Nallo!
Hej!
Din fråga är kanske lite svår att svara på men så här hade jag resonerat i ditt fall.
Nallo ger betydligt bättre utrymme och komfort, har en bra absid där man kan ha blöta kläder och annan packning, laga mat, osv. Om du ställer upp tältet mot vindriktningen så klarar det säkert av väder och vind på Island. Dessutom är det två hekto lättare vilket kan vara intressant om man är på solotur och vill hålla nere vikten. Fördelarna med Unna är förstås att det kan stå utan stagning om man till exempel skall tälta på klippor eller kalt berg där det är svårt med förankring. Men då får det förstås inte blåsa för mycket så den fördelen är väl av mindre värde på Island. Dessutom är väven lite kraftigare och det kan vara positivt vid riktigt hårt väder och kanske ge en längre livslängd för tältet.
Med det fuktiga vädret som finns på Island är det viktigt att dels ha tillräckligt med utrymme för att laga mat och fixa med annat inne i tältet och dels ha torkmöjligheter och då är valet givet, Nallo framför Unna.
Mitt råd är alltså att köpa ett Nallo2, ev. komplettera med 9,5mm tältstänger och extra golv eftersom det kan vara ganska stenigt på Island. Jag har själv ett Nallo2 av den gamla typen och har kanske 100 nätter varav de flesta på kalfjäll (sommar) i tältet och har aldrig haft några som helst problem. En enda gång har jag vart lite osäker, då jag hade satt upp tältet en bit upp på Helags och det blåste mycket hårt, tex. blåste Trangiaköket iväg flera hundra meter och när sedan vinden vred sig 90 grader under natten så såg tältet ut som en banan, men inget gick sönder och tältet stod kvar på morgonen.
Bästa hälsningar:
Fredrik Sargren