Klarar en Windstopper-skaljacka av GBGs regnskurar?

Hej hej!

Jag hade tänkt skaffa en skaljacka till ett rimligt pris (inte mer än 3000 kr) för att använda när jag tar mig fram på min cykel i ur och skur i min hemstad Göteborg samt eventuellt ibland när jag är ute och joggar.

Nu har jag hittat en som är trevlig och snygg i Windstopper-material. Så nu undrar jag om Windstopper överhuvudtaget går att använda som regnskydd och om det i så fall är tillräckligt bra som regnskydd i Göteborgs återkommande ösregn?

Tack för hjälpen på förhand!

/Kristoffer
 
Windstopper shell

Har en Tierra jacka i windstopper shell som jag använder när jag springer (finns i recensionsbanken). Den håller emot regn ganska bra, men det är viktigare än hos tex GTX att man impregnerar den ordentligt. Kortare skurar är dvs inga problem, men längre ihållande regn blir inte roligt....

/ P.D
 
Ja, om du kan torka sedan

Du blir blöt om du bara har windstopper på dig i riktigt regnväder. Så är det bara.
Visst skyddare en WS-jacka lite mot regn, men då beror det på yttertygets impregnering, inte på windstoppermembranet.
Men den skyddar ju fortfarande alldeles utmärkt mot vinden, så du blir inte så kall, även om det kommer in lite regnvatten.
Dessutom är den (förmodligen) avsevärt lättare än en GTX och släpper ut kondens bra mycket bättre.

Så har du bara möjlighet att torka dig och kläderna när du är framme, så är det ett utmärkt alternativ.

Annars kan du ju alltid köpa ett "vanligt" regnställ. De är betydligt billigare än Gore-Tex, och "andas" lika bra (åtminstone de bättre)
Skillnaden är bara slittåligheten.
 
Windstopper klarar regn om du är varm och det är kallt på utsidan av jackan

Om du cyklar intensivt så kommer värmen innanför jackan att driva ut en hel del fukt vilket blir rätt OK. Om du har bomullskläder innerst så blir dock dessa blöta av svett och kondens och du blir kall så fort du stannar.

Kombinationen ullskjorta och windstopperjacka tycker jag är utmärkt i regn och blötsnö men det blir väl varmt i temperaturer över + 10 grader.

Windstopper fungerar mindre bra som regnplagg vid låg intensitet på kroppsövningarna. Då är Goretex eller täta regnkläder bättre.

Instämmer med tidigare inlägg om impregneringens betydelse.

Thure
 
Jag hade ett par Windstopper-handskar som jag använde när jag cyklade. Väldigt skönt så länge det inte regnade. När det regnade gick vattnet rätt igenom och de blev dyngsura. Det berodde nog på att de inte hade någon impregering.
Membranet i sig läcker vatten som ett såll så det är nog viktigt med impregnering ifall du skall klara kortare regnskurar (såsom nämnts i inläggen ovan).
 
Enligt Gores egna siffror andas Windstopper Shell ungefär lika bra eller dåligt som tvålagers XCR eller Paclite, så jag skulle hellre köpa en Paclitejacka. Då är du ju helt vattentät i Göteborgsvädret. Ta på en tjock tröja under så klarar du sommaren :)

Jag vet inte riktigt vad som är billigast av Paclite eller Windstopper. Fördelen med WS är att de kläderna ofta är riktigt snygga.
 
Det blev en PacLite jacka till slut.

Hej igen!

Ville bara tacka alla för hjälpen och berätta att jag bestämde mig för en PacLite-jacka till slut. Så nu är jag redo för våren och sommaren samt dess regnskurar! :)

/Kristoffer
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
FruNalleman Ulljacka med windstopper - funkar det? Kläder 5
Aico Windstopper fleece, hvor ble det av? Kläder 6
utesälen Windstopper? Kläder 2
limitless86 Merino-windstopper mössa (?) Kläder 0
Farbrorvattenmelon Windstopper Paclite? Kläder 9
andy69 Softshell eller windstopper..? Kläder 8
XPAT Windstopper + vattenpelare Kläder 6
thfc Soft shell + windstopper Kläder 9
Xander Windstopper, ett onödigt material? Kläder 15
Malindo WindPro vs. WindBloc vs. WindStopper Kläder 7
kempe Windstopper i skidjacka? Funkar det? Kläder 1
dgn Erfarenheter av Windstopper fleece. Kläder 5
Mathew Impregmera Windstopper. Lite hjälp tack! Kläder 6
schweingaard Bergans Chmonix Ullfleece Windstopper Kläder 9
Martin Fjäderlätt Windstopper - en bluff! Kläder 11
BengtW Windstopper-väst, dammodell? Kläder 1
mellgren Polar Tech/Dry Clime/Power stretch/Windstopper Kläder 0
nojo Windstopper-fleece Kläder 10
Martin Gidlund Windstopper Kläder 9
liedberg windstopper fleece Kläder 19
Ka-Ka Windstopper handskar Kläder 8
föhl Windstopper eller inte? Kläder 1
0399 Windstopper tech Jacket Kläder 0
avslutatmedlemskap150217 Goretex vs windstopper Kläder 12
sindrin Allroundbyxor: Windstopper ELLER Gore Tex Kläder 6
snurpen windstopper fleece Kläder 5
oskarg North Face Pamir Windstopper-väst Kläder 3
Andningsförmåga Gore-Tex vs. Windstopper Kläder 2
Ras Diskret Windstopper jacka? Kläder 1
s022vq Windstopper shell jacka Kläder 0
Regn och Windstopper? Kläder 7
Windstopper el. windcutter Kläder 2
norppa windstopper fleece? Kläder 16
1977 Windstopper Tyg? Kläder 1
Labben Fleecetröja/Windstopper? Kläder 7
Bra fleeceväst ej windstopper Kläder 2
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Elvah Skaljacka som verkligen inte suger åt sig vatten Kläder 7
tustak Skaljacka för både sommar (bergsklättring) och vinter (skidtur)? Kläder 4
Schneeberger Rymligare skaljacka i längre modell Kläder 19
Alucardi Skaljacka liknande revolution race Cyclone rescue Kläder 0
Uller76 Skaljacka! Kläder 9
fitur Test och övervägning av lätt vind/skaljacka Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Bubbish Skaljacka för 198cm lång person Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
ludvig_svensk Lättvikt/UL skaljacka Kläder 14
triptrapp Goretex skaljacka alpint Kläder 0
Peppe75 Val av skaljacka Kläder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.