Windstopper fleece, hvor ble det av?

For 10-15 år siden så var windstopper fleece, windblock fleece og lignende "all the rage". Alle sportsbutikker hadde rikt utvalg og alle frilufts merkene hadde en modell eller flere i dette "fantastiske" materialet.

Selv hadde jeg en Haglöfs jakke i windstopper fleece som jeg likte godt, men jeg ga den bort etter jeg gikk ned noen kilo, og jakken ble alt for stor.

Senere kom noen på (det opplagte), at det var smart og ha isolasjonen på innsiden, så Gore og de andre tekstil produsentene vrengte sine tekstiler, justerte litt og kalte det softshell... og vips, softshell ble det nye "store".

Selv om windstopper fleece altså var det store for noen år siden, så har det nå tydeligvis blitt ganske teit og ha isolasjonen ytterst.
Jeg er tydligvis også ganske teit, for jeg fikk plutselig en idè om at det kunne være lurt å anskaffe en jakke i windstopper fleece eller lignende materiale igjen. Tenkte det kunne vær praktisk til jakt og hundetrening, der man gjerne vil bevege seg ganske lydløst selv om det skulle blåse eller regne litt.

Selv om jakt er ett av bruksområdene, så ønsker jeg å ha en jakke med normalt (teknisk) utseende, og ikke en av de jakkene som er spesiallaget for jakt. Eneste kravet er at den har grønn farge eller lignende, som gir lite kontrast i skogen.
Etter litt leting på nettet, ser jeg at nesten ingen av de kjente friluftsmerkene lager denne typen jakker lenger.

Noen som har gode tips?

Mvh.
Aico
 
Klättermusen har en ullhoodie (Hagal) med ett vindtätt foder över bålen (men inte ärmarna). Snygg men svindyr. Jag köpte den att ha till turåkning på vintern men det ligger mest hemma nu eftersom den är ganska tung. Norröna hade en relativt vindtät fleece i Lyngen-serien också men den verkar ha försvunnit i deras nya vinterkollektion.
 
Hei Joask,

Artig at noen orker å bry seg om ett så lite spennende tema!

Jeg har funnet noen varianter i jaktkategorien, og selv om dette kan være praktisk til jakt så liker jeg best enkle jakker med tight-ish fasong.

Når det gjelder windstoppers öde, så er vel ikke det du skriver helt riktig. Windstopper brukes jo i store mengder i softshell, noe som er langt mer merkelig. Jeg mener at fleecejakker med membran er ett relevant alternativ da fleece ikke har noe vesentlig vindbeskyttelse i seg selv. Softshelljakker derimot kan jo konstrueres tilnærmet vindtett uten membran, og samtidig få andre egenskaper som er overlegen membranjakker. Men dette beviser vel bare hvor sterk merkevare "Windstopper" er, og hvor lett folk påvirkes av reklame.




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hei username2,

Jeg har sett etter alternativer i ull også, spesielt med tanke på at disse vil tåle bålgnister bedre. Var ikke klar over at KM hadde ett alternativ, men skulle nok gjerne hatt noe billigere og helst med membran over hele jakka mtp nedbør. Uansett er det fint å få tips.

Hvis pris ikke var relevant så er jo også Bergans Pasvik Light ett bra alternativ. Super passform, helt vanntett og sikkert omtrent like "pustende" som de fleste vindmembran-jakkene som finnes..


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Prylexperten Andrew Skunka skriver om det här:
"Ironically, for backpacking the best fleece top is the simplest and usually the least expensive option. In fact, it’s the antithesis of the iconic The North Face Denali Hooded Jacket and The North Face Denali Windpro Jacket. Avoid tops with features that only add weight, absorb water, reduce breathability, slow dry times, and add cost — specifically:

A spandex component in the fabric
Wind-blocking membranes
Panels of wind- and water-resistant fabric (e.g. ripstop nylon)
Lots of pockets and a full zipper"

http://andrewskurka.com/2015/backpacking-clothing-go-suit-fleece-top/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dgn Erfarenheter av Windstopper fleece. Kläder 5
nojo Windstopper-fleece Kläder 10
liedberg windstopper fleece Kläder 19
snurpen windstopper fleece Kläder 5
norppa windstopper fleece? Kläder 16
FruNalleman Ulljacka med windstopper - funkar det? Kläder 5
utesälen Windstopper? Kläder 2
limitless86 Merino-windstopper mössa (?) Kläder 0
Farbrorvattenmelon Windstopper Paclite? Kläder 9
andy69 Softshell eller windstopper..? Kläder 8
XPAT Windstopper + vattenpelare Kläder 6
thfc Soft shell + windstopper Kläder 9
Xander Windstopper, ett onödigt material? Kläder 15
Malindo WindPro vs. WindBloc vs. WindStopper Kläder 7
kempe Windstopper i skidjacka? Funkar det? Kläder 1
erikri Klarar en Windstopper-skaljacka av GBGs regnskurar? Kläder 6
Mathew Impregmera Windstopper. Lite hjälp tack! Kläder 6
schweingaard Bergans Chmonix Ullfleece Windstopper Kläder 9
Martin Fjäderlätt Windstopper - en bluff! Kläder 11
BengtW Windstopper-väst, dammodell? Kläder 1
mellgren Polar Tech/Dry Clime/Power stretch/Windstopper Kläder 0
Martin Gidlund Windstopper Kläder 9
Ka-Ka Windstopper handskar Kläder 8
föhl Windstopper eller inte? Kläder 1
0399 Windstopper tech Jacket Kläder 0
avslutatmedlemskap150217 Goretex vs windstopper Kläder 12
sindrin Allroundbyxor: Windstopper ELLER Gore Tex Kläder 6
oskarg North Face Pamir Windstopper-väst Kläder 3
Andningsförmåga Gore-Tex vs. Windstopper Kläder 2
Ras Diskret Windstopper jacka? Kläder 1
s022vq Windstopper shell jacka Kläder 0
Regn och Windstopper? Kläder 7
Windstopper el. windcutter Kläder 2
1977 Windstopper Tyg? Kläder 1
Labben Fleecetröja/Windstopper? Kläder 7
Bra fleeceväst ej windstopper Kläder 2
Maxplosive Dun/syntet, fleece, vindjacka. Mellan och ytterlager? Kläder 9
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
Micro553 Fleece vs Ull Kläder 27
Smogz Alternativ till fleece Kläder 32
fingret Är det skillnad på fleece och fleece? Kläder 37
Grekgök Fleece - varierande kvalitet? Kläder 5
Wibrån Fleece/mellanlager-tröja med 2-vägs dragkedja Kläder 5
mindful Vindtät fleece/merino tröja Kläder 4
dmchris Något vindtätare fleece med huva? Kläder 10
Gorrgel Varmast melanlagret, ull eller fleece? Kläder 25
stromstrom Skaljacka eller fleece? Kläder 1
myrddraal Mellanlager dun eller fleece? Kläder 23
flanell fleece på fleece värmer ej !?? Kläder 36
MAW Fleece vs primaloft? Kläder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.