Nybörjare som vill paddla!

Om man inte skall paddla några längre sträckor i farlig eller utsatt miljö. Dvs, i strömmande- samt kallt vatten eller brytande sjö och hård vin. Då spelar inte själva paddlingskunskaperna så stor roll. Man kan ju alltid ta sig iland. Men skall man ut på en lite längre tur så är framför allt kunskap om navigering viktig.

Rickard helt rätt, kurser påskyndar generellt paddlarens utveckling och leder till en roligare paddling. Men som sagt, det är inte ett måste.

Johan
http://kajakpaddling.nu
http://www.oservice.se
 
Aldrig gått en kurs,,,,,,,,,,

Jag har hittills i mitt 54-åriga liv aldrig gått nån kurs, jag lär mig själv under resans gång och nyckeln heter säkerhetstänk. Att sommarpaddla havskajak i skärgården kan vem som helst, man får bära sig bra klantigt åt för att gå runt och med kajaken barlastad med utrustning och förnödenheter för en vecka är den stadig som en pansarkryssare (nästan).

Lära sig navigation är inte heller nån rocket science, baskunskaperna finns på nätet och sen fortsätter man ute i terränglådan och har man en GPS som back-up så ger man f*n i att använda den tills det är kris och katastrof.

Med sunt förnuft och gediget säkerhetstänk kommer man både ut och hem utan att göra sig illa eller komma bort.
 
Jag har hittills i mitt 54-åriga liv aldrig gått nån kurs, jag lär mig själv under resans gång och nyckeln heter säkerhetstänk. Att sommarpaddla havskajak i skärgården kan vem som helst, man får bära sig bra klantigt åt för att gå runt och med kajaken barlastad med utrustning och förnödenheter för en vecka är den stadig som en pansarkryssare (nästan).

Lära sig navigation är inte heller nån rocket science, baskunskaperna finns på nätet och sen fortsätter man ute i terränglådan och har man en GPS som back-up så ger man f*n i att använda den tills det är kris och katastrof.

Med sunt förnuft och gediget säkerhetstänk kommer man både ut och hem utan att göra sig illa eller komma bort.

Okej!
Ja navigera på sjön kan jag redan, är mycket båt- och sjövan :)
Tack för svaret!
 
Kolla med främjandet

De har lokala "prova på" kvällar och då kan ni ju också passa på att testa lite olika kajaker.
Vill ni sen gå en kurs eller hänga på en av deras eskaderpaddlingar så vet jag att de har kompetenta ledare.

Men visst kan man lära sig genom "nätet" - Lars Bergmans sidor om kajakpaddling rekommenderas varmt - och genem egna misstag. Men det kan vara skönt att slippa uppfinna hjulet när det finns andra som redan gjort misstagen...

Jag är själv "självlärd" på gott och ont men skulle jag idag börja om från scratch hade jag nog börjat med någon förening.

Lycka till

Vänligen//Dag

PS
Swima mfl brukar också ha "pröva påkvällar" - kolla med Erling!
DS
 
Jo precis min tanke. Självklart kan man lära sig utan kurs och jag har själv paddlat så det mesta av tiden.
Men har man chansen så är det vettigare att gå en kurs så man slipper vänja sig på fel tekniker som gör att man snabbt bli trött eller sliter ut sig och dessutom är man helt enkelt mera säkert som gör att man kan har roligt istället för att behöver oroa sig.
Sen finns det ju rätt många människor som inte riktig fatta sig på kajak fast de har bra balans och liknande. Svårt att säger då att man inte behöver gå kurs, det kanske just är en sån person.

Ang att klara skärgården...visst är det inte Atlantic men helt lugn är det ju inte heller alltid och ovan folk kan snabbt bli stressad och gör en del fel när det blåser till litte medans det kommer båtar osv. Det behöver inte bli en skräckscenariot men det bli ändå inte kul för den som bara vill "paddlar lite latjo på semestern"
 
Teori och praktik

En endagskurs ger mycket färdigheter som du har nytta av. Läsa teori på nätet är bra men du måste öva i verkligheten också. Detta gäller särskillt räddningsteknik som helst bör tränas varje år. Det kan lätt kännas stressande när du väl ligger där och har plummsat runt och glömmer lätt bort vad du har läst men övar du så kommer du ihåg mer.
 
Ang att klara skärgården...visst är det inte Atlantic men helt lugn är det ju inte heller alltid och ovan folk kan snabbt bli stressad och gör en del fel när det blåser till litte medans det kommer båtar osv. Det behöver inte bli en skräckscenariot men det bli ändå inte kul för den som bara vill "paddlar lite latjo på semestern"
Det där är väl det farligaste, speciellt när man måste korsa farleder som är frekvent trafikerade. En GPS med sjökort kan i det fallet rekommenderas ifall man inte har järnkoll på var farleden går och det är ju inte alltid det är så välprickat heller.

Ett sätt jag använder mig av ibland är att ta rast vid ett sjömärke när det är båtar på ingång för dom seglar ju inte gärna ner sjömärken bara sådär och sjömärken syns ju mycket bättre än en liten kajak.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nannisen Paddla och tälta, nybörjare Paddling allmänt 4
penan Paddla i stockholms skärgård som nybörjare Paddling allmänt 5
Stadsbon Nybörjare, paddla 4 dagar i södra Skåne Paddling allmänt 1
Matthias87 Nybörjare som vill paddla i Lofoten Paddling allmänt 4
RobTheDude80 Nybörjare frågor! Köp, förvaring, bl.a Paddling allmänt 10
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
DanteHillborg Köpråd till nybörjare Paddling allmänt 0
peteng Nybörjare - Vento Arc 4.9 HDPE Paddling allmänt 5
Claes79 Skillnad mellan Packrafts för nybörjare Paddling allmänt 5
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
cloud76 nybörjare kanot Paddling allmänt 13
Canyon Nybörjare Paddling allmänt 0
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
T.Mellwing 3-4 dagars rutt för nybörjare? Paddling allmänt 11
Trasslig Paddlingstips Helgeland? Paddling allmänt 1
Kalle-j Nybörjare söker hjälp Paddling allmänt 8
Robwah-9 Surfski för Nybörjare Paddling allmänt 5
camtim Köpa kajak som nybörjare Tips mottages Paddling allmänt 0
Stefan L Nybörjare vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 16
labbman Paddling nära Uppsala för nybörjare Paddling allmänt 8
Zad Köp av kajak "nybörjare" Paddling allmänt 3
sarapersson Hjälp och tips till en nybörjare Paddling allmänt 2
Arnesson Funkar Surfski till en nybörjare? Paddling allmänt 25
Stryc9 Kajaktips till nybörjare :) Paddling allmänt 42
akka1488 kajak nybörjare Paddling allmänt 8
graylingman Utrustning till en nybörjare Paddling allmänt 8
Lgm Vilsen nybörjare Paddling allmänt 29
Twism Hösttripp för nybörjare Paddling allmänt 1
SaXa Nybörjare! Paddling allmänt 1
Jema84 Kajaktips till nybörjare Paddling allmänt 15
Ensåncesar kajaka lagom som nybörjare i Stockholm Paddling allmänt 4
SWNZ Nybörjare Paddling allmänt 7
sennen Nybörjare i kajak i Göta Älv, Lilla Edet till havet Paddling allmänt 2
niklehs Köpa kajak - Nybörjare Paddling allmänt 5
fredrik123 Tränings/dagsturskajak - nybörjare Paddling allmänt 0
Nybörjar-Hagge Tips till en nybörjare Paddling allmänt 1
Alexei Lettman Baikal Touring Plus något för nybörjare? Paddling allmänt 2
Kaj Åken Lettmann Eski 530 lämplig för nybörjare? Paddling allmänt 6
kristinkristin total nybörjare med ambitioner Paddling allmänt 10
ren Goda råd för nybörjare önskas Paddling allmänt 5
lovenature kajak-kurs för nybörjare? Paddling allmänt 4
Fisch rimlig distans för nybörjare Paddling allmänt 3
Simon Sundin Köpa Kajak soim nybörjare. Paddling allmänt 23
Jentha Paddling i Stockholm som nybörjare? Paddling allmänt 9
mingves Havskajak-nybörjare.. Paddling allmänt 2
Ante J Grönlandspaddel för nybörjare Paddling allmänt 12
Nordanljus.se Total nybörjare Paddling allmänt 3
loabanan Havskajak, fullständig nybörjare? Paddling allmänt 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.