Reservdelar till Haglöfs Grönlandsram

Jag har en gammal Haglöfs Grönlandssäck där bärremmar och höftbälte har gjort sitt men där ramen och säcken har mycket kvar att ge. Är det någon som känner till om man kan köpa ett nytt bärsystem, dvs axelremmar, höftbälte och bröstbälte till ramen och vad det kostar?

Jag funderar också på att försöka snida ihop något eget med bärsystemet på min Mjölner som förlaga - den är fantastiskt bekväm att bära tungt i - men om ett nytt bärsystem inte är för dyrt så kunde man ju bespara sig själv lite blod, svett och tårar.

Finns det någon som känner till hur det nya bärsystemet är att bära med? Ramen är, vad jag har förstått, i stort sett densamma nu som då men det har hänt en del med bärsystemet sedan 70-talet.

Tacksam för alla synpunkter!

Axel.

Det finns

Bärsystem till haglöfsäcken finns att köpa...jag har en vän som gjorde detta i sommras. Jag vet dock inte vart han köpte det. Men han var supernöjd. Men det finns i alla fall.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
är nästan helt säker på att det är en alaska-ram och bärsystem, jag alaska bärsystem går att köpa, ring haglöfs vettja

Grejerna finns att köpa!

Jag har kollat med Haglöfs och grejerna finns att köpa. Ramen ser fortfarande likadan ut så de passar på gamla ramen utan konstigheter. Axelremmar kostar 600 kr och höftbälte 500 kr, så för ynka 1100 kr har jag en... öhmmm, ny säck...!

Är det för övrigt någon som vet var man kan köpa remmar, spännen, tält- och ryggsäcksvävar mm, sådant som förr i tiden fanns på t.ex. Friluftsbolaget och Klättermusen? Jag kollade med Klättermusen för något år sedan men de sålde inget sånt längre. De vill förstås inte sälja grejer till hemmafixare när de lever på att sälja färdigsytt... Men det finns ju grejer man vill göra som inte finns i deras eller andras färdiga sortiment, och då skulle det vara guld värt med ett ställe som hade material att sälja.

Axel.

avslutad210712

Gäst
Re: Grejerna finns att köpa!

axel_broman; sa:
Jag kollade med Klättermusen för något år sedan men de sålde inget sånt längre. De vill förstås inte sälja grejer till hemmafixare när de lever på att sälja färdigsytt...

Tror inte att det är det som är problemet utan att allt sys upp utomlands varför svenska "tillverkare" helt enkelt inte har såna saker hemma. När det gäller spännen och liknande vet jag att http://www.getout.se har en hel del om du vet vad du skall ha utan att klämma först. Naturkompaniet (i Luleå i alla fall) tror jag också har en del och http://www.shelby.fi har också spännen och tyger men tyvärr slår frakten från Finland rätt hårt.

Var själv på jakt efter kapelltyg till två pulkor och kollade med Lundhags ifall jag kunde köpa av dem och hade inte varit något problem om det inte hade varit för att jag skulle ha rätt mycket så kolla gärna med dem.

Förresten har http://www.getout.se axelremmar och höftbälten men det finns ingen bild så jag har ingen aning om hur de ser ut. Tänker själv försöka sy axelremmar och höftbälte till en, två eller tre gamla fjällräven ramsäckar för att se om man kan få till något skoj.
[Ändrat av avslutad210712 2004-12-30 kl 17:46]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips