Ulljacka med windstopper - funkar det?

Jag har precis köpt en ulljacka med windstopper-foder från Ivanhoe, Typ pakrasmodell utan luva, och med muddar vid ärmsluten. Är frusen av mig och älskar min ulljacka i kokt ull från Ivanhoe som jag använder som förstärkningspalgg istället för en vanlig fleece.

Men hur bra funkar ett windstopperlager egentligen? Jackan är av lite vidare modell, i kokt ull samt med ett prassligt syntetfoder i. Kommer detta verkligen funka? Och har man då jackan som ytterplagg tänker ni? Eller måste jag ändå ha ett vind/vattentätt plagg på? Och stör ni er på "prasslet" från windstopperfoder?

Jag bär alltid ryggsäck, går fort, fryser ofta och blir lätt svettig. Inte den bästa combon kanske, hihi. Men jackan är i så fall tänkt till vardagsanvändning i förts hand. Bor i västra delen av landet, men mycket fuktigt väder emellanåt.

Ivanhoe själva skriver:
"Nästan alla våra Windbreaker-plagg har foder med stretch i plaggets ryggparti för ökad komfort och obegränsad rörlighet. Fodret är utvecklat av FOV i Borås för active-wear och är Öko-Tex certifierat.

Foder med stretch: 93% PA,7% Lycra
Andasegenskap: 50 000 gr/m2/24h
Foder utan stretch: 100% PA
Andasegenskap: 14 000 gr/m2/24h"

Ingen stretchpanel i min jacka, så alltså har jackan den lägre genomsläppligheten, men talen säger mig inte så mycket.
 
Har en liknande jacka på jakten och det nog det enskilt varmaste plagg jag har förutom dunjacka. Det är vindtätt och ganska andande men som sagt varmt!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Jag vill ha membranet på utsidan och ullen innanför. Av någon anledning verkar inte de flesta friluftsmärkena tycka det samma så antingen har jag helt fel eller så säljer de varor där de inte prioriterar funktion före utseende.
 
Borde inte funktionen bli bättre med wind stopper på utsidan?
Känns som om man vill behålla värmen innanför.
/Per
 
Ibland har man fel, membramet måste sitta på varma sidan av materialet för att det skall fungera. En tidig Texjacka som var konstruerad som du föreslog, frös vintertid igen och blev som att gå i ett galonplagg. Den blev snabbt lagd i en klädinsamlingspåse på den tiden till Frälsis.

god tur
 
Har en liknande jacka på jakten och det nog det enskilt varmaste plagg jag har förutom dunjacka. Det är vindtätt och ganska andande men som sagt varmt!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Det låter ju jättebra att den är varm tycker jag! Men på jakt, är det då höst eller vintersäsong du använder den, och sitter du stilla mycket eller rör dig? Och du störs inte av ett ev prasslande foder som jägare? Och hur många lager har du på dig under jackan?
Ursäkta så många frågor, men alltid bra att få tips av nån som använt en liknande produkt.

Till er andra: Jag tänkte ju också så att man har ullen underst och skalet överst, och trodde nog att fodret skulle mer ligga som ett membran innanför ullen. Men ska nog kanske ge den ett försök då i alla fall!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Aico Windstopper fleece, hvor ble det av? Kläder 6
utesälen Windstopper? Kläder 2
limitless86 Merino-windstopper mössa (?) Kläder 0
Farbrorvattenmelon Windstopper Paclite? Kläder 9
andy69 Softshell eller windstopper..? Kläder 8
XPAT Windstopper + vattenpelare Kläder 6
thfc Soft shell + windstopper Kläder 9
Xander Windstopper, ett onödigt material? Kläder 15
Malindo WindPro vs. WindBloc vs. WindStopper Kläder 7
kempe Windstopper i skidjacka? Funkar det? Kläder 1
dgn Erfarenheter av Windstopper fleece. Kläder 5
erikri Klarar en Windstopper-skaljacka av GBGs regnskurar? Kläder 6
Mathew Impregmera Windstopper. Lite hjälp tack! Kläder 6
schweingaard Bergans Chmonix Ullfleece Windstopper Kläder 9
Martin Fjäderlätt Windstopper - en bluff! Kläder 11
BengtW Windstopper-väst, dammodell? Kläder 1
mellgren Polar Tech/Dry Clime/Power stretch/Windstopper Kläder 0
nojo Windstopper-fleece Kläder 10
Martin Gidlund Windstopper Kläder 9
liedberg windstopper fleece Kläder 19
Ka-Ka Windstopper handskar Kläder 8
föhl Windstopper eller inte? Kläder 1
0399 Windstopper tech Jacket Kläder 0
avslutatmedlemskap150217 Goretex vs windstopper Kläder 12
sindrin Allroundbyxor: Windstopper ELLER Gore Tex Kläder 6
snurpen windstopper fleece Kläder 5
oskarg North Face Pamir Windstopper-väst Kläder 3
Andningsförmåga Gore-Tex vs. Windstopper Kläder 2
Ras Diskret Windstopper jacka? Kläder 1
s022vq Windstopper shell jacka Kläder 0
Regn och Windstopper? Kläder 7
Windstopper el. windcutter Kläder 2
norppa windstopper fleece? Kläder 16
1977 Windstopper Tyg? Kläder 1
Labben Fleecetröja/Windstopper? Kläder 7
Bra fleeceväst ej windstopper Kläder 2
FireFistYK Funkar dessa skor för Kebnekaise? Kläder 45
Verhauer Batteriuppvärmda handskar, funkar dom? Kläder 2
skallagrimson Vindjacka som även funkar som regnjacka? Kläder 1
tango Vindtäta snabbtorkande zip-off som även funkar på stan Kläder 6
Bora funkar greenland wax? Kläder 12
desireman Billiga, snygga skaljackor som funkar vintertid? Kläder 17
XAdamX Hur funkar det??? Kläder 2
Bora klättermusens Grim... funkar det verkligen? Kläder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.