Nybörjare som ska vandra Vålådalsfyrkanten tidigt i juni? Vad ska vi tänka på?

Hej!

Vi är ett gäng på fyra killar som ska vandra Vålådalsfyrkanten 6-12 juni, men ingen av oss har vandrat där (eller så långt norrut) tidigare så vi vet inte riktigt vad vi ska förvänta oss.

I nuläget tyder väderleksrapporten på att det nog kommer bli lite regn, men hur mycket går inte att se så här långt fram. Men ni som vandrat i området förut, brukar det vara mycket regn?

Och hur är det med mygg? Behöver vi fixa mygghatt och grejer, eller klarar man sig med myggspray? Vi har som sagt inte vandrat så långt norrut förut, men man har ju hört helt fruktansvärda historier om hur det kan vara...

Vi har också hört att det finns ett stycke då man måste vada över genom en fors? Stämmer det, och hur djupt är det isåfall? Låter ju sjukt jobbigt om man ska kånka med sig en tung ryggsäck och hålla över huvudet

Matväg har vi tänkt att ugnstorka diverse rätter (typ köttfärssås osv) och packa ner i portionspåsar tillsammans med pasta / ris. Det blir 10 portionspåsar per person - är det en rimlig plan? Den minsta ryggsäcken vi har är 65L.

---> Lite spretiga tankar här, men vi är mycket tacksamma för ALL hjälp!

// Hugo

1779967540343.png

Ja kör på bara, det går säkert bra ! Annars kan ni ju köpa någon bok om fjällvandring & utrustning och läsa på. Yes, det kan bli regn, det kan finnas myggor, kan bli djupa vad, och man behöver mat varje dag !

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Det är tidigt på säsongen, inga fjällstugor är öppna så ni tänker väl tälta.
Packa i vattentäta packpåsar även om ni har regnskydd till ryggorna, 65 l är absolut stort nog för en veckas fjällvandring.
Man vadar inte i forsar men vattnet kan strömma på bra ändå, då är stavar bra att ha. Ryggsäcken behåller man på ryggen vid vad men knäpper upp höftbältet så är det lättare att kränga av säcken om mna skulle råka ramla i vattnet.
Glöm inte ta med godis! :)

Jag vandrade där i september i fjol. Jag rekommenderar myggnät, ex från stadiumoutlet myggnät till huvudet över kepsen som man inte kan täcka med kläder. Mygghatt, väger för mycket tycker jag. Rekommenderar även stavar åh det varmaste, det är förmodligen mer vatten i jokkarna nu i juni än vad vi upplevde i september och då behöver ni stavar. Enkla inköpta på lågprisvaruhus eller begagnade funkar.
Ni behöver också någon typ av foppa-toffla till kvällen för att slippa kängor då, och använda samma att vada i. Då behöver den kunna sitta fast på foten, mha hälrem. Fejk foppa-tofflor, från stadiumoutlet/jula/rusta är ofta lättare än äkta. Jysk har en superlätt toffla om man sätter ett snöre runt hälen.
Se till så ni får variation på maten, olika rätter så ni inte förrätter på någon få.

Jag vandrade där i september i fjol. Jag rekommenderar myggnät, ex från stadiumoutlet myggnät till huvudet över kepsen som man inte kan täcka med kläder. Mygghatt, väger för mycket tycker jag. Rekommenderar även stavar åh det varmaste, det är förmodligen mer vatten i jokkarna nu i juni än vad vi upplevde i september och då behöver ni stavar. Enkla inköpta på lågprisvaruhus eller begagnade funkar.
Ni behöver också någon typ av foppa-toffla till kvällen för att slippa kängor då, och använda samma att vada i. Då behöver den kunna sitta fast på foten, mha hälrem. Fejk foppa-tofflor, från stadiumoutlet/jula/rusta är ofta lättare än äkta. Jysk har en superlätt toffla om man sätter ett snöre runt hälen.
Se till så ni får variation på maten, olika rätter så ni inte förrätter på någon få.
Tack för tipsen med tofflorna! Det ska vi absolut kolla på

Usch för mygg då. Men du tror inte att det är färre mygg nu? Jag inbillar mig att det är mindre mygg tidigt på sommaren iallafall. Har dessutom hört att det varit relativt torrt norrut dvs färre mygg

Hur som helst måste man ha med myggstift eller liknande. Myggsäkert tält. Det är även bra med heltäckande klädsel som skyddar, dvs Tshirt och shorts passar inte. Om det är mkt mygg på kvällen så ta på regnstället ---
Om man smörjer in sig ordentligt så blir man inte biten, men det blir ju lite kladdigt...

Senast ändrad:

Aktuellt

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Snälltåget – på räls till äventyret

Snälltåget – på räls till äventyret
Möt Snälltåget på Outdoor Festival 2026 – som tar dig till friluftsdestinationer i Sverige och Europa. Som festivalbesökare får du 10% rabatt.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap
För Karin Strandberg och Karin Wallén är det självklart att hunden ska med på vandringen. Nu har de samlat sina kunskaper i en handbok!
Hur som helst måste man ha med myggstift eller liknande. Myggsäkert tält. Det är även bra med heltäckande klädsel som skyddar, dvs Tshirt och shorts passar inte. Om det är mkt mygg på kvällen så ta på regnstället ---
Om man smörjer in sig ordentligt så blir man inte biten, men det blir ju lite kladdigt...
Och obs att myggor speciellt gillar anklarna och glipan mellan låga dåliga skor och byxor. Om man inte har bra kängor osv. Bara ett tips. ;):cool:

Hel igen alla, och tack återigen för alla svar hittills! Nu har det dykt upp fler funderingar:

Nu när det närmar sig så har vi märkt på SMHI att det kommer bli en hel del regn - framförallt de två sista dagarna vi ska vandra då det kommer falla runt 13 mm ( 12 juni åker vi hem).

1. Hur ser det ut med rastplatser med tak / nödstugor ifall det hade krisat sig? Jag har försökt hitta en karta där de finns utmarkerade men har inte lyckats.

2. Och inför vadet - det kommer ju utan tvekan vara väldigt mycket vatten som forsar där... Vad ska vi göra då? Finns det nån annan väg att gå så man slipper bli alldeles blöt?

3. Finns det några bra genvägar på leden så man kan hoppa över nån kilometer eller så? Hade varit skönt att i förväg veta att vi har möjlighet att ta en kortare väg runt ifall det hade krisat sig med regnet (vi ska tälta alla dagar)
1780565218795.png

När det gäller vad är det upp till en själv. Man får själv leta upp bästa stället, brukar vara där det är brett, kanske flera fåror, och därför grundare. Och man får själv bestämma om det ser farligt och riskabelt ut, eller om det bara är att plaska över. Använd en stav eller pinne som stöd och 3e ben.
Alltid bra att packa sovsäcken helt vattentätt.

Tittade på yr för Vålådalen. En del regn på onsdag -torsdag också i den prognosen men det är alldeles för tidigt att med någon slags säkerhet veta hur mycket regn det kommer.

Min erfarenhet är att det under den typen väder oftast till slut kommer mindre regn än vad som prognosen sa en vecka innan.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.