Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Som titeln antyder är jag på jakt efter en värmande tröja som även skyddar mot vinden? Nån som har några ledtrådar? Kanske är även en sk softshelljacka ett alternativ (jag har inte fattar vad softshell är fnåt)
Ok. Men poängen med tråden var inte att definiera softshelljacka, utan att hitta en bra tröja/jack som passar ovanstående kriterier, oberoende av klassifikation....
Jag är inte på något sätt associerad med säljande företag.
Om vi bortser från prislapp och exakt vilka temperaturbetingelser du är ute efter, så brukar dunjackor (eller i det här fallet en 'dunskjorta') vara hyfsat vindtäta.
De flesta 'vildmarksföretag' har ett antal dunjackor som primärt är till för att ersätta en fleece. Tänk bara på att dun isolerar nada om det blir blött.
Finns lite olika varianter, vad som passar bäst beror nog lite på tänkt användningsområde, budget etc.
Jag har en i mitt tycke närapå perfekt tröja som heter "Norröna Narvik warm2" eller något liknande. Hur som har den tyvärr utgått ur sortimentet. Men det är en vindtålig fleece som är helt suverän. Jag tror att detta är en uppföljare men är inte 100% säker: http://addnature.com/product.aspx?pf_id=NORRONAWARM2STRETCH
Patagonia Piton Hoody påstås vara något motsvarande, den har jag dock inte provat själv.
Tycker att den sortens plagg är oerhört användbara på grund av sin mångsidighet. Har även softshelljacka och den är väldigt praktisk i vissa sammanhang. Men har helt slutat ta med den på längre vandringar. För mycket extra vikt som används för sällan. Vindtålig fleece däremot fungerar som ytterlager i betydligt fler sammanhang och blir värmande mellanlager när det blir lite kallare. Klockrent enligt mig.
Vi från Skåne Vandring Community har vandrat längs West Highland Way (WHW, även kallad) under vår årliga långresa. Den klassiska leden längs med de ...
Hold your horses…eller Sakta i backarna!
Jag sitter vid jokken Njabbejokkå vid backen ned till Suorva. Jag sitter här och pustar efter den mycket ...
3 kommentarer
Norra Mora vildmark är ett stort naturreservat i det nordvästra hörnet av Mora kommun, drygt 6 mil norr om Mora. Stora delar av området ligger mer än ...
2 kommentarer
Kilimanjaro-dagboken, del 3
”Jag mår lite bättre idag”, sa Richard när vi alla samlades i mattältet för frukost. ”Jag tog en paracetamol och tro ...
1 kommentar
Allt började med en fråga: ”Vad ska du göra efter det här?” Det var efter att jag fått utmärkelsen ”Årets näräventyrare 2012” och mina äventyr börjat ...
Sommaren 1811 var det revolutionär stämning bland allmogen. Tvångsutskrivningar till Sveriges deltagande i Napoleon-krigen var minst sagt populärt. ...
Andra delen av vandringen runt Skoarkki.
Vandringen fortsätter genom dalgångarna/bergspassen Skájdásjvágge och Basstavágge.
Tid: 27:e juni till ...
2 kommentarer
En dagsutflykt till den 1968 meter höga toppen av Vuojnestjåhkkå.
Därefter var tanken att jag skulle vandra runt Sarektjåhkkåmassivet och tillbaka ...
3 kommentarer