Öka friktion i ATC med halt rep?

Om man använder en ATC-hink som repbroms, och repet är nytt och halt och lite tunnare än vanligt men ändå inom gränserna för ATC'n. Och man tycker friktionen är väl låg, kräver lite för mycket handkraft för att kontrollera;

Vilken/vilka metoder kan man använda för att öka friktionen i repbromsen utan att repet slits mycket mer?

(Gäller alltså topprepsklättring inomhus)
 
Det vore kanske inte fel att skaffa en ny broms eftersom mycket talar för att repet kommer att fortsätta att vara halkigt även när det är använt.

chuy.jpg


Bromsen på bilden kostar 119 spänn på Northstar, och den ger enligt min erfarenhet o m alldeles för mycket friktion i högfriktionsläget med ett 10,5-mm-rep.
 
Mezzner; sa:
Det vore kanske inte fel att skaffa en ny broms eftersom mycket talar för att repet kommer att fortsätta att vara

Jo iofs, men nu gällde det ett tillfälligt behov, nästa vecka är jag på Malta igen och lär inte använda samma rep igen. Men det kanske kan vara trevligt med en extra repbroms som passar smalare rep ändå.
 
Mezzner; sa:
Karbinerna dubbleras helt enkelt - två bredvid varandra och repet klipps som vanligt fast i båda.

Borde inte det leda till ännu mindre friktion. Mindre böjradie, mindre friktion (marginellt längre friktionssträcka).

Det enda jag tänker på är handskar och höften för ökad friktion (om inte annan broms är att tänka på).
 
Det fungerar. Att använda dubbla karbiner är en väl beprövad metod. Har själv använt den en del på tunna rep.
 
brandmansmicke; sa:
Borde inte det leda till ännu mindre friktion. Mindre böjradie, mindre friktion (marginellt längre friktionssträcka).

Det är inte främst böjradien som i detta fall är avgörande utan anläggningsytan (friktion) mellan repet och karbinen.
Dessutom täpper de dubbla karbinerna igen hinkens eller stichtens "slot" betydligt mer vilket ger en nypande effekt. Det är bara att lägga en respektive två karbiner mot "sloten" så ser ni vad jag menar.
Ju mindre "slot" desto mer nyp, jämför t.ex. Reverso med ATC.

Men även i ett toppankare så ger dubbla karbiner i toppen mer friktion än en karbin.
 
climbrob; sa:
brandmansmicke; sa:
Borde inte det leda till ännu mindre friktion. Mindre böjradie, mindre friktion (marginellt längre friktionssträcka).

Det är inte främst böjradien som i detta fall är avgörande utan anläggningsytan (friktion) mellan repet och karbinen.
Dessutom täpper de dubbla karbinerna igen hinkens eller stichtens "slot" betydligt mer vilket ger en nypande effekt. Det är bara att lägga en respektive två karbiner mot "sloten" så ser ni vad jag menar.
Ju mindre "slot" desto mer nyp, jämför t.ex. Reverso med ATC.

Men även i ett toppankare så ger dubbla karbiner i toppen mer friktion än en karbin.

Den knipande/nypande effekten i en ATC det köper jag kanske. Därav kanske ni i praktiken har rätt. Men däremot är det just den skarpa böjen i hinkar/ATC etc som gör friktionen eller hur. Särskilt lång sträcka av anliggning mot metallen har ju repet inte!
 
testade två karbiner idag med brodern. var svårt att märka någon skillnad i friktion. men iofs var ena grövre än den andra så repet kanske drogs mest över den. skaffar väl en till repbroms när jag hinner.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camo29 Hur/när öka svårighetsgrad? Sportklättring 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.