nybörjare, hjälp!

Hejhej!

Jag och min pojkvän är totala nybörjare på friluftsliv. Vi är mycket i naturen och så, men några längre vistelser har inte blivit av, förutom en paddlingstur på tre dagar och två nätter.

Nu är vi jättesugna på att ge oss ut på en vandring, i september någon gång, men vi vet inte var vi ska börja! Mest sugen är vi ju på fjällen, men det finns väl också massor av andra fina vandringsleder i Sverige. Vi bor i Stockholm, och ibland i Borås. Kanske är ca fyra dagar och tre nätter en lagom längd att börja med, eller är det mer realistiskt med två nätter? Vi vill i alla fall ut i vacker natur, och helst inte med en hop med annat folk i hälarna.

Kan någon vänlig själ tipsa oss om något lämpligt förstagångsval? Är det orealistiskt att gå i fjällen första gången? Hur är det med fjäll/leder som ligger lite närmare Sthlm än tex Sarek och Padjelanta? (som är de enda ställen jag i min grönhet känner till!) Jag ska självklart också kolla in den här sidan mer noggrant så fort jag får tid!

MYCKET tacksam för svar!

Mvh/ K
 
Både Jämtland och Norge ligger betydligt närmare. Till Hemavan flyger man snabbt.
Biblioteket och kartbutiken är alltid två klara val. NTF är bra att vara medlem i om man skall gå i Norge, så att man får nyckel till stugorna.
//J
 
Bil eller tåg

Tips på bra vandringsleder varierar beroende på om ni har tillgång till bil eller måste använda tåg/buss för att ta er dit.
Måste ni ha fjällterräng eller räcker det att gå ut och vandra i naturen?
 
Åk upp till Gröverlsjön i Norra Dalarna, inte alltför för långt bort. Därifrån går det fina leder i lågfjällsnatur. Annars kan jag rekommendera Bergslagsleden, två tmmar med bil från Eken och bra med vindskydd för övernattningar.
 
Åh, tack för alla svar, vad fort det går här! Jag ska kolla upp allting ni tipsar om! Jag vet att min pojkvän är mkt sugen på Norge, även om jag helst undviker att flyga... Känns som man uppfyllt sin koldioxidkvot efter vårens weekendresa. Vet ni om det är möjligt att ta sig per tåg eller buss till Norge och dessa leder?

granbom: Nej, det MÅSTE inte vara fjäll, det är bara en liten dröm man går och bär på:) Krav nr 1 är egentligen bara vacker natur!

Vad gäller bil så har vi tillgång till bil ibland, men för det mesta inte, så buss och tåg är de mest troliga resesätten.
 
Utan tillgång till bil så är jämtlandsfjällen oslagbara i tillgänglighet.
Med utgångspunkt från storulvån eller vålådalen finns gott om både välordnade och ensliga turer.
I september är det nog knappast någon trängsel ens på de stora lederna. (Nu blir jag riktigt sugen själv...)
 
Buss och tåg

Till Norge går det tåg. Inte speciellt billigt, men det är bekvämt. Annars har Swebus (samt ett bolag till som jag inte kommer ihåg namnet på) lågprisbussar till Oslo. Dom åker från dom flesta större städer i Sverige, tar 6-10 timmar och kostar allt från 100 kr och uppåt.

Väl i Norge är det bra utbyggt med framförallt bussar (http://www.timexpressen.no/). Tåg kan vara lite sämre med men med ungefär samma priser som i Sverige (http://www.nsb.no/).

Kom bara ihåg att köpa turmaten i Sverige om ni åker hit.

Lycka till!
Håkan
 
Vill man inte till fjälls brukar jag rekommendera att ta kontakt med den lokala turistbyrån eller kommunen (fritidsförvaltning eller motsvarande). De brukar för självkostnadspris ha riktigt bra kartor över de lokala lederna. Se det som "skatteåterbäring". Faktum är att de av dessa leder jag vandrat på har varit i det närmaste folktomma. Lite tråkigt, men kul på annat sätt.
 
kan det vara...

Till Norge går det tåg. Inte speciellt billigt, men det är bekvämt. Annars har Swebus (samt ett bolag till som jag inte kommer ihåg namnet på) lågprisbussar till Oslo. Dom åker från dom flesta större städer i Sverige, tar 6-10 timmar och kostar allt från 100 kr och uppåt.

Väl i Norge är det bra utbyggt med framförallt bussar (http://www.timexpressen.no/). Tåg kan vara lite sämre med men med ungefär samma priser som i Sverige (http://www.nsb.no/).

Kom bara ihåg att köpa turmaten i Sverige om ni åker hit.

Lycka till!
Håkan

http://www.express2000.no/
de körde även långt upp i norge, jag och en kompis lyckades ta oss med hjälp av dom och en trevlig flicka ända till honingsvåg och bodde där under två veckor i början av 90- talet. Att flickan var syster til kompisen och guide på nordkap, gjorde det inte sämre... inte heller att hon var förlovad med en kille där uppe sedan något år!
Fisketokig som jag är, har jag inte fått så mycket torsk som där, fisk altså... men när jag släppte ner pilken och lät min ambasadeur 6000 rullla på och rulla på, så tittade hennes pojkvän på mig och sa "det är 600 meter djupt här hur mycket lina har du?"
var det bara att bromsa...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Talisman Nybörjare - Vandra del av Skåneleden ås till ås - Hjälp med förberedelse Vandringsleder 7
kikkit Jämtlandstriangeln, hjälp en nybörjare. Vandringsleder 26
gwb Fårö runt för en nybörjare - Hur gå tillväga? Vandringsleder 2
Lena1 Vandra som nybörjare, ensam - tips och inspiration önskas Vandringsleder 26
LoaferTherapy Sörmlandsleden nybörjare Vandringsleder 6
sigge_ Tips tälta i götaland, nybörjare med hund Vandringsleder 0
martin_uppsala Nybörjare söker tältplats nära vatten i Uppsalatrakten Vandringsleder 1
intelligence Nybörjare på Bohusleden Vandringsleder 1
Zombina Nybörjare i Grövelsjön Vandringsleder 8
salvion Sökes: Första turen för en nybörjare i Stockholmstrakten Vandringsleder 10
frippe99 nybörjare Vandringsleder 2
Joakimlejon Nybörjare i Göteborg vill ut o fiska ett par tre dagar Vandringsleder 3
Fredrikmollgard Nyfiken nybörjare Vandringsleder 12
iVåttochTorrt Tips till nybörjare Vandringsleder 1
Johan.H Gyllbergen - Nybörjare med barn Vandringsleder 4
alle.samuelsson_hotmail.com Nybörjare - val av sko/känga? Vandringsleder 6
Marienbad Nybörjare i Skåne! Vandringsleder 16
diggidan Nybörjare med många utmaningar framför mig! Vandringsleder 11
Bjösha Vandringsleder för nybörjare Vandringsleder 3
elinloov NYbörjare Vandringsleder 10
Feb79 Vandring nybörjare och erfarna tillsammans Vandringsleder 4
thomast2 Passande vandringsled för nybörjare med hund? Vandringsleder 9
Ninai Nybörjare! Vandringsleder 3
anwa Vandring för nybörjare Vandringsleder 4
Sebastian_b Hjälp att planera noga malmö till Stockholm Vandringsleder 6
Sebastian_b Hjälp någon? Vandringsleder 1
Midro Hjälp med rutt Halland/Stättared Vandringsleder 2
Fawkes 3 dagar, vildmarksleden. Hjälp mig! Vandringsleder 4
aleksandre.ottosson 168 (180) mil - Haparanda till Ystad hjälp! Vandringsleder 31
mattiasland Hjälp med tips om vandring i Jämtland Vandringsleder 0
T.O.K Hjälp med en 3 dagars tur vid Stora sjöfallet Vandringsleder 0
Vandringshyveln hjälp med bra skogsområden att vandra i? Vandringsleder 3
pecka.g behöver hjälp Vandringsleder 3
Nybörjarper Vandring i Västra Götaland behöver lite hjälp Vandringsleder 7
Samus Hjälp med utrustning. Vandringsleder 10
flygare69 Rundslinga vid Brösarp, Hjälp tack! Vandringsleder 5
plp Springa från Göteborg till Halmstad(hjälp med vägval) Vandringsleder 2
Myrek Hjälp om Skuleskogen! Vandringsleder 21
nahos hjälp med packning!!! Vandringsleder 24
dennis antonsson Hjälp mig med val av vandringsled Vandringsleder 5
napis Begäran av hjälp! Vandringsleder 0
uglyman Hjälp oss vandra från Ystad till Göteborg i sommar! Vandringsleder 2
0299 Hjälp med hemsida sökes inför SVERIGEMARSCHEN Vandringsleder 3
ando Hjälp ! Jag söker en bok över Sylarna - Helags. Vandringsleder 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...