Öka friktion i ATC med halt rep?

Schyst repbroms

Med black diamonds ATC XP har du valmöjligheten om du vill köra den handhållna änden av repet över en "vanlig" kant som motsvarar en kant som man normalt har på en ATC, alternativt så kan man välja att använda den andra sidan som ger klart mer friktion. Enligt tillverkaren kan man då använda den ner till så smala rep som 8 mm. Har själv använt den ett flertal gånger på nya, hårda rep med bra resultat.

Dock slits ju repet givetvis mer på detta sätt.

Kolla på följande länk för mer information och bild:
http://www.bdel.com/gear/atc_xp.php

// lars
[Ändrat av sundancekid 2007-01-05 kl 17:53]
 
brandmansmicke; sa:
climbrob; sa:
brandmansmicke; sa:
Borde inte det leda till ännu mindre friktion. Mindre böjradie, mindre friktion (marginellt längre friktionssträcka).

Det är inte främst böjradien som i detta fall är avgörande utan anläggningsytan (friktion) mellan repet och karbinen.
Dessutom täpper de dubbla karbinerna igen hinkens eller stichtens "slot" betydligt mer vilket ger en nypande effekt. Det är bara att lägga en respektive två karbiner mot "sloten" så ser ni vad jag menar.
Ju mindre "slot" desto mer nyp, jämför t.ex. Reverso med ATC.

Det är nog den knipande effekten eller kanske snarare de tvära vinklarna som repet tvingas till i den trängre passagen som gör att man lättare får den böjeffekt av repet man eftersträvar i en hink, bl a genom att hålla bromshanden i "rätt" vinkel.


Men även i ett toppankare så ger dubbla karbiner i toppen mer friktion än en karbin.

Den knipande/nypande effekten i en ATC det köper jag kanske. Därav kanske ni i praktiken har rätt. Men däremot är det just den skarpa böjen i hinkar/ATC etc som gör friktionen eller hur. Särskilt lång sträcka av anliggning mot metallen har ju repet inte!

Det är svårt att genom teoretiska resonemang påvisa varför mer friktionsyta i sig ger mer friktionskraft, eftersom friktionskraften bara är en funktion av normalkraften och friktionskoefficienten (materialkonstan). Enligt denna teori är friktionen oberoende av ytan/yttrycket, det är den totala kontaktkraften och materialkoefficienten som bar betydelse. (Breda däck på bilar och deras bättre väggrepp går alltså inte att förklara med friktionsteori.)
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips