Nyheter från Hilleberg 2017

Såg att Hilleberg släppt en video med de nya tält som kommer nästa år:
https://m.youtube.com/watch?v=Q2f48zNGeNo

Det var intressant! :)
De har omarbetat Anjan, Anjan GT, och Rogen helt och hållet.
Av filmen att döma, har inte längre Anjan lika stor glipa, och de har flyttat ingången åt sidan. De verkar ha tänkt så att det (alla tre förresten) ska likna Niak 1.5 vad gäller ventilationsöppningarna nertill: inte längre en jämnbred glipa som ska hissas upp och ner efter hur det blåser. Och så har man (tror jag) förenklat en del detaljer upptill, som den lilla fliken som täckte för översta delen av blixtlåset vid ingången, osv. Är lite svårt att se på filmen hur de löst frågan med blixtlåset, det var ju en del som klagade på att det läckte in vatten där.
Rogen har de gjort om rätt så mycket, ser ut som ett större Niak numera.
Jag tänkte ju sy om mitt Anjan 2 men bestämde mig för att sälja det istället. Kul att se att Hilleberg också tyckte det var en bra grej att sy om och förbättra tältet:)
 
Såg ju bra ut

Ser ut som bra uppdateringar på Anjan. Tillbaka till riktiga koppar för spänningen av stavarna är ju ett måste.

2016 Rogen tyckte jag var rent hopplöst och jag tror inte jag skulle köpa 2017 heller. Sålde det vidare efter 3-4 nätter bara. 2017 Anjan ser ut som något man kan tänka sig köpa så man har något mellan Nammatj och cuben tarp.
 
Då och nu...

Jag använde Anjan 2 i fjol och tyckte att stånghållarna funkade bra, och även där så spänner du med rem. Men det är klart, det går lite snabbare och är smidigare med det "ny-gamla" sättet.

Skrev en recension om det här på utsidan...

Däremot gillade jag öppningen, att den var i mitten, såsom på Nallo.
Enkelt att gå ut och in och härlig vy när man satt och åt med dörren öppen och vindskyddad från sidorna.
Gillar Inte sidoingången...då det är "kryp-in" som gäller...det retar mig även på mitt Kaitum. Läge för byte till GT absid :)!
 
nyheterna för anjan verkar bland annat vara kurvatur skärning a la niak istället för den raka skärningen. jag har anjan och jag har aldrig haft problem med vattenstänk. att inte kunna gå in framifrån ser jag som en nackdel, lite av orsaken till att att jag köpte anjan var att kunna se himmelen från insidan. Inte så värst mycket uppdatering egentligen. sak bli intressant att se var priset landar på.
 
Jag gillar att de ändrat skärningen på Rogen samt har stångkoppar istället. Det gör ju att Rogen, för mig iallafall, blir mer intressant än tidigare. Jag skulle inte köpt det som det var designat innan.
 
ja det var inte mycket nytänk där inte.

det var längesen hb låg i framkant på designfronten.

var är unna 2.0 tex? som väger 1 kg. minska storleken och andra material.
 
Intressant

Söker ett tält för 1-2 personer. Inser att det nog mest blir jag själv, men vill kunna ta med sambon ibland.

Hon är mer tilltalad av utrymme än vikt medan jag söker ett lätt alternativ eftersom jag oftast kommer vara själv.

Kikat på Niak - förstår synpunkterna med bara en "liten" absid. 2 ryggsäckar där och det är fullt.

Rogen - Intressant med varsin ingång!

Anjan - Ser intressant ut

Anjan 2 GT - detta skulle nog sambon gilla med gigantisk absid.

Rogen är ju dome och Anjan är ju tunnel, vad rekommenderar ni?

Eller tänka om och typ köpa ett Enan på Hilleberg Outlet och sen ett typ Anjan 3 GT för de gemensamma turerna. Men detta blir ju väldigt dyrt.

Ett önskemål (som jag förstår blir svårt) är att kunna få med sig tältet vid bikepacking. Hur stort packar de olika?

Som sagt lite vilse här. Så all input är bra!
 
Av dina val skulle jag ta Nallo 2 GT. Kan man tänka sig att bära lite mer så kanske ett 4GT eller Kaitum 3GT?

Har ett Nallo 4 GT och funderade på Anjan, Kaitum och Keron, men varför valde jag då Nallo 4 GT?

* Plats för hela familjen 4st.
* Tillräckligt lätt för att bära med sig (3,5kg) även för 2personer.
* Fungerar året om.
* Stor mysig absid som man kan variera öppningen på.
* Ytterduken går hela vägen ned till marken.
* Extra stånghållare så jag kan välja mellan komplett uppsättning, bara yttertält eller bara innertält.
* Footprint som även täcker absid. Skönt alternativ blir då yttertält + footprint för myggfria ställen/årstider.
* stort tält med hygglig ventilation ger mindre kondens än mindre tält.

Har även NorthFace 2p tält, Exped UL hammock combi, tarp och lite annat, men Nallo 4GT känns som ett slott som dessutom är riktigt lätt att bära med sig.
 
Söker ett tält för 1-2 personer. Inser att det nog mest blir jag själv, men vill kunna ta med sambon ibland.

Hon är mer tilltalad av utrymme än vikt medan jag söker ett lätt alternativ eftersom jag oftast kommer vara själv.

Kikat på Niak - förstår synpunkterna med bara en "liten" absid. 2 ryggsäckar där och det är fullt.

Rogen - Intressant med varsin ingång!

Anjan - Ser intressant ut

Anjan 2 GT - detta skulle nog sambon gilla med gigantisk absid.

Rogen är ju dome och Anjan är ju tunnel, vad rekommenderar ni?

Eller tänka om och typ köpa ett Enan på Hilleberg Outlet och sen ett typ Anjan 3 GT för de gemensamma turerna. Men detta blir ju väldigt dyrt.

Ett önskemål (som jag förstår blir svårt) är att kunna få med sig tältet vid bikepacking. Hur stort packar de olika?

Som sagt lite vilse här. Så all input är bra!

Stänger och absider ger stor packvolym --> kupoltält och GT. Här finns packmått för HB http://se.hilleberg.com/SV/frågor-svar/tältdetaljer/

Om du kan skulle jag göra som du säger och börja med ett Enan och sedan komplettera med större vid behov. Niak eller Anjan om endast ett tält. Med ett så litet tält, dunsäck och vattenkokare klarar ni er på var sin Exos 48 eller 38 för en veckas tälttur sommar/höst och ni behöver ingen jätteabsid. I princip all tid i tältet sover man eller ligger ner. Niaks nackdel är nog inte absidens storlek utan endast sitthöjd i mitten och sluttande väggar i både fot- och huvudända. Jag har inte Niak men jag har Enan och Unna så jag har provat fördelarna / nackdelarna med konceptet.

GT och och extra utrymme är kul i tanken men man tröttnat snabbt på att bära. Jag hade ett Keron 4 GT när jag började fjällvandra med mina barn men absiden var alltid läskigt tom och samlade kondens bara :)

Angående Rogen och två ingångar så ja det är smidigt / kul (jag har ett Allak). Men man tröttnat som sagt på att bära "nice to have"-saker.

Håller inte med i lovsången av Nallo. I mitt tycke är det ett onödigt tungt sommartält och dåligt ventilerat för fjällen på vintern. En kompromiss som inte är bäst på något. Jag har ett Nallo 4 därför att jag har tre barn och det är HB:s lättaste 4-p. Jättefint tält men jag hade bytt till Anjan 4 direkt om det hade funnits.

Angående kupol vs tunnel rekommenderar jag tunnel för fjällvandring sommar/höst p.g.a vikt och slippa tältduk i ansiktet. Undantaget är Niak som väl är lättare än Anjan 2. Kupoltältens fördel är på vintern med de modellerna som har stångkrok (Allak, Jannu, Tarra, osv) eftersom de är lättare att resa i stark vind.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Martin Fjäderlätt Lätta USA-nyheter 2008 Bo och sova 0
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Hilleberg bivakanorak Bo och sova 0
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
kerk Hilleberg logotyp Bo och sova 1
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
skogsbaronen Nya tält från Hilleberg (Helags och Soulo BL) Bo och sova 14
Haudigaudi Hilleberg Bo och sova 19
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5
joask202 Hur ömtåligt är Hillebergs Enan? Bo och sova 9
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Calexico Hilleberg 1:a aprilskämt Bo och sova 0
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15
Per-Tommy Hur packa Hilleberg Akto? Bo och sova 3
Fred2332 Hilleberg keron 3? Bo och sova 12
c.sjodin Hilleberg Niak vs Hilleberg Soulo Bo och sova 4
mkruse Hilleberg Akto Mil Spec Bo och sova 4
erito Hilleberg färger Bo och sova 51
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
Tobias.H Hilleberg Niak vs Rogen Bo och sova 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.