Nybörjar kajak

Jag funderar på att införskaffa mig en kajak.
Jag ska till största delen paddla i mindre insjöar. Är det någon som kan rekomendera någon kajak som inte är allt för dyr.
 
Om du vill ha en stabil kajak så kan väl en havskajak vara lämplig, även om du mest tänker paddla i sjöar. Då har du dessutom bra förvaringsutrymmen för packning om du hade tänkt dig något mer än dagsturer. Begagnade men fina exemplar av t ex Point 65 är ju rätt billiga. Du hittar alltid några till salu på Utsidans prylmarknad. Välj den flatbottnade varianten om du är ute efter stabilitet. Om du vill paddla mer för träningens skull så tycker jag att du ska ha en motionskajak. Hör av dig om du vill ha mer specifika tips om sådana.
[Ändrat av mielo 2003-02-28 kl 21:01]
 
kajakfšrslag?

VŠlkommen till paddlarnas skara! Det dŠr med att sŠga vilken kajak du skall vŠlja Šr vŠl ŠndŒ som att sŠga Œt dej att falukorv Šr godare Šn havregrynsgršt. Smaken Šr liksom delad. Det Šr du som vŠljer. Det bŠsta rŒd jag kan ge dej Šr att sška upp en paddlingsklubb nŒgorlunda nŠra dŠr du bor, och provsitta alla kajaker de har i sitt fšrrŒd. Sedan vŠntar du till sommaren.
Fšrst paddlar du ut med klubben sŒ ofta du hinner, och provar alla olika kajaker de har. Sedan funderar du och lyssnar. Kšp inget fšrrŠn du har provat sŒ mŒnga kajaker du hinner. Klubbarna har ofta massor av olika kajaker, och dessutom lŠr du dej paddla tillsammans med klubbedlemmarna och ser om du verkligen fastnar fšr paddling. Det Šr bara dumt att kšpa en kajak innan du vet om du šver huvud taget kommer att paddla efter en sommar eller inte. Dessutom ger klubben en gemenskap, som du kanske inte visste att du kunde komma in i.
Dessutom Šr det Šrligt talat en ganska stor vishet i att man pŒ Gršnland i tiden sade att man inte satte sig i en kajak utan klŠdde den pŒ sig. Det gŠller alltsŒ att hitta en som kŠnns bra. Om Point 65 kŠnns bra, sŒ OK, dŒ Šr den bra, men det vet du fšrst efter nŒgra provturer med flera olika kajaker.
Jag pršvade sjŠlv fem, sex olika modeller innan jag fastnade fšr en Prijon Kodiak. Ett Œr senare bšrjade jag fundera pŒ en ny, fšr Kodiaken rŠckte liksom inte till. Nu paddlar jag en Avalon Elaine, och bšrjar fundera pŒ att bygga en stripkajak.
Allt det dŠr Šr helt beroende av hur det kŠnns nŠr du har suttit i en massa kajaker och vŒgar bšrja tro pŒ vad som kŠnns skšnt fšr dej sjŠlv. LŠs Karin Mentzings bok "LŒngfŠrdskajak". Den ger dej massor av info som gšr att det Šr lŠttare att starta, oavsett om du tŠnker paddla i en liten sjš i …stergštland, i skogslandet i Dalarna, eller lŠngs kusten.
Vad menar du fšr švrigt med mindre insjšar? €r det mellansvenska sjšar med lermjuka strŠnder eller skogssjšar fulla av stenar? I det senare fallet Šr det definitivt vettigt att titta pŒ polyetenkajaker (en del kallar materialet Šmbarplast, andra Tupperwarekajaker. Det lŒter nedvŠrderande, men kajakerna tar definitivt inte illa upp av en och annan sten, och det kan var bra.
Men fšrst av allt: Ta kontakt med en paddlingsklubb nŠra dej, prova allt du kan, och vŠlj den som kŠnns bra. Det Šr klart: Har du mŒnga erfarna paddlare omkring dej, sŒ lyssna pŒ vad de sŠger, men din ryggg och din egen kropp sŠger mycket om vilken kajak som passar dej.
 
Macproblem?

Igen en gŒng mŠrker jag att Utsidanb tydligen inte kan lŠsa Mactexter, fast jag kan lŠsa dem frŒn forumet. AlltsŒ:LŠs med fantasi!
 
När jag började paddla hyrde jag flera gånger en Kajak som heter Hasle. Det är en billigare plastkajak för ca 10 000 sek. Den passar både för skärgård och insjö och är skapligt lastdryg och mycket stabil. Man sitter dessutom mycket bra i den. Denna kajak är ganska vanlig som uthyrningskajak och kan med fördel köpas begagnad för ca halva priset när uthyrarna köper in nya. Mer info om kajaken kan du finna på http://www.arnehasle.no. Jag paddlar själv idag en North Shore Atlantic som jag verkligen kan rekomendera.
 
Kan rekomendera en titt på P&H Capella. Funderade själv på att köpa en men fastnade för en annan kajak med lite större sittbrunn. Capellan är dock rolig att paddla, lättsvängd och stabil. Den är i polyetenplast så den tål en del grundstötningar och annan omild behandling och kvalitetsintrycket är mycket bra. Den är utrustad med skädda, om den är roderförberedd eller inte kommer jag inte ihåg.
 
Prijon seyak är en mycket bra plastkajak. Något långsam om man jämför med många glasfiberkajaker. Men man sitter perfekt och rodret funkar bra. Trygg att "buspaddla" med även olastad. Ångrar ibland att jag sålde min...

Paddlar nu Welho Pideraq. Oxå en trevlig kajak.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HenkkaDin Köpa nybörjar kajak Paddling allmänt 29
Nybörjar kajak! Paddling allmänt 9
medic nybörjar paddel Paddling allmänt 2
Burnis Tips på bra nybörjar kanot för två vuxna? Paddling allmänt 8
Ernst07 Nybörjar funderingar Paddling allmänt 1
Gröngöling X-LITE RS havskajak, nybörjar vänlig?? Paddling allmänt 4
idaljung Explorer havskajak-nybörjar frågor Paddling allmänt 4
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.