Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha?

Hej. Har precis fått hem min gps. var aldrig beredd på att baskartan som följde med skulle vara så fruktansvärt dålig. kartan är ju typ helt tom. enda som finns på kartan är E-18 samt sjöar. Zoomar jag in blir det bara vitt.

Jag ska ha den i skogen och så mest för att inte gå vilse. Vad jag förstår det som är det friluftskartan jag behöver då.

Surt att jag precis bor på gränsen mellan götaland och svealand. måste nästan köpa båda två för att kunna använda den runt omkring mig. Det blir dyrt då dom kostar 1800kr/st

vill gärna ha svar på några frågor

1. räcker det inbyggda minnet eller måste jag köpa minneskort?
2. är det lätt att ladda hem på datorn och installera på enheten?
3. Hur är gratiskartorna på frikart.no ?

Tack på förhand
/andreas
 
Det har åtminstone tidigare varit betydande överlapp på kartorna från Garmin dvs minst 10 mil av Svealand med på Götalandskartan och tvärt om.

Inbyggda minnet räcker långt men att köpa minneskort med kartor kan vara smart då de kan användas på flera enheter.

Räkna med att det tar väldigt lång tid att ladda ned kartor och få dit dem på enheten. Men inte direkt svårt.

Gratiskartorna på frikart.no har lite blandad kvalitet beroende på vad de täcker. Det som är direkt sämre än Garmins topografiska Sverigekartor är att det är mycket mindre höjdkurvor.

Thure
 
ok tack för infon. Jag valde att köpa kartan på garmin vilket gick åt h-lvete. jag la den i kassakorgen, fyllde i mina uppgifter. adress av nån anledning fast jag valde "download" samt betalade med visakort. Sen när jag skulle bekräfta för sista gången så stod han bara och tänkte och till slut kom det upp ett felmeddelande där det stod nåt i stil med att "var god försök senare"

jag fick ingen hint om att kartan laddades ner på datorn (kanske det kommer senare) ?

dom drog dock 1800kr från kontot. Så nu sitter jag här fattig och utan karta :(
supporten stängde 17.00 också. Vilken skit alltså
 
ok tack för infon. Jag valde att köpa kartan på garmin vilket gick åt h-lvete. jag la den i kassakorgen, fyllde i mina uppgifter. adress av nån anledning fast jag valde "download" samt betalade med visakort. Sen när jag skulle bekräfta för sista gången så stod han bara och tänkte och till slut kom det upp ett felmeddelande där det stod nåt i stil med att "var god försök senare"

jag fick ingen hint om att kartan laddades ner på datorn (kanske det kommer senare) ?

dom drog dock 1800kr från kontot. Så nu sitter jag här fattig och utan karta :(
supporten stängde 17.00 också. Vilken skit alltså

Du lämnade väl mail adressen, i så fall får du säkert en kvittens och säkert en länk som du kan ladda ner kartan från... i annat fall får du ringa supporten i mörra!

* Du har 1 år på dig från inköpsdatum att hämta kartan från Garmin (du har väl ett konto där nu, efter köpet? Bara att logga in och ladda ner kartan till din GPS igen)

"Under hämtningen måste du installera den kostnadsfria tilläggsmodulen Garmin Communicator på din dator så att vi kan kommunicera med din enhet. Obs! Hämtningsfilen installeras direkt på enheten eller microSD-/SD-kortet och kan inte nås från datorn."

https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/prod138652.html

Mvh troswe
 
Senast ändrad:
Nej inget mail eller bekräftelse eller någonting. Jag har konto på garmin och där står det ingenting om att jag köpt kartan. Den ligger fortfarande kvar i kassakorgen. Har hört att kundtjänsten kan strula en del hos garmin, hoppas det inte blir problem så dom säger att jag fått kartan eller nåt. Men jag tycker att det borde gå att se någonstans så jag kan bevisa att jag inte fått den.

får ringa och höra med dom
 
Jag hade liknande problem när jag skulle köpa Friluftskartan Pro v4. Jag använde Chrome på Windows 8.1 men det var ett väldigt klickande fram och tillbaka i kassan med felmedelanden. Men till slut dök kartan upp under "Mina kartor" och jag kunde ladda ned den.
Det var ganska svårt att veta vad som hände eller vad som borde ha hänt.
När man köper andra kartor direkt från Metria känns det lite bättre men inte särskilt informativt där heller.
Det man hela tiden funderar på är om det är något fel med den egna webbläsaren och om det borde ha dykt upp något fönster eller annat som kanske blockeras. Och då är jag ändå IT-konsult.
Jag använder olika webbläsare med olika mycket skydd och tillägg påslagna för olika ändamål. När jag orkar brukar jag starta en helt ren virtuell dator för att handla online.
Men enligt min erfarenhet är nog Garmins e-shop bland de sämre jag använt.
 
Annars kan man ju söka på "TOPO Sweden v3 - Friluftskartan Pro v3 All in one" på google, har inte testat detta själv är ju olagligt att ladda ner ;)
 
Ok då är jag inte ensam
Altså :)
Jag ringde i alla fall och dom ville ha en skärmdump på kontot för att se att jag betalt. Sen skulle dom göra en refounding eller vad det heter. Det var i förrgår. Har inte fått pengarna än i alla fall men det lät inte som det skulle vara några problem.

Har i alla fall fixat hela Sverigekartan och hela Norge nu istället på annat håll . Får tillbaka gps:en idag. Det var dock friluftskartan version 3 men den duger nog till mig antar jag :)
 
Varför köpa kartan som nerladdningsbar fil när man kan köpa kartan på DVD + minneskort för samma pris eller t.o.m lägre?

Jag har råkat ut för att datorkommunikationen hängde sig när jag när jag betalat för tågbiljetter hos SJ, men innan jag fick någon kvittens. Men lyckligtvis hade jag skrivit ut ett antal skämdumpar medan jag höll på med beställningen så jag fick tillbaka mina pengar, men det tog nog en timme i telefon att få dom (SJ) att inse dom dragit pengar från mitt konto innan jag fått biljetten.

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
123nils Screenshot av Garmin kart Navigering 18
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
Joakim.e Garmin Basecamp kraschar Navigering 2
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4
ExInferis Garmin Inreach Mini Navigering 61
rottemark Garmin Inreach tracking points Navigering 2
PepsAdventures Funkar Garmin TopoActive-kartan i fjällen? Navigering 11
slinkallan Garmin etrex 10 KOMPASS Navigering 10
Beja Allmänna frågor om Garmin 64st Navigering 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.