Nybörjartips inomhusklättring

Hej,
Jag har nyligen börjat klättra inomhus och håller en nivå då jag kan köra på 6a och kanske lite mer en bra dag. Men bortsett från gröna kort kursen har jag ingen träning eller kunskap om specifika tekniker, hur greppa på bästa sätt osv.

Har någon något tips på var jag kan hitta detta (youtube, bok, osv)? Helst ingen fysisk kurs för tillfället då jag har lite svårt att komma ifrån vissa tider.
 
Hej!

På Youtibe finns massor av tips! Sök på "climbing" och titta på de förslag som kommer upp. Här är några alternativ om hur man kan träna, alla ganska olika. Jag vet ju inte hurdana tips du vill ha men de har förstås länkar till annat liknande. Jag gillar också att titta på duktiga tävlingsklättrare för att få inspiration och nya idéer:


Det finns några bra böcker om klättring men jag har inte riktigt koll på det senaste, fråga på biblioteket!
Lycka till!
 
"Klätterhandboken" av Garth Hatting, Callebergs epos "Stora klippklätterboken" och den gamla goda "Mountaineering - freedom of the hills" innehåller allihop en hel del bra tekniktips, tycker jag.
 
Finns massor av bra böcker. Beror lite på vilken typ av klättring du är mest intresserad av just nu.

När jag började tyckte jag att "better bouldering" av John Sherman var en stor inspiration och hjälp, den beskriver bland annat massor av olika klättertekniker som även används vid repklättring. Sjukt bra bok oavsett om man bara klättrar inne, ute, Sport, trad eller bouldering.

Ovan redan nämnda "freedom of the hills" är lite av en klassisk bibel för allt vad klättring heter. Bra bok, men väldigt bred med kapitel om glaciärräddning och allt annat som hör alpinism till.

Vill även slå ett slag för "The self coached climber". Som visserligen inte har något om specifik klätterteknik att göra utan handlar om hur man kan utveckla sin klättring på bästa sätt.

Sedan finns ju "stora boken om klättring" om man föredrar böcker på svenska och som ibland används som kurslitteratur på klätterkurser i Sverige. Det är en rätt bra bok, även om jag personligen saknar den lite mer personliga, ibland raljanta och alltid undergållande tonen från de amerikanska böckerna.
 
Själv tycker jag att det är otroligt svårt att plocka upp tips om rörelsemönster från en bok. Jag skulle hellre leta upp videos på bra klättrare och försöka imitera hur de rör sig.

Ännu bättre är förstås att klättra med någon som är duktig och vet vad de gör. Då kan de peka ut väldigt simpla saker som du förmodligen missar och håller dig tillbaks eller kommer göra att du skadar dig på sikt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.