Oceanspirit

Jag har fattat tycke för Tahe kajaker då de har bra kvalitet till ett bra pris. Jag köpte en 535:a men den passade mig inte alls så den skickade jag iväg.

Nu har jag siktet inställt på en Oceanspirit LC.

Mina frågor till forumet är :

Svarar den bra på kantning ?

Upplevs den som säker i sjö då dess botten är relativt platt ?

Vänliga hälsningar
Johan
 
Min erfarenhet av Oceanspirit.

Efter fem dagars paddling i Dr Kajaks Oceanspirit i sommar kan jag svara:

Ja den svarar bra på kantning, bättre än wind 535. Kursstabil. Föredrar väldigt lättsvängda kajaker så den kändes för mig svårsvängd men det funkade om jag kantade rejält (upp mot 45 grader).

Var ingen grov sjö men kan lätt säga att den är stabil. Skulle inte tvivla på att ta ut den i höga vågor om syftet var att ta sig från punkt a till b. Påminner mycket om Zegul 550 och 530, bara lite bredare.

Vågar inte uttala mig mycket om sittkomfort mm. Det var egentligen en Zegul 523 jag lånade som modellen hette innan Tahe köpte Zegul. Dessutom satt ett annat pedalsystem i den. Kan dock säga att trots att jag är är 1,75m/75kg så var det lätt att hantera kajaken. Kändes inte för stor. T ex en en Zegul 550 är för stor för mig och sprätter bara omkring när den är olastad.

Undrar du mer är det bara att fråga. Dock är detta med kajaker så subjektivt så berätta gärna vad du letar efter och vilka egenskaper du vill ha så kan jag nog svara bättre.
 
Tack för synpunkten Trikåmannen

Jag tog en liten testtur i dag och den motsvarade nog mina förväntningar. Den kändes ganska lättsvängd. Ingen 5-öres vändning men fullt tillräcklig.

Tja, med ett bra pris och en hygglig kvalitet så kan det nog bli ett köp.

Ha det
 
Oceanspirit.

Grattis Johan! Tror att du kommer att bli nöjd. Har sjalv en LC TCI och är helnöjd. Efter mina krav så är den perfekt. Lätt att komma i , lättmanövrerad, goda packutrymme,Hälig att sitta och fika i och att fotografera från. Har monterat VKV pedaler i den men använder inte roder utan har bara ställbara fotstöd . Skönt att kunna variera sittställningen nä man paddlar. Skall försöka sätta i ett variabelt svankstöd ocks för att kunna ändra efter behag. Har inget skott mellan fikalucka och packlucka bak.
utökat främre packutrymmet med 20 cm fö mer volym men har ändå riktigt med plats i sittbrunnen.

Dr Kajak
 
Hej Dr Kajak

Jag tror jag har haft en mejlväxling med dig tidigare. Var det du som hade din ute till försäljning ?

Manövreringen är verkligen bra. Jag använder inte rodret. Kanske lika bra att hänga av det ?

Din idé om att ta bort skottet verkar intressant. Blir inte däcket svagt då ?

Johan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MickeBergström bättre ryggsits i oceanspirit Paddling allmänt 3
Zaphi Tahe Marine Oceanspirit LC Paddling allmänt 6

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.