Nybörjarvandring, Kvikkjokk-Saltoloukta?

Hej!

Vecka 28 har jag, sambon och hunden planerat att ta oss uppåt för att ge oss ut på en vandring. Vi tänker oss att vara borta måndag-fredag och tipset vi fick var att vandra Kvikkjokk-Saltoloukta. Tycker ni att det är en passande väg för nybörjare eller har ni någonting annat att föreslå? Vi har antagligen tänkt bo på fjällstationer för att minska packningen, men vi har tillgång till tält ifall det behövs tas med.

Har ni några andra smarta tips till en nybörjare med hund som ska vandra i fjällen?

Det är en trevlig sträckning, om du går norrut från Kvikjokk till Saltoloukta kan det bli problem med båtfärderna vid Aktse och Situjaure. Bägge motorbåtarna utgår nämligen från norr, och du kan bli stående på den södra sidan sjöarna en lägre tid.

Mitt förslag är enkelt! Gå samma sträckning men börja i Salto. Då har du också mycket krafter kvar för att göra en topptur till Skierffeklippan vid Aktsestugan. Om du har vädret med dig så ser du rakt in i Sarek.

Detta är en del av kungsleden som inte är lika trafikerad som övriga delar, som ger ordentlig vildmarkskänsla, trots att det finns stugor i närheten. Perfekt för en nybörjare i min mening.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Gå lätt första gången.

Hejsan,

Om jag förstått dig rätt så har ni tänkt vara ute i 5 dagar, en ganska lagom start första gången man är uppe. Personligen tycker jag att Kungleden mellan Kvikkjokk och Aktse (halvvägs upp till Saltoloukta) är lite trist och hade snarare gått t.ex mellan Vakkatovare - Nikkaloukta eller t.ex tagit båten från Ritsem över Akkamagasinet och gått från Vajsaluokta till Änonjalme via Kutjaure och Kisurisstugan. Men det är förvisso mest detaljer, det är allmänt mycket vackert där uppe nästan oavsett var man vandrar.

Nu finns det en stor mängd tipps att hitta om man söker här på utsidan, för att uttrycka det milt. Men första gången man är uppe och vandrar tycker i alla fall jag att det nog är en god ide att satsa på att bo i stuga och allmänt minska packningen så mycket som möjligt. Det viktigaste att ha med sig, förutom sunt förnuft och glatt humör, är ett riktigt bra regnställ och skor som är bekväma och som man inte får skavsår av.

/ Stefan

Lättvandrat

Ammarnäs till Hemavan är mitt standard svar på din fråga? Korta dagsetapper, bra stugor och Syterskalet som är så storslaget! Bastu får ni vid två stugplatser. Båt kan ni åka över Tärnasjö om ni vill ha lite ombyte! Bra stigar för er och hunden. Packa lätt och bo i stugorna.

Det är en fin tur, men lite trist att behöva passa båttider. Om det är första gången ni går kan det vara skönt att kunna ta det lugnt. Jag tycker Vakkotavare - Nikkalaoukta är jättefin och trevlig vandring. Då kan ni ju ändå få avslutande trerättersmiddag i Saltolaoukta. =)

Padjelanta nationalpark

Hej!
Vill bara påpeka att man inte får ha hund i nationalparken.....
I övrigt en mycket fin tur.
Yvonne.

Fel!

Oj jag tänkte fel, sorry, Ni skall ju gå Kungsleden.
Där kan Ni ha hund, i koppel då förstås.
Yvonne.

Det är en fin tur, men lite trist att behöva passa båttider. Om det är första gången ni går kan det vara skönt att kunna ta det lugnt. Jag tycker Vakkotavare - Nikkalaoukta är jättefin och trevlig vandring. Då kan ni ju ändå få avslutande trerättersmiddag i Saltolaoukta. =)

Men det är väl bara båten Bussen - Salto som man inte kan ro?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips