Vindtät fleece/merino tröja

Hej!

Som titeln antyder är jag på jakt efter en värmande tröja som även skyddar mot vinden? Nån som har några ledtrådar? Kanske är även en sk softshelljacka ett alternativ (jag har inte fattar vad softshell är fnåt)

Tack på förhand

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ok. Men poängen med tråden var inte att definiera softshelljacka, utan att hitta en bra tröja/jack som passar ovanstående kriterier, oberoende av klassifikation.... ;)

http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=115878

Jag är inte på något sätt associerad med säljande företag.

Om vi bortser från prislapp och exakt vilka temperaturbetingelser du är ute efter, så brukar dunjackor (eller i det här fallet en 'dunskjorta') vara hyfsat vindtäta.

De flesta 'vildmarksföretag' har ett antal dunjackor som primärt är till för att ersätta en fleece. Tänk bara på att dun isolerar nada om det blir blött.

Finns lite olika varianter, vad som passar bäst beror nog lite på tänkt användningsområde, budget etc.

Jag har en i mitt tycke närapå perfekt tröja som heter "Norröna Narvik warm2" eller något liknande. Hur som har den tyvärr utgått ur sortimentet. Men det är en vindtålig fleece som är helt suverän. Jag tror att detta är en uppföljare men är inte 100% säker:
http://addnature.com/product.aspx?pf_id=NORRONAWARM2STRETCH

Patagonia Piton Hoody påstås vara något motsvarande, den har jag dock inte provat själv.

Tycker att den sortens plagg är oerhört användbara på grund av sin mångsidighet. Har även softshelljacka och den är väldigt praktisk i vissa sammanhang. Men har helt slutat ta med den på längre vandringar. För mycket extra vikt som används för sällan. Vindtålig fleece däremot fungerar som ytterlager i betydligt fler sammanhang och blir värmande mellanlager när det blir lite kallare. Klockrent enligt mig.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips