Nytt glaciärdrama i Sarek....

Enligt SVT Nordnytt står en man på en glaciär i Akkamassivet och vågar varken gå framåt eller bakåt pga sprickbildning. Helikopter och den alpina fjällräddningsgruppen är på väg. En kvinna som var i sällskap med mannen har kunnat sätta sig i säkerhet...

Ja, vad ska man säga...??

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag tycker de borde betala flygturen själva. Om de var ovana och gav sig ut och sen inte klarade det så är det inte direkt otur. det är dumhet.

Almgren; sa:
Jag tycker de borde betala flygturen själva. Om de var ovana och gav sig ut och sen inte klarade det så är det inte direkt otur. det är dumhet.

Jag tror inte att de gick upp mot toppen i vetskap om att de skulle behöva flyga ned, det hade varit dumhet. Jag tror snarare att de missbedömde risken med klättringen och sådana missbedömingar är högst mänskliga.

Det viktiga är att ingen skadats. I och med att detta kunde undvikas bjuder jag gladeligen på flygturen.

[Ändrat av tjonsson 2006-07-31 kl 21:31]

Det är ju verkligen onödigt att utsätta räddningspersonalen för dessa risker. Att landa uppe på Akka är inte riskfritt. Enl polisen som intervjuades i tv4 så hade dom inte varit på någon glaciär utan tyckt att det blev "obehagligt" när dom närmade sig toppen...självklart borde dom få betala helikoptern från östersund inkl personal.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips