funkar greenland wax?

sitter och tittar på en reklamfilm från FJ, en kille sitter och smörjer in sina 35/65 byxor med vax och håller dom sedan över en brännare samtidigt som han varnar att man ska inte hålla dom för nära för då brinner dom upp. sedan häller han vatten på dom som bara rinner av.

funkar detta i praktiken? om man vandrar i 6 dgr, funkar impregneringen fortfarande? eller måste man omimpregnera igen? för mig låter det mer krångligt än att ta med ett par regnbyxor som överdrag. vad är era åsikter?
 
Det är inga regnkläder och bör ej ses som några. Vaxet kan få plagget att agera lite mer vattenavstötande men regnkläder krävs vid regn..

Mvh // Johannes
 
Waxet funkar mycket bra men som tidigare inlägg så är det inga regnkläder. Har man precis lagt på ett lager wax så är byxorna mycket vattenvavissande men det syddet varar inte jättelänge.
 
alright. Om det inte är helt vattentätt så är det inte värt besväret. släpar i sådana fall med ett par tunna överdrags byxor mot regn
 
Som föregående talare säger fungerar det skapligt.

Du väljer ju själv hur tjock du lägger på.
Lägger du tunt blir det som vilken impregnering som helst = efter ett stunds regnande väter det igenom.
Lägger du tjockt blir det vindtätt och i princip helt vattentätt (även här väter det igenom förr eller senare). Samtidigt andas inte plagget alls. Jag brukar lägga tjockt på axlarna och framsida bröst, men lämnar ryggen fri för ventilationens skull.
Då vaxet består av paraffin och bivax smular det sönder något om man viker textilen, varpå impregneringen blir sämre i vecket.

Jag gör mitt eget av 15% bivax och 85% paraffin. 95kr för en liten kloss i affären - nej tack.
Har alltid en puck (jag gjuter i snusdosor) i ryggsäcken, då det är bra till mycket. Impregnering, glidvalla, mm. Brinner gör det också om du tillsätter en veke =)
 
Jag har försökt impregnera mina några gamla FR-brallor med det där, men har knappt lyckats få nån effekt. Gjorde väl nåt fel, men oavsett, är det brallor man använder mycket och därmed tvättar då och då är det rätt jäkla bortkastat, för all effekt jag ändå lyckades få var ju borta efter ett varv i maskin.
 
Jag har försökt impregnera mina några gamla FR-brallor med det där, men har knappt lyckats få nån effekt. Gjorde väl nåt fel, men oavsett, är det brallor man använder mycket och därmed tvättar då och då är det rätt jäkla bortkastat, för all effekt jag ändå lyckades få var ju borta efter ett varv i maskin.

Det tar lång tid (irriterande lång tid) att applicera första gången man gör det, men när man fått in snittsen går det snabbt =)

En av fördelarna med vaxet är ju trots allt att man ska kunna tvätta ur det enkelt, och på så vis från gång till gång reglera vattentålighet och ventilation. Vill man ha något som sitter i länge ska man inte välja grönlandsvax. Valfri "high tech-impregnering" är bättre både vad det gäller livslängd och vattenresistens.

Sen fungerar det inte alls på grova textilier. Garntrådarna i sig blir impregnerade, men utrymmet mellan dem täcks inte. Å andra sidan får man då en textil som inte suger åt sig vatten =)
 
Alldeles för lång tid, vill minnas att effekt kontra tidsåtgång fick mig att svära på att inte göra om det där... (och den allmänt tattiga hållbarheten hos FR fick mig att köpa andra brallor framledes ;))
 
Jag har gnuggat och sedan använt hårtorken. Inte så svårt, men det gjorde å andra sidan knappt nån nytta heller. Dessutom använde jag byxorna massor, både "civilt" och i skogen, varför de tvättades relativt ofta, och efter en tvätt var ju all verkan verkligen borta.
 
Jag brukar använda strykkjärn och det fungerar smidigt.
Tycker det är perfekt att vaxa från knäna och ner, går fort.
 
Tycker det går på ett kick att gno in lite vax och stryka. Klockren impregnering. Använder också spray on cottonguard till andra plagg och tycker bägge metoder har sina fördelar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.