi ska gå lämpligast? Vad vi kan hitta är de turistoffentliga kartorna utsatta skilda från varandra.
2) är det något vi bör vara vaksamma över för övernattning i den öländska naturen? Är de utsatta rastplatserna bäst att hålla sig till? Det rör sig ju väldigt mycket tamdjur på Öland :) Bönder är inte alltid glada över turister på deras marker...? Vilda djur att ha med i beaktning?
3) vad bör vi se över hundarnas hälsa innan vi startar? Gör vi en casual veterinärbesiktning eller bör vi kolla mer ingående med tanke på deras ålder?
4) vattentips? Vi såg inte många vattenmöjligheter på vandringarna i somras :)
5) lättburna vegetariska mattips?
6) hur tränar vi oss och hundarna bäst, tror ni? x mil/x ggr i veckan tex? Successivt mer packning?
7) övriga tips/råd/tankar/länkar/böcker/foder/träning...?

Tack och allt gott!
 
Senast ändrad:
Hej!


Så...
1) har någon här vandrat just denna sträcka och har tips på hur vi ska gå lämpligast? Vad vi kan hitta är de turistoffentliga kartorna utsatta skilda från varandra.

Det låter som en härlig promenad. Varmt lycka till. Öland är ju fantastiskt.

Jag har inte koll på hela Öland, men sträckan mellan Byerum och ner mot Borgholm skulle jag vandra på den västra kusten. Där finns nog vandringsväg/stig i princip hela vägen, tror jag.

Här finns en karta för del av sträckan; http://www.cyklapaoland.se/upl/files/50844.pdf

Här finns mer; http://www.cyklapaoland.se


Lev väl.
Anette
 
Det låter som en härlig promenad. Varmt lycka till. Öland är ju fantastiskt.

Jag har inte koll på hela Öland, men sträckan mellan Byerum och ner mot Borgholm skulle jag vandra på den västra kusten. Där finns nog vandringsväg/stig i princip hela vägen, tror jag.

Här finns en karta för del av sträckan; http://www.cyklapaoland.se/upl/files/50844.pdf

Här finns mer; http://www.cyklapaoland.se


Lev väl.
Anette
Jag hade tänkt cykla i Skåne i sommar. Nu blev jag sugen på Öland...
Tack för förvirringen! :)

HåkanF
 
spännande upplevelser
Jag har ett antal övernattningar i tält på Öland - har aldrig fått ngn kommentar om att jag tältar på någons mark. Många gånger är det nog ingen som upptäckt att jag tältat, ofta är det ju "sammanhållna" byar på Öland (och Dalarna) vilket gör att markägaren ofta bor ganska långt från sina marker, tex sydöstra öland där man bor i täta radbyar kanske 2 km upp från stranden och jag tältar gärna intil vattnet både på cykel och kajak.

Norra Öland definitivt västkusten, tror jag skulle ta västkusten på södra öland också , från Karlevistenen omedelbart söder om Eriksöre Camping, där går ju mörbylånga leden , vattennära och inga bilar. Östra öland har ju fina strandängar men kan vara lite svårframkomligt bitvis m högt gräs, svinmolla, taggtråd , men oj vilka pärlor det finns längs kusten där.

god tur
 
Tack för fina svar!

Tack!
Som sommarbarn i Gräsgård är sydöstra delen hemma för Magda. Mer fundersamma är vi över norra sidan. Just nu funderar vi över vatten och hur vi ska lägga upp turen för att kanske var tredje dag nå någon form av butik eller åtminstone vatten :)

Ni som har hund; har ni burit med er allt foder på en gång eller gjort annan lösning? För 14 dgr blir det 14 liter för våra 2 hundar, med det foder vi har nu och utan ökad mängd. Funderade på möjligheten att skicka foder till olika delmålsstationee och fylla på liksom... :) ex vandrarhem el butiker.
 
det är ju ganska tätt med "bunkringsmöjligheter" , affärer - bensinmackar och så alla campingplatser, det är betydligt tätare på norra Öland än södra Öland (söder om Mörbylånga). Om inte hundarna är alltför bortskämda med maten borde det inte vara ngt problem, vatten kan man lätt få i något hus, det rör sig ju på sin höjd om några liter

det finns väl ett 10 tal campingplatser norr om Borgholm, sedan orterna Byxelkrok-Böda-Löttorp-Sandvik med ganska bra service,åtminstone sommartid

kolla
http://www.camping-oland.com/index.php?option=com_content&view=article&id=2&Itemid=4

jonas
 
Hej!

Finns en del Ölandsböcker på Naturbokhandeln i Stenåsa bl.a. den här som handlar om vandring http://sof.ca-eline.com/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&$GUEST=S&wts.ACTION=loginguest&p=gastor
Har inte läst den själv och vet inte om den handlar om korta eller långa turer men man kanske kan väva ihop turer och få en del av sträckan på alvaret i alla fall.

/Anna
 
Även om ni går långsamt och tar många pauser så borde det inte ta mer än 10 dagar, det är ju mycket platt och lättvandrat. Vandrar man effektivt så går man 30km/dag, långsamt 15 km/dag.
 
Bortskämda hundar?

Om inte hundarna är alltför bortskämda med maten borde det inte vara ngt problem, vatten kan man lätt få i något hus, det rör sig ju på sin höjd om några liter.

Hur skulle problemet lösas av att de inte är bortskämda? :) De äter vad vi ger dem men det är ju fortfarande litervis att bära med...?
 
Kul tur!

1. Har själv funderat på nåt liknande, men det har ännu inte blivit av. Har däremot vandrat några flerdagarsturer över stora alvaret från ena änden till den andra, mycket trevligt och annorlunda vandring. Har också cyklat längs med ölands norra västkust - riktigt fint (men skumpigt). Tror det är bra om man varierar sig lite om man ska gå en så lång sträcka: skifta mellan alvar-stenkust-mittlandskogen-radbyar-strandängar typ.

2. Inga tekniska problem att tälta på alvaren - det flesta nya alvarreservat tillåter tältning och ute på alvaret finns det inte en käft som kan störa sig över ett tält en natt. Däremot kan det längs kustens naturreservat vara förbud mot att tälta - kolla upp vilka som är ok innan!

Men hund och kreatur och stenmurar och elstängsel går inte alltid bra ihop: Kor och hästar kan ibland bli aggressiva när man har hund med sig. Bra om man har en enkel och snabb reträttväg, men det är inte alltid så lätt på alvaret när det är tre kilometer till närmsta stenmur. Stenmurarna är dessutom ofta sambyggda med elstängsel och kan vara knepiga att ta sig över. Länsstyrelsens stöttor är bra för människor men inte så lätta att passera med hund.

Dom enda vilda djuren man behöver akta sig för är fästingar... men dom finns det emellanåt gott om.

3. Hundarna klarar sig säkert så länge dom får tillräckligt vatten och möjlighet att kyla av sig om det blir för varmt.

4. Vatten måste man bära med sig så man klarar dagen. På alvaret kan man inte räkna med att få tag på något vatten ens till hundarna ute på alvaret och i övriga delar gör jordbruket att man nog helst undviker att ta direkt ur bäckar och vattendrag. Men det är inga problem att få vatten hos de boende, när vi gick blev folk bara glada att se oss och få en pratstund. Mjölkgårdar har alltid bra vatten...

5. Näe...

6. Konditionsmässigt är det inga problem att gå påÖland, det är väl mest risken för skav och ömma trampdynor som kan spöka. Fördelen är ju att det finns civilisation så när man känner sig lite sliten tar man bara och knallar till lämpligt hotell eller motsvarande.

7) Ovärderligt litteraturtips för vandringar på Öland om ni inte redan har dom: "Strövtåg på Ölands Stora Alvar 2", "Öland runt till fots" och "Sevärt på Norra Öland", samtliga av Thorsten Jansson.

Övrigt: Jag skulle nog undersöka möjligheterna att inte släpa med sig så mycket mat (det blir en del vid en tiodagarsvandring). Antingen köpa en del på vägen och/eller se till att kunna hämta upp matpaket under resans gång.
 
Men hund och kreatur och stenmurar och elstängsel går inte alltid bra ihop: Kor och hästar kan ibland bli aggressiva när man har hund med sig. Bra om man har en enkel och snabb reträttväg, men det är inte alltid så lätt på alvaret när det är tre kilometer till närmsta stenmur. Stenmurarna är dessutom ofta sambyggda med elstängsel och kan vara knepiga att ta sig över. Länsstyrelsens stöttor är bra för människor men inte så lätta att passera med hund.

Dom enda vilda djuren man behöver akta sig för är fästingar... men dom finns det emellanåt gott om.

Jag har faktiskt gjort en promenad på stora alvaret (fast utan hund) och jag kan bara hålla med om detta med staket och stenmurar, de är inte alltid så lätta att ta sig över. Beroende på väderlek kan det också tillfälligt förekomma halvstora områden med mer än stövelskaftdjupt vatten. Det går ju att ta sig runt men kan vara lite svårt att avgöra kortaste vägen. Kreatur finns det gott om och plötsligt är de där, utan förvarning. Tillsammans med ett rätt stort antal bromsar som gärna "byter partner" för att få lite omväxling i kosten. Mygg & knott förekommer också i tillräcklig mängd.

Sen rekommenderar jag en GPS med karta om man vill ha minsta aning om var man är.
Märkligt landskap, alvaret. Det känns väldigt öde och ensamt ute på alvaret.
Blir nog en minnesvärd tur.

lycka till
thomas
 
Jag tillhör säkert dom få som gått runt hela Öland i ett svep. Jag har gjort det med hund. Jag har även ett annat år paddlat runt ön med kajak (i en redig Tropper Dolfin) och hund i.. Man får se det hela som en komplicerad expedition. Allt tar tid. Vandra med hund tar mer tid än att gå själv.
Jag tror jag skrivit inlägg om detta här på Utsidan
Gällande att vandra: Blå kartan räcker.
Hela kusten är full av olika fågelreservat, där tillträdesförbud råder under våren och försommar. Tänk på det. Landskapstypen är: Fuktiga kustängar av äldre odlings och betningstyp och Öland har det största arealen av denna sällsynta landskapstyp i Sverige. Fågellivet är mycket känsligt här (vadare & gäss) och under senare år har en drastisk minskning av olika både häckande och rastande fåglar beroende av denna miljö minskat. Det är helt enkelt allt för mycket störningar.

At gå runt hela Öland i ett svep är en mycket svår och komplicerad vandring, speciellt om du ger dig denn’ på att följa kusten. Det finns som sagt ingen led. Det är för mycket krypande, lyftande och kravlande under taggtråd. Vissa partier är oskiftade och tegarna ned mot vattnet håller ibland inte mer än tio femtio meters bredd och så är det nytt taggstängsel. Du får kläder, händer, kängor och utrustning förstörd snabbt. Betänk att du kan få allvarliga skador dels på hundens trampdynor då det ligger äldre taggtråd nedan den nyare uppsatta. Som hundägare är du dessutom skyldig att hålla din hund kopplad och under uppsikt. Att ta in hund i kohagar, kan förorsaka inte bara bekymmer för dig din vandring och din hund, men verkar också generellt störande på hela miljön. Fåglar skräms, smådjur skräms och du orsakar stor kalabalik. Vissa hagar har numera den även populära köttdjursrasen Skotsk höglandsko. En i sig kanske väldigt gullig kossa, men inget kul att löpa gatlopp med packning och hund. Se till att du därför är på rätt sida om stängslet. Nervösa och oberäkneliga travhästar finns även i stor myckenhet, liksom Belgisk blå och Texas långhorn. Inga vidare roliga saker heller att stå öga mot öga när du ska fotografera rara växter.
Tältar du, så sök dig till olika fiskelägen. Dessa små gulliga hus ger skydd. Vinden är obönhörlig på Öland. Ofta kommer någon inföding ner för att se till sin båt. Dessa ger ovärderlig hjälp och är väldigt nyfikna som all lokalbefolkning är. Du går inte osedd. På landet finns det ögon i varje buske. Oftast ser dom dig innan du ser dom. Ryktet om att vandrare är ute och traskar går oftast fortare än du tror.
Vatten tigger du likaså av lokalbefolkningen. Ofta ger dessa besök mer än bara vatten. Vill du komma till affär får du lifta och handla, och sedan vackert lifta tillbaks till tältplatsen din. Därför att det bra med fiskelägen som etapper. En del äldre fiskebodar kan ha vatten i form av en källa längre upp i branten. Fikelägena ger dessutom atmosfär och en känsla av ödslighet.

Fästingar är (precis som på Gotland) ett väldigt stort problem. Vissa platser är fullständigt infekterade och du märker det snart. Som vanlig sommargäst, permanentboende eller cyklist eller dagsvandrarere är det inte mycket du märker av någon egentlig fästingsfara. Men, kryper du runt på alla fyra, i gräs dygnet runt och tältar så blir det något helt annat. Efter ett par dagar, så kommer du se att vissa miljöer är mycket, mycket knepiga. Det inre av Alvaret har också en enorm fästingsrikedom. På några timmars promenad kan du bli alldeles prickig, utan att egentligen veta hur dom kommit på dig. På senare år har nu dessutom en fjärilslarv dykt upp i kustnära torra tallskogar: Processionspinnare. Undvik denna märkliga larv. Den ger allergier och är direkt farlig för hundar i längden.
Utan problem kan du gå ifrån Böda och längs kusten ner till Äleklinta på västra sidan. Sedan blir det för bebyggt och du får vackert traska på småvägar och tråckla dig fram hur du nu sedan vill gå. Kalmarsundstrakten har mycket campningar och sommarstugor. Östkusten är den öde och den vackra delen.
Det går att ta sig fram på många olika sätt och kommer du dit du inte kan gå får du helt enkelt gå en annan väg.
Följer du kusten så föreslår jag att du går i Mars innan djur släppts ut och innan fåglarna kommit, eller senare på sommaren i början av Oktober.
Det finns på östra sidan tre stora rejäla kanaler som du måste väja och gå inlands för att kunna ta dig över.
Det tog mig ungefär 32 dagar att gå runt längs kusten.
Affärer är det dåligt med söder om Mörbylånga. Förut fanns det en ica i Grönhögen men om den finns kvar idag vet jag inte. Men om ni nu är två kan ju en ta bussen in till stan och handla och sedan åka tillbaka.
Dom vandringsberättelser det finns om att vandra längs kusten på Öland, eller Gotland längs kusten återstår faktiskt att skriva. Det nämns om en författare här ovan, Thorsten Jansson, men hans bok är en sammanställning av dagsetapper med utgångspunkt av att ha bil och vandringarna har ju skett i olika årstider. Liknande böcker om Gotland finns, men likaså ingen övergripande bok om en ihophållen rundvandring. Dom berättelser om rundvandringar som finns, finns idag på nätet, oftast då av personer som sett det hela som ett slags tävling att sträckgå och sätta någon form av rekord.
Men som sagt det är mycket att se av öde horisonter och hav, en dryg och påfrestande vandring.

mvh. Anders
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.