Nytt bärsystem till gammal Skarja

Jag har en urgammal Skarja (mitten på 80-talet). Är jättenöjd med den utöver att axelremmarna börjar tröttna och att det inte finns några toppstramare. Jag har skaffat ett nytt höftbälte, det har hjälpt en del. Är det någon som vet om man kan byta bärsystemet och behålla säcken i övrigt? Har ingen lust att lägga en massa pengar på en ny ryggsäck...

Christina

Jag hade oxå...

en gammal Skarja (början av 80-talet?) med eftermonterat avbärarbälte som jag aldrig fick till att fungera. Hade ont i rygg och axlar med jämna mellanrum under fjällvandring.

Jag var mycket lycklig den dag jag äntligen hade råd att investera i en "riktig" ryggsäck. Så min uppmaning är: Släng Skarjan och köp en ryggsäck istället!

/Håkan

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hej!

Börja med att kontakta Haglöfs och hör om de har remmar som reservdelar. I annat fall finns böckerna Ute och Mera Ute av Torvald Wermelin där den ena innehåller ett par sidor om dagturssäck och en bärram i trä (tekniken att göra bärremmar funkar säkert även för lättmetallramar)

Lycka till!

/Borka

Ram

Om du med bärsystem menar alla remmar + ram så är det inte så många tillverkare som säljer dem separat (de mera seriösa gör det). Men den kommer då inte bli mycket billigare än en ny ryggsäck + att det kan bli svårt att få den att passa bra. Jag tror att det finns många som köpt ramryggsäck men som inte använder den så mycket, därför borde det finnas bra tillgång på begagnade ramryggsäckar. En modern ramryggsäck är mycket bekvämare än en gammal skarja (haglöfs skarja har RUSAT i höjden i pris).

Det borde gå

Jag har gjort liknande operationer. Min nuvarande ramsäck består av en Fjällrävenram, Haglöfs bärremmar, ett hemmasytt bälte och en hemmasydd säck. Om jag minns rätt så köpte jag bärremmarna (med toppstramare) i en sportaffär. Affären beställde dem från Haglöfs, men det är över 10 år sedan.

En av fördelarna med en ram är att man kan byta varje del för sig, och att man kan montera på t ex axelremmar från något annat fabrikat om man så önskar. I värsta fall kan man få modifiera dem lite för att de skall passa, men med lite uppfinningsrikedom kommer man långt.

Kolla in ett par remmar som du tycker verkar bra (Haglöfs? Fjällräven? Norröna?), och kolla med butiken om de kan beställas som "reservdel".

Peter

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips