Nybörjare söker råd (redan inköpta begagnade pjäxor).

Hej!

Jag har flyttat ut på landet och tänkte försöka mig på lite vintersport däribland skridskoåkning. Då jag redan har köpt ett par begagnade pjäxor för längdåkning så tänkte jag bara kolla om dom möjligtvis kunde fungera till långfärdsskridskor också!
På sulan står det NORDIC NORM 75 MM och så är det tre hål, det står inget om storlek på dom förutom möjligtvis 0599 9 på 'flärpen'. Men dom passar mig som annars har storlek 44/45 i vanliga skor.
Jag har tittat runt lite på olika hemsidor och begagnade skridskor men tycker mig inte bli klokare.

Hade väl tänkt mig i första hand att köpa ett par begagnade skridskor för en relativt billig peng och alla tips på vad jag bör leta efter uppskattas mycket!


Mvh Emil
 

Bilagor

  • 20181215_215514.jpg
    20181215_215514.jpg
    38.8 KB · Visningar: 1,450
  • 20181215_215454.jpg
    20181215_215454.jpg
    34.5 KB · Visningar: 1,074
Typ en sån här skridsko för fasthäl kommer funka bra.

Från Pikmakarn (kan inte direktlänka, men sök via Sortiment - Rembindningsskridsko):
http://www.pikmakarn.com/

Just den här modellen från Stadium funkar även för vandringskängor (25% rabatt på deras sortiment till och med idag).
https://www.stadium.se/sport/langfard/langfardsskridskor/149724001/everest.nordic-multiskate.grey-red

(Övrig utrustning behövs också förstås, men det har du säkert tänkt på. Ispik, isdubbar, vattentät packpåse för ombytet i ryggsäcken, kastlina, ...)
 
Håller med. Någon basmodell (t.ex. Skyllermarks) med remmar och fast häl borde fungera. Ta skon med om du tittar på begagnat så kan du kolla direkt!
 
Typ en sån här skridsko för fasthäl kommer funka bra.

(Övrig utrustning behövs också förstås, men det har du säkert tänkt på. Ispik, isdubbar, vattentät packpåse för ombytet i ryggsäcken, kastlina, ...)
Toppen, tack!
Ja precis, jag tänkte väl se om det fanns möjlighet till långfärdsskridskor med denna pjäxa innan jag inhandlade mig resterande utrustning.
Håller med. Någon basmodell (t.ex. Skyllermarks) med remmar och fast häl borde fungera. Ta skon med om du tittar på begagnat så kan du kolla direkt!
Jag har kikat runt lite på begagnade och hittat dessa modeller skapligt billigt lokalt:
Ett par Isvidda, med någon typ av fast fäste i stället för remmar. Och sedan ett par stycken med olika sorters remmar.
Det paret med fast fäste är helt klart billigast, ca 300kr och dom andra ligger runt 500kr och uppåt.
Är det någon typ som rekommenderas mer eller mindre?
 

Bilagor

  • Capture+_2018-12-16-09-20-59.jpg
    Capture+_2018-12-16-09-20-59.jpg
    15.7 KB · Visningar: 1,074
  • Capture+_2018-12-16-09-24-04.jpg
    Capture+_2018-12-16-09-24-04.jpg
    20 KB · Visningar: 1,031
Toppen, tack!
Ja precis, jag tänkte väl se om det fanns möjlighet till långfärdsskridskor med denna pjäxa innan jag inhandlade mig resterande utrustning.

Jag har kikat runt lite på begagnade och hittat dessa modeller skapligt billigt lokalt:
Ett par Isvidda, med någon typ av fast fäste i stället för remmar. Och sedan ett par stycken med olika sorters remmar.
Det paret med fast fäste är helt klart billigast, ca 300kr och dom andra ligger runt 500kr och uppåt.
Är det någon typ som rekommenderas mer eller mindre?

De med fast fäste för hälen är klart att föredra. Blir mycket stabilare. Fungerar ungefär som en slalombindning.
 
Prestigelös ickeprylnörd som jag är duger båda. Jag har den övre varianten och det funkar för mig. :) Kolla bara att den passar på skon!
 
Jag var på en ideell loppis i måndags

Dom med svart frambindning Almgrens/Lunghags (se min bild) passar till pjäxor med NN75. Jag har sådana fast jag bytt upp mig ett antal gånger och har nu en modell med bakbindning som en slalominbindning (Klick in). Börjar nog bli hårdvaluta då dom inte tillverkats på flera år.

Dom med grå frambindning (Skyllermarks) passar nog till NN75 (jag har inte provat)

På den här loppisen tog dom 90 kronor/paret. Hade jag varit bättre affärsman hade jag handlat och sålt vidare. I synnerhet Skyllermarks modellen med något slag av snabbindning bak borde vara lättsålda.

I går (lördag) var bägge paren från både Almgrens/Lunghags och Skyllermarks sålda

Åk inte ensam.

för ca 2 veckor sedan såg jag Sjöfartverkets räddningshelikoptrar över stan där jag bor.
En person död efter plurrning på en av mina favoritsjöar.


https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=88791

Per
 

Bilagor

  • Skridskor Läkarmissionen beskuren PC106426.jpg
    Skridskor Läkarmissionen beskuren PC106426.jpg
    60 KB · Visningar: 976
Det var länge sedan Haglöfs sålde skridskor. Typ mitten av 1990-talet. Jag testade modellen med hävstångsklackbildning som Emil fotograferat ovan, åt tidningen Utemagasinet. Jag gav den högt betyg.

Thure
 
Tack för alla svar!

Thure, är det skridskorna på den första bilden du menar?
Här är annonsen för dom på Tradera:
https://www.tradera.com/item/344667/332821949/langfardsskridsko-isvidda-54cm

Känns väl som jag kommer försöka få tag i ett par med fast fäste för hälen då det känns mindre pilligt om man är kall om fingrarna.

Bra tips där Per med marknader, får ta mig en titt under veckan och kommande helg!
Det blir nog att jag ger mig ut själv för det mesta (om jag inte lyckas få med mig sambon). Jag har inte tänkt mig mycket mer än lite åkning på Göta Kanal och eventuellt inre Slätbaken.
 
Blir det inte svårt att få hälen att sitta bra i en isvidda med hävstångsklackbildning?
Emil har ju ett par gamla längdskidåkningspjäxor, troligen för bindning med lös häl, som är rundare till formen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
crillez Nybörjare långfärdskridskor- en till. Långfärdskridsko 2
macgunde Inköp av långfärdsskridskor - nybörjare Långfärdskridsko 8
mohan Lektioner för nybörjare? Långfärdskridsko 2
Fredriks79 Tips till nybörjare? Långfärdskridsko 1
Mineral Nybörjare Långfärdskridsko 7
k9kiwi Nybörjare med "vilande" skada Långfärdskridsko 5
frarol Lös eller fast häl för nybörjare? Långfärdskridsko 7
johan.dahlstrom Total nybörjare – Vad i utrustningsväg är 100% nödvändigt? Långfärdskridsko 38
nene utrustning nybörjare Långfärdskridsko 1
dreamteam Nybörjare på skridskoåkning (jo det är sant) Långfärdskridsko 5
hoppla Undrande nybörjare i Sthlm Långfärdskridsko 4
sandwichman Hjälp en nybörjare på skridskor!!! Långfärdskridsko 3
Jocka Nybörjare behöver hjälp! Långfärdskridsko 10
matsitunhem Mjuka kängor till nybörjare? Långfärdskridsko 2
rab Ont i ryggen vid åkning - nybörjare Långfärdskridsko 3
dojjan77 Nybörjare i Lund Långfärdskridsko 2
annsan Lös eller fast häl till nybörjare? Långfärdskridsko 15
BILLY_L Skridsko till nybörjare Långfärdskridsko 2
Söker Skridskobilder Långfärdskridsko 0
Ruffguide Råd för köp av långfärdskridsko Långfärdskridsko 4
larsrudal Råd om riktiga klappskridskor Långfärdskridsko 11
Ajfandetvarintedu GPS-råd Långfärdskridsko 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...