Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
I morrn tänkte jag cykla till Nynäshamn för första gången.
Är leden bra och rolig eller tråkig och seg?
Tänkte ta pendel hem och planerar att åka rätt tidigt... innan 7 helst.
Ja ja det hör ju inte till frågan men...
Ja det tog sin lilla tid som "otränad" med min orejsiga hojj...
Körde fel ett par gånger men överlag trevligt förutom motvinden sista 28 kilometrarna...
Åkte 06:10 och var med tre raster framme vid 11:45 (totalt cyklade jag 94,37km på 04:56:35 gör snitt på 19,09, ingen världsmästare men jag är nöjd eftersom det är baken som krånglar mest vid långkörning...
...antar att du inte menar vandringsleden som börjar/ansluter från Nynäshamn. Sörmlandsleden alltså.
Den har jag gått, via Paradiset till Rudan. Det var ca 55 km och tog 14 h, varav 8 h med pannlampa (kul!).
Cyklade den så kallade Nynäsleden (Svenska Cykelssällskapets cykelled) mellan Skanstull och Nynäshamn i strålande väder i lördags. Såg en och annan cyklist längs vägen, liksom mängder av motorcyklister (en och annan dödsföraktande sådan också tyvärr).
Turen är väl inte världens roligaste i början när man kör på cykelbanor, så här års med en hel del rullgrus från vintern dessutom. Men när man väl har kommit in på mindre landsvägar söder om Lissma (i höjd med Handen) blir det roligt och omväxlande. Särskilt de sista milen mellan Sorunda och Nynäshamn är ju kalasers med öppna fält, hagar och fina gårdar.
Sen kan jag verkligen rekommendera att väl i Nynäshamn köra ut kustvägen som går som en slinga sydöst om Nynäshamns hamnområde. Öppet hav och superfin kust.
För den som ska ta pendeln tillbaka till ära och redbarhet (?) kan det vara bra att veta att den bara går en gång i timmen (xx.07) på helger.
Kolla in http://www.nynashamn.se/turism/cykla/index.html för lite mer info. Huruvida du kan få någon vettig info från Svenska Cykelsällskapet om turen ifråga vet jag inte för deras sajt tiger som muren.
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
1 kommentar
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...