Nylonduk från FOV Fabrics till Skin-on-Frame

Hej, är igång med mitt ribb/duk-kajakbygge och tänkte beställa en 25-metersrulle nylonduk från FOV i Borås. Från Qajaq.se:s hemsida inspirerades jag av det här bygget : http://qajaq.se/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=31&Itemid=36

Kommer att köpa en rulle väv. Enligt uppgift säljer de bara till företag och minsta mängd är 25 meter. Pris enligt uppgift är 100 kr/metern. Det bör räcka till 4 kajaker (ca 6 meter var). Är någon intresserad av att vara med på beställningen?

Fredrik
www.kayak-building.blogspot.com
 
Hej Fredrik,
Har själv varit inne på samma tankar. Dukar dock just nu min första SOF med canvas. Planerar naturligtvis ett nytt bygge därefter, och skulle vara mycket intresserad av att vara med på ett dukinköp från FOV. Har du pratat med någon där för att få prisuppgiften? Kul att intresset för kayakbygge delas av (allt-?) fler. Kan vi ta kontakt utanför forumet på något sätt?
Peter B
 
Perfekt!
Jag är gärna med på en sådan beställning.
Behöver just nu till 1st kajak så en 6m skulle sitta fint.
Vad är det för färg?

mvh
jonas
 
Hej, jag har beställt ett prov från FOV, och där ingår prisuppgift och tekniska data. Vad gäller färgen så är den "ljus grå-grön", kolla på länken i mitt första inlägg så ser ni. Den måste ju ändå målas så det spelar mindre roll. Jag återkommer när jag har grejorna från FOV. Ni kan kontakta mig genom min mejladress i min profil.

Hälsningar,
Fredrik
 
Hej,

jag skulle oxå behöva nylon-duk till mitt projekt som kommer att återstarta till våren. Har dock inte riktigt fått klart för mig vad man skall ställa för krav på duken var det gäller material, vävstruktur, tjocklek osv. Hur vet vi att denna duken är lämpad för ändamålet? Det ser ju onekligen bra ut på bilderna, men duken är väl det som kostar mest på hela kajaken så man vill jua det skall bli rätt...



/Måns (http://web.me.com/mans/langert/QAJAQ/QAJAQ.html)
 
Hej! Jag har använt FOV:s duk till fem kajaker, och kan intyga att den fungerar utmärkt om man syr den på i vått tillstånd (den behöver "översträckas" rejält). Med undantag för en duk från USA (från George Dysons Baidarka & Co) har jag inte hittat någon bättre duk för ändamålet.

Duken är inte det dyraste på en SOF, det är färgen -- åtminstone om man dukar med nylon, för då är man i princip hänvisad till polyuretanlack. Jag har använt Zar för utomhusbruk (funkar sådär, helt okej men den är sämre nu än när jag använde den sist -- de har gjort den snabbtorkande och tyvärr har det försämrat flexibiliteten i den torra lacken) och Coelan Bootsbeschichtung. Det sistnämnda är dyrt men klart bäst -- torkar till något som mest liknar vinylplast, mycket flexibelt och slitstarkt. Coelan säljs i Sverige av Euro-Coating (www.eurocoating.se). Funkar att pigmentera -- även om han som säljer den hävdar att man behöver specialförtunning, samt specialhatt, specialskor och speciallösnäsa, och naturligtvis duger då BARA dyra Coelan-grejor. Nå, jag köpte lite av hans specialförtunning åtminstone, och blandade upp en skvätt av det med torrpigment till en tjock pasta, som jag sedan blandade i lacken.

På några kajaker har jag använt Zar Exterior Oil-based för de 2-3 första skikten, och pigmenterat dem, för att sedan avsluta med ett lager klar Coelan. Det funkar i mitt tycke lika bra. Använder man bara Zar uppstår efter att tag sprickor i lacken vid tryck (mest vid låg temperatur, t ex vid vinterpaddling), men använder man Coelan som sista skikt uppstår inga sådana problem (som förresten mest är kosmetiska).

Nylon har sina fördelar, men också en del nackdelar -- inte minst miljömässigt. Nylonproduktion förbrukar olja som inte är förnyelsebar, det är inte naturligt nedbrytbart och ger ifrån sig cancerframkallande gifter vid förbränning. Dukar du med bomull eller lin (ekologisk och rättvisemärkt förstås) kan du använda naturmaterial hela vägen -- linojla, linoljelack, krita etc, och kan i princip kompostera duken om du någon gång behäver byta ut den. Nackdelen är något högre vikt, ca 1-2 kilo på en hel kajak, och lite mindre tålighet mot röta -- men även en kajak med bomullsduk som ligger ute året runt klarar många många år. Dessutom har bomull och linne den trevliga egenkapen att de krymper och blir tätare vid fukt -- nylon beter sig tvärtom och är som slappast när det är fuktigt (därför bör duken sys på i vått tillstånd om det är mycket "stretch" i den). Jag har själv bara använt nylon till dukning, men många av mina "byggkompisar" har använt bomull eller lin, och det blir precis lika bra med mycket mindre miljöpåverkan. Personligen har jag nog svängt över och tycker inte längre att de marginella fördelarna försvarar användandet av nylonduk.

Lycka till med byggena!
 
Senast ändrad:
Tack för ett så utförligt svar, dessvärre känns det ju inte självklart med nylon längre.....Så sammanfattningsvis kan man säga att nackdelarna med att göra bygget mer miljövänligt är att det kommer att väga lite mer samt stå emot röta lite sämre.....hur mycket sämre då? Jag kommer att behöva ha min båt utomhus året runt, hur länge skulle den hålla utan att byta duk tror ni?


/Måns
 
Hur mycket??

Ni som vet - hur mycket lack går det åt egentligen???

Har lite svårt att få kläm på det - det är min första SOF så mycket är nytt...

/jonas
 
Tack Magnus för att du delar med dig av dina erfarenheter.

Jag har nu beställt rätt vävprov från FOV efter att ha fått fel. De lovade att skicka ett prov. Egentligen är det onödigt då jag ju vet att duken är ok. Det intressanta är i vilka volymer de kan tänka sig att leverera. FOV säljer den dock till 60 kr metern, vilket låter bra. Jag återkommer när jag har en offert från dem.

Hälsningar,
Fredrik
 
mmmmmmmm.....

Provet från FOV har kommit, nu i rätt kvalitet. Se bilder i albumet "Kajak SOF". Har begärt offert för 20-30 meter. Duken känns mycket lämplig. Väldigt stark och inte alltför töjbar. Den har inte en sån glatt yta jag trodde att nylon skulle ha, utan den känns mer sträv som bomull och bör lämpa sig mycket bra för målning.

Bilder: http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=34379&set=


Fredrik

Ser ju super bra ut! Blev lite rädd när jag såg de där gråa bilderna.
Vad heter duken? Vad jag förstår av hemsidan så har de flera dukar.
Någon pratade om airbagduk, men vad jag vet så är den duken betydligt tunnare än den som visa i ovanstående album.
Bara en tanke som jag nästan sågar innan jag ställt frågan men, skulle detta nylontyg fungera?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.