Andningsförmåga Gore-Tex vs. Windstopper

  • Trådstartare peter.mattsson@oracle.com (Peter)
  • Start datum

peter.mattsson@oracle.com (Peter)

Gäst
Hej


Är det någon som har ett testresultat vad gäller andningsförmågan hos Gore-Tex jämfört med Windstopper? Det verkar vara omöjligt att hitta. Lite info om detta ämne finns på länken nedan, men den gäller bara Gore-Tex.
http://www.goretex.com/product-adviser/result_running.html


Peter
 
undvik fåniga tester....

Hej !


Undvik vetenskapliga tester är mitt tips ! Fånigt bara, eftersom det är hur man använder plaggen och hur man är klädd under som är väsentligt i sammanhanget.


Tro inte att nåt av dem funkar ( i andashänseende) vid högaktiva sporter !
Endast vid stillsam promenad på stan är andasfunktionen bra ! Kolla istället efter plaggens ventilationsmöjligheter ! Såsom armhålsventilation, ventilation genom nätfickor etc, man kan ej få nog av dessa möjligheter.


Förutsatt att man är bra klädd under så har jag lärt mig följande:


Det mest allround plagg jag hittills har skaffat alla kategorier är en windstoppertröja (Tierra Moreno).Den är lätt och smidig vilket är bra. Funkar som skal på fjället tills det börjar ösregna (klarar hyfsat lätt regn), och helt OK som lagom varmt mellanlager (jag är varm av mig), och funkar även direkt mot kroppen i brist på andra (torra)plagg.Andningsfunktionen är dock inte så stor så man ska räkna med att tröjan blir lite blöt på insidan.Windstopper funkar hyfsat för vinterlöpning vid flera minusgrader MED ETT CRAFTUNDERSTÄLL UNDER.Vid armbågarna blir man som blötast. Där samlas fukten. Samma gäller löpning iförd activent.


En löparjacka kan man fundera på att skaffa (se t ex www.newline.dk) dvs fabrikat Newline.Den andas bättre än activent tycker jag men är inte riktigt lika vindtät.Dvs andasfunktionen är något mer prioriterad.Bra topptursegenskap. Ett minus dock för muddarna nertill på ärmarna (blir för tätt).


Funderar du på antingen Goretexjacka eller windstopper (shell) ?


Om du menar en windstopper shell (fd activent) så ventilerar min Haglöfs Orca rätt skapligt iallafall.En bra detalj i sammanhanget är ventilation nertill på ärmarna med kardborrestängning.


Windstopper tycker jag ventilerar lite bättre än Goretex. Men vid löpning är det ju inget av dom som ventilerar tillräckligt. För svettig skidbestigning är min erfarenhet att det blir för svettigt med en långärmad windstoppertröja, väst är ett bättre val ovanpå understället. Goretexjacka är rena tortyren vid skidbestigning. Möjligen på nervägen är den OK.


Ska man röra sig i en 3-lagers Goretexjacka (jag använder själv Marmot Thunderlight) så är rejäl ärmhålsventilation ett måste. Min jacka har nätfickor som också är ventilerande.Cyklar man fort i en 3-lagers Goretexjacka på sommaren med en bomulls-t-shirt under så blir den rätt våt.


För lugn turåkning på vintern så är det suveränt med en långärmad windstoppertröja som ytterplagg.- Blir det varmt drar man bara upp dragkedjan en bit.


Eftersom Goretexjackan med detta resonemnang lätt blir förpassad till ryggsäcken så är det ju bra om Goretexjackan är lätt och smidig vilket lätt leder till att man skaffar en i Paclite, MEN på vintern behöver man ju en skaljacka som tål snöstorm, t ex Klättermusen Bifrost eller fIMBUL (som jag tänker skaffa sen) och det leder till motstridiga intressen. Men eftersom jag prioriterar säkerhet så väljer jag helst Klättermusenjackan. För sommarturer däremot så är en lättpackad och lätt Goretexjacka ett bra val.


MVH
Mats Frank, Umeå
 

ulfj ()

Gäst
Om andning och svett

Windstopper/Activent har högre genomsläpplighet än "vanlig" Gore-tex, åt båda håll.
Som alla andra beläggningar och membran fungerar de bra när man inte anstränger sig särskilt mycket och/eller när det är kallt. I regnplagg är texmaterialen oöverträffade och under laboratorieförhållanden fungerar de allra bäst.


Ett ytterskal i något texmaterial är mer beroende av ventilationsmöjligheter ("skorsten", öppningar under armar etc) än kläder i naturmaterial (som "andas" betydligt bättre, men har andra svagheter). Därför är konstruktion och design egentligen vikitgare än vattenpelare och fuktgenomsläpp.


Tyvärr finns det en reklambransch som antagligen tjänar massor på att hävda de mest fantastiska egenskaper hos de olika materialen. Dessutom är fantasin stor när det gäller att hitta på namn. Nästan varenda klädestillverkare hittar på egna namn på samma material. (Är inte Cutan egentligen Membrane och Hellytech och MPC Entrant?, t ex.)


Ett särskilt trist exempel är den där Hayes, försöker kränga produkter i forumen och som hävdar förträffligheten hos en PU-film som limmats mellan två fleecelager, med ganska stora ord men ingen substans (jag har kollat deras web-site, där finns inga fakta).


Men håll ut, rätt vad det är är det någon som kommer på ett material som kan hantera kroppsfunktionerna under en språngmarsch (eller också blir Ventile plötsligt billigare och bomullen är tillbaka!)


Ulf J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Notudden Reparation av Gore Tex Kläder 2
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
joask202 Gammal gore-tex missfärgning Kläder 0
Linsu dubbla lager Gore Tex = dubbelt så bra vattenpelare? Kläder 5
Medin Strumpor! Vattentäta / Gore-Tex? Kläder 17
maskenrask Gore tex vindtätt? Kläder 3
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
WiseDuck Hållbar regnjacka i 3-lagers Gore-Tex Pro, vart? Kläder 20
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
Sewen Gore tex blir flourkarbon fritt - äntligen! Kläder 9
alextangclan Gore-tex VS G-1000 Kläder 17
Jojosurf Gore-Tex pro - impregnering - annat sätt? Kläder 1
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Erik_Ö Fläckar på Gore-tex Kläder 3
Almgren Kan en Gore Tex.jacka bara ge upp Kläder 14
johan.strahle Kängkvalitet? Haglöfs och Meidl. Kläder 9
jonassthlm stryka gore tex? Kläder 2
100826 Livslängd på Gore-tex kängor. Kläder 24
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5
tango Likheter/skillnader på Gore active shell versus pro shell? Kläder 9
skallagrimson Gore-tex - Bluff? Kläder 50
macsailor Hanwag med eller utan Gore-Tex? Kläder 14
aksello Haglöfs Gram AM GT, löpar/sneakers med gore tex, någons om provat? Kläder 0
mo9jan Skötsel av gore tex kängor? Kläder 1
Plindgren Ny Gore-tex jacka suger åt sig vatten Kläder 5
andjoh88 Gore tex jackor Kläder 1
slugger Vad tror ni om Gore-Tex Active Shell Kläder 10
GAVIAARCTICA Avian Light Sport GTX eller Siren Sport GORE-TEX®? Kläder 0
aksello Impregera äldre gore-texjacka. Kan det vara smart? Kläder 5
eaglekotten Gore-tex eller inte? Kläder 15
Still Alive Läckande Gore Tex-kängor Kläder 17
Napoleon Gore och Arcteryx AVRÅDER från Wash-In impregnering. Varför? Kläder 9
ades Laga gore tex skal Kläder 7
Moralkaka Överdragsvante i Gore-tex? Kläder 10
superduperjacob Gamla oljefläckar på Gore-Tex XCR Kläder 3
erikerik Skalkänga med gore-tex, finns det verkligen? Kläder 4
hannulan Gore-tex-sko vs luftig sko Kläder 1
ödemark Utgått patent för Gore-Tex Kläder 8
Ulvskog Event vs Gore-Tex Kläder 16
Demogorgon Tvätta skinn & gore-tex Kläder 1
Zealot Dermizax vs gore tex Kläder 18
kerstinn Kängor med eller utan Gore-tex Kläder 4
kultingen Olja på min gore-tex jacka Kläder 6
votum Gore Tex skalplagg till barn - finns inte det? Kläder 4
mipert Cykla med Gore-Tex byxor. Håller de? Kläder 10
gNuSoftWare Gore-text + Brodyr/tryck + Reflexer Kläder 3
kvarmans Tvätta skor med Gore-Tex Kläder 3
tins Gore Tex PacLite = blöt Kläder 50
m_zachrisson Gore Tex Paclite vs. North Face Hyvent Kläder 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.