nybörjare kanot

Vi planerar att debutera på att paddla kanot (kanadensare) i vildmarken under en vecka. Vi ska ute ca en vecka med tält. Vi ska ta oss genom sjösystem med mindre sjöar och åar (området norr om Rogen).

Vi behöver råd av er med kanoterfarenhet- vad som är viktigt att tänka på!
 
Mygg är en faktor att förbereda sig på. GPS med karta i mobil eller egen enhet underlättar i områdets gytter av tjärnar.

Kan blåsa en del. Vägval för att undvika värsta vågorna och träna styrtag / J-tag kontring och sidoförflyttning. Kan vara trixit att komma i och ur kanoten vid storblockiga stränder.

Solskydd.

Och så typ fjällvandringsutrustning.

Thure
 
Hej! Du får nog berätta lite mer. Har ni friluftserfatenhet? Vana av vatten? Vart ska ni paddla?

Stor erfarenhet av friluftsliv - har varit ute 14 dagar i Norra Lapplandsfjällen flertalet gånger. Vi är mycket mycket vältränade då vi båda tävlar i långdistanslöpning. Stor vana av vatten men då med havskajak över dagen samt roddbåt/motorbåt både i skärgården och sjöar. Vi ska paddla i sjösystemet norr om Rogen men vi ska medvetet undvika själva Rogen då denna sjö har rykte om sig att vara tämligen farlig för kanotister! Vi planerar att försöka paddla längs med stränderna på de sjöar vi ska ta oss igenom
 
Det låter som att ni kommer klara er fint med er erfarenhet :)
Och bra att ni har respekt för Rogen. Jag har blivit lärd att fjällsjöar är nyckfulla och att det kan gå från stiltje till vita gäss och hård vind mycket fort. Detta kombinerat med det kalla vattnet gör att man ALDRIG bör vara längre än 15-20 meter från stranden.
Jag ska paddla i rapadeltat i sommar, och vår överenskommelse är att aldrig lämna stranden och att aldrig hjälpa varandra om någon trillar, pga allt för stor risk för panik med följd att den som undsätter också riskerar att hamna i vattnet.
Trillar man så ska man med andra ord inte behöva någons hjälp att ta sig upp på land, och man måste upp på land fort för att inte bli för nedkyld.

Är ni ovana vid kanotpaddling så finns det bra tutorials på Youtube.
 
Känns om ni har gedigen erfarenhet men här kommer lite spontana kom ihåg, ber om ursäkt om det är lite för basic.

Ett par bra handskar hjälper mot både mygg och skav. De blir inte lika blöta som vid Kajak men blött blir det så ett par som sitter skönt och värmer våta är att föredra. Ska man kombinera med fiske är cykelhandskar utan fingertoppar min favorit, inbillar mig att ett par med fingertoppar är att föredra om man inte fiskar, mest mot mygg.

Lätt att glömma är keps/solglasögon men det lär ni ha märkt om ni paddlat i skärgården. Myggnät till kepsen tycker jag funkar bättre än myggmedel.

Packsäckar/vattentät ryggsäck är än viktigare än i kajak då det vid kantring blir garanterat blött. Däremot är en kanot mer lättpackad så man klarar sig bra med en stor vattentät ryggsäck vilket är smidigt vid lyft. Jag kör med en Arcteryx naos 70 som är helt superb för blöta äventyr. Pressa inte ur luften vid packning utan låt säckar ha kvar flytförmåga :). Ett billigare alternativ lär vara en Haglöfs Alaska eller annan ramryggsäck som fått vattentäta packsäckar istället för originalskäck.

Ikeakassar eller liknande är annars bra för att bära små prylarna en kort sträcka och väger väldigt lite. Även bra som stänkskydd på ryggsäck etc. Skulle nog ta med en lite eller stor sådan.

Rep som fungerar för att guida kanoten genom forsar är bra om sådana förekommer på färdvägen. Typ Paracord linor bör funka men ska vara långa om terrängen runt om är knepig. Dubblar såklart som torklina etc.

Har ni många lyft se till att det finns bra handtag att bära i.

Själv har jag paddlat mycket kanot och fiskat men aldrig lyckats välta, de är rätt stadiga men man ska såklart planera för det värsta. Jämfört med kajak är det mycket tyngre i motvind och inte roliga i grov sjö/fors då tyngdpunkten är så hög (man kan sätta sig på golvet om det krisar i en fors). Däremot sitter jag bekvämare och får mer kraft än i kajak och de lastar mycket enklare så skulle också valt kanot för liknande äventyr.

Urstigning/stigning är som nämnt knepigt men enklare jämfört med kajak (frånsett om vi räknar in från en kantring). Det går relativt enkelt att kränga av sig brallorna i kanoten så det kanske är enklast och mest vikteffektivt. Ett par snabbtorkande och myggsäkra läger/kajakskor är nog bra och kan räcka som enda par om ni inte har många lyft eller lång anmarsch. Skulle nog köra på kajak/lägersko och par trailskor alternativt gummistövlar om det är mycket myrmark.

Kanot betyder att man kan ta med mer och lite otympligare packning, så passa på att lyxa lite :)

Även om man inte ska sträcka ut en hand till någon med panik i vattnet kan en kastlina vara en bra idé. Det är mycket lättare att bli bogserad i land än att försöka simma med flytväst. Ovan nämnda paracord och en 50cl pet med lite vatten i lär räcka och inte innebära någon extra vikt, bara ha vattenflaskan fastknuten och använda som vanlig drickflaska med linan surrad. Fantaflaskor har en perfekt form. En riktig kastlina är såklart bättre men denna variant många gånger bättre än inget alls.

/G
 
Det kan vara bra med en liten vagn att köra kanoten på när ni inte kan paddla, t ex om ni lyfter förbi kraftverk.
 
Tack för alla tips!

En följdfråga gällande volym på en 'normal' kanadensare- får det plats två ryggor (70 resp
110 l) tillsammans med oss två?
 
Det mesta är väl sagt redan.

En kastlina för "bogsering" av både kanot och badande människa.
Funkar även till att leda kanoten förbi fors.

Fjällsjöar är luriga. Håll koll på himmelen. Ser det ut att bli dåligt så har ni max en kvart på er innan det blir dåligt. Tänk er för innan ni paddlar långt från land, men var inte heller rädda för att komma ut en bit.

Glöm inte solglasögon.

Se till att ni klarar av att hantera en kanot själva. Det går inte att hålla på att byta sida med paddeln hela tiden. Dels är det jobbigt och ineffektivt, men framför allt funkar det inte om ni kämpar mot skydd å hård vind. Innan ni bytt sida med paddeln har ni tappat all fart. Paddeln ger dessutom enormt mycket stabilitet. Att lyfta den till andra sidan i hård sjö är onödigt.
J-tag och liknande tekniker bör behärskas.

Glöm inte en extra paddel i varje kanot.

Knästående med halva vikten på säteskanten tycker jag är bästa ställningen. Man sitter fast bra och kan ta i ordentligt.
Det är obekvämt med skor om man sitter så. Jag brukar ha tjocka raggsockor på mig. De skyddar mot mygg och kyla.

Det är sällan man kan kliva ur torrskodd. Jag brukar ha ett par foppatofflor i kanoten. Gör mindre ont att kliva ur på stenbotten då.
 
Tack för alla tips!

En följdfråga gällande volym på en 'normal' kanadensare- får det plats två ryggor (70 resp
110 l) tillsammans med oss två?

Ni får nog plats med 4 ryggsäckar om ni bara packar dom smart! Kanoter kan bli riktiga lastfartyg :)
Ett tillägg till vad skogsbaronen skrev om knästående paddling: Använd liggunderlag under knän och fötter! Man får tillräckligt ont i kroppen ändå, så ett (extra?) liggunderlag i kanoten som får bli så blött som det blir och ökar komforten är guld värt.
 
Vänliga tips

Jag gissar att norr om Rogen innebär start i Kärringsjön och sedan sjöarna däromkring. Tänk på att det är ganska små sjöar och ganska många lyft. Så ta inte med för mycket packning då lyften mellan sjöarna blir onödigt jobbiga. Terrängen är oftast väldigt stenig och kanotvagn är bara att glömma. Tidsmässigt så kan det bli att man lägger ner mer tid på att bära än att paddla. Kärringsjön kanske tar 15 minuter att paddla och där är det ett lite längre lyft till nästa sjö. Har man mycket packning och måste gå flera gånger så blir det lätt lite jobbigt. Däremot kan man ju dricka vattnet direkt från sjön så man behöver inte släpa på massa vatten.

Sedan så tycker jag inte ni behöver undvika Rogen. Toppen att ni har respekt för sjön men använd den respekten och sunt förnuft så borde inte detta stoppa er. Som det har tidigare skrivits så kan man ju hålla sig nära land hela tiden så om olyckan skulle vara framme så kan man simma in. Dock tyckte jag småsjöarna var trevligare. Men om ni kommer vara ute i 7 dagar så blir ni eventuellt lite begränsade. Det är inga jätteavstånd i småsjöarna.

Här finns en liten resebeskrivning som kan ge lite inspiration: http://www.scandinavianwilderness.com/canoeing-in-rogen-nature-reserve/

Min tur i området var toppen och jag längtar tillbaka dit. Området är verkligen ett paradis och riktigt skön vildmarkskänsla. Stort lycka till och hör av er om ni undrar något.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
Johan es Nybörjare, vilken kanot eller kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
RobTheDude80 Nybörjare frågor! Köp, förvaring, bl.a Paddling allmänt 10
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
DanteHillborg Köpråd till nybörjare Paddling allmänt 0
Nannisen Paddla och tälta, nybörjare Paddling allmänt 4
penan Paddla i stockholms skärgård som nybörjare Paddling allmänt 5
peteng Nybörjare - Vento Arc 4.9 HDPE Paddling allmänt 5
Claes79 Skillnad mellan Packrafts för nybörjare Paddling allmänt 5
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
Stadsbon Nybörjare, paddla 4 dagar i södra Skåne Paddling allmänt 1
Canyon Nybörjare Paddling allmänt 0
Matthias87 Nybörjare som vill paddla i Lofoten Paddling allmänt 4
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
T.Mellwing 3-4 dagars rutt för nybörjare? Paddling allmänt 11
Trasslig Paddlingstips Helgeland? Paddling allmänt 1
Kalle-j Nybörjare söker hjälp Paddling allmänt 8
Robwah-9 Surfski för Nybörjare Paddling allmänt 5
camtim Köpa kajak som nybörjare Tips mottages Paddling allmänt 0
Stefan L Nybörjare vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 16
labbman Paddling nära Uppsala för nybörjare Paddling allmänt 8
Zad Köp av kajak "nybörjare" Paddling allmänt 3
sarapersson Hjälp och tips till en nybörjare Paddling allmänt 2
Arnesson Funkar Surfski till en nybörjare? Paddling allmänt 25
Stryc9 Kajaktips till nybörjare :) Paddling allmänt 42
Followthelights Nybörjare som vill paddla! Paddling allmänt 18
akka1488 kajak nybörjare Paddling allmänt 8
graylingman Utrustning till en nybörjare Paddling allmänt 8
Lgm Vilsen nybörjare Paddling allmänt 29
Twism Hösttripp för nybörjare Paddling allmänt 1
SaXa Nybörjare! Paddling allmänt 1
Jema84 Kajaktips till nybörjare Paddling allmänt 15
Ensåncesar kajaka lagom som nybörjare i Stockholm Paddling allmänt 4
SWNZ Nybörjare Paddling allmänt 7
sennen Nybörjare i kajak i Göta Älv, Lilla Edet till havet Paddling allmänt 2
niklehs Köpa kajak - Nybörjare Paddling allmänt 5
fredrik123 Tränings/dagsturskajak - nybörjare Paddling allmänt 0
Nybörjar-Hagge Tips till en nybörjare Paddling allmänt 1
Alexei Lettman Baikal Touring Plus något för nybörjare? Paddling allmänt 2
Kaj Åken Lettmann Eski 530 lämplig för nybörjare? Paddling allmänt 6
kristinkristin total nybörjare med ambitioner Paddling allmänt 10
ren Goda råd för nybörjare önskas Paddling allmänt 5
lovenature kajak-kurs för nybörjare? Paddling allmänt 4
Fisch rimlig distans för nybörjare Paddling allmänt 3
Simon Sundin Köpa Kajak soim nybörjare. Paddling allmänt 23
Jentha Paddling i Stockholm som nybörjare? Paddling allmänt 9
mingves Havskajak-nybörjare.. Paddling allmänt 2
Ante J Grönlandspaddel för nybörjare Paddling allmänt 12
Nordanljus.se Total nybörjare Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...