Nybörjare som vill paddla!

Om man inte skall paddla några längre sträckor i farlig eller utsatt miljö. Dvs, i strömmande- samt kallt vatten eller brytande sjö och hård vin. Då spelar inte själva paddlingskunskaperna så stor roll. Man kan ju alltid ta sig iland. Men skall man ut på en lite längre tur så är framför allt kunskap om navigering viktig.

Rickard helt rätt, kurser påskyndar generellt paddlarens utveckling och leder till en roligare paddling. Men som sagt, det är inte ett måste.

Johan
http://kajakpaddling.nu
http://www.oservice.se
 
Aldrig gått en kurs,,,,,,,,,,

Jag har hittills i mitt 54-åriga liv aldrig gått nån kurs, jag lär mig själv under resans gång och nyckeln heter säkerhetstänk. Att sommarpaddla havskajak i skärgården kan vem som helst, man får bära sig bra klantigt åt för att gå runt och med kajaken barlastad med utrustning och förnödenheter för en vecka är den stadig som en pansarkryssare (nästan).

Lära sig navigation är inte heller nån rocket science, baskunskaperna finns på nätet och sen fortsätter man ute i terränglådan och har man en GPS som back-up så ger man f*n i att använda den tills det är kris och katastrof.

Med sunt förnuft och gediget säkerhetstänk kommer man både ut och hem utan att göra sig illa eller komma bort.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Jag har hittills i mitt 54-åriga liv aldrig gått nån kurs, jag lär mig själv under resans gång och nyckeln heter säkerhetstänk. Att sommarpaddla havskajak i skärgården kan vem som helst, man får bära sig bra klantigt åt för att gå runt och med kajaken barlastad med utrustning och förnödenheter för en vecka är den stadig som en pansarkryssare (nästan).

Lära sig navigation är inte heller nån rocket science, baskunskaperna finns på nätet och sen fortsätter man ute i terränglådan och har man en GPS som back-up så ger man f*n i att använda den tills det är kris och katastrof.

Med sunt förnuft och gediget säkerhetstänk kommer man både ut och hem utan att göra sig illa eller komma bort.

Okej!
Ja navigera på sjön kan jag redan, är mycket båt- och sjövan :)
Tack för svaret!
 
Kolla med främjandet

De har lokala "prova på" kvällar och då kan ni ju också passa på att testa lite olika kajaker.
Vill ni sen gå en kurs eller hänga på en av deras eskaderpaddlingar så vet jag att de har kompetenta ledare.

Men visst kan man lära sig genom "nätet" - Lars Bergmans sidor om kajakpaddling rekommenderas varmt - och genem egna misstag. Men det kan vara skönt att slippa uppfinna hjulet när det finns andra som redan gjort misstagen...

Jag är själv "självlärd" på gott och ont men skulle jag idag börja om från scratch hade jag nog börjat med någon förening.

Lycka till

Vänligen//Dag

PS
Swima mfl brukar också ha "pröva påkvällar" - kolla med Erling!
DS
 
Jo precis min tanke. Självklart kan man lära sig utan kurs och jag har själv paddlat så det mesta av tiden.
Men har man chansen så är det vettigare att gå en kurs så man slipper vänja sig på fel tekniker som gör att man snabbt bli trött eller sliter ut sig och dessutom är man helt enkelt mera säkert som gör att man kan har roligt istället för att behöver oroa sig.
Sen finns det ju rätt många människor som inte riktig fatta sig på kajak fast de har bra balans och liknande. Svårt att säger då att man inte behöver gå kurs, det kanske just är en sån person.

Ang att klara skärgården...visst är det inte Atlantic men helt lugn är det ju inte heller alltid och ovan folk kan snabbt bli stressad och gör en del fel när det blåser till litte medans det kommer båtar osv. Det behöver inte bli en skräckscenariot men det bli ändå inte kul för den som bara vill "paddlar lite latjo på semestern"
 
Teori och praktik

En endagskurs ger mycket färdigheter som du har nytta av. Läsa teori på nätet är bra men du måste öva i verkligheten också. Detta gäller särskillt räddningsteknik som helst bör tränas varje år. Det kan lätt kännas stressande när du väl ligger där och har plummsat runt och glömmer lätt bort vad du har läst men övar du så kommer du ihåg mer.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Ang att klara skärgården...visst är det inte Atlantic men helt lugn är det ju inte heller alltid och ovan folk kan snabbt bli stressad och gör en del fel när det blåser till litte medans det kommer båtar osv. Det behöver inte bli en skräckscenariot men det bli ändå inte kul för den som bara vill "paddlar lite latjo på semestern"
Det där är väl det farligaste, speciellt när man måste korsa farleder som är frekvent trafikerade. En GPS med sjökort kan i det fallet rekommenderas ifall man inte har järnkoll på var farleden går och det är ju inte alltid det är så välprickat heller.

Ett sätt jag använder mig av ibland är att ta rast vid ett sjömärke när det är båtar på ingång för dom seglar ju inte gärna ner sjömärken bara sådär och sjömärken syns ju mycket bättre än en liten kajak.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.