Nybörjar hjälp

Hej allihop!

Mitt första inlägg, förhoppningsvis inte det sista, gäller ryggsäck. Jag inser att många har frågat innan mig men förhoppningsvis orkar någon av er svara mig ändå.

Jag har tänkt att ge mig ut i skog och mark med mina två äldsta barn, 6 och 8 år. Vi är helt gröna förutom några halvdags promenader med matsäck.

Tanken är nu att vi ska börja med dagsetapper för att inom kort införliva övernattningar i tält, 1-3 nätter. Förhoppningen är även att jag skall ta oss till fjällen om ett par år och då kanske en vecka i tält. Min fundering är då vilken storlek? Finns det någon säck som kan fylla alla dessa behov?

Jag vill ju inte köpa för liten bara för att vara tvungen att byta upp mig om ett halvår eller så. Jag kommer naturligtvis att bära den mesta utrustningen i denna säck.

Storlek 50-60l? Större? Mindre? Fabrikat?

Vore kanon om ni hade tips!

Claes
 
Senast ändrad:
Jag har gjort några fjällturer med ungarna från ungefär den åldern. Min säck är på 90 liter. Då tog jag all mat, och all packning för åttaåringen. Han hade det kämpigt nog ändå, så det var bästa lösningen. När dom växer kan dom också bära lite mer själva, men jag tycker själv det är enklast att kunna stoppa ner "resten" i min egen säck, iaf upp till barnen är i 12-13 års åldern.
 
svårt att svara

Men du ska få ett tips.
Gå in i en butik, du bor i Gävle va? Naturkompaniet fins ju där. Prata av dig med säljaren där och kolla om du kan få låna hem en rygga (i värsta fall öppet köp och att returnera den sen) packa ner allt det du hade tänkt att bära... Går det?

6 & 8 år då kan man bära ganska mycket själv. 3 nätter eller 10 nätter skiljer inte så mycket i mängden pinaler att släpa med sig (mängden mat skiljer sig förståss...)

Jag har en bestämd uppfattning att allt över 65l är på tok för stort för barmarksturer. om man inte släpar extremt stora fiskeutrustningar, Kamerautrustningar eller annat.

Om jag går själv i en vecka så räcker oftast en 50l säck... men du får nog gå upp lite då du får bära tält. kök och större (all) delen av maten.

kolla nätet och använd sökfunktionen.

BZ/
 
... och jag är av åsikten att allt under 90 liter är åt h-vete för litet om du ska på tälttur med barn. Dels måste du bära en stor del av deras grejer och sen tillkommer en del saker som kanske inte vuxna bär med sig (mp3, böcker, leksaker...) Även tältet blir större då man kanske vill ha ett tält där man har lite mer yta så barnen kan röra sig inomhus om det regner.

Jag bär 80 liter och tjejen min 60 liter om vi går ut på en tur där vi inte optimerar packningen utan tar ett större tält, lite "roligare" mat... etc...

(Inte lätt att vara nybörjare...)
/M
 
Håller med nilssa vad gäller storlek på säck, ett bra tips tycker jag är att kolla på tradera, där kan man göra riktiga fynd till låga priser emellanåt, sedan efterhand som intresset växer kan man ju alltid uppgradera sin utrustning. Här på utsidan finns det mycket utrustning också till salu, det gäller att hålla ögonen öppna på utbudet....
 
till fjällen om ett par år

behöver man då köpa en stor 90l säck för kunna göra det till sommarn?
säg att barnen hinner bli 8-10 år gamla innan det är dags att göra en fjällvecka? klarar inte barnen av att bära egen sovsäck/ liggunderlag/ extra underställ och en varm jacka?
Orsaken till att jag frågar är att en mindre säck tror jag att man har mer nytta av vid fler tillfällen. och då är välan 65l helt ok? En mer allround storlek om man får säga så? t.o.m. 60l skulle nog fungera bra.

förstår att man behöver 90l om man skall ut med 2st 5-6åringar på fjället i en vecka och har tänkt bära med sig allt (dvs inte ens gå förbi en stuga för att kunna proviantera mera).

förstår också att 90l är bra om man skall ut på vinterturer...

men ärligt... jag bär tält/ kök sovsäckar liggunderlag kläder och mat om jag och min grabb går ut en helg... i en 60l säck och då har vi plats över! han bär en egen rygga med nalle och ett par pixi-böcker själv, mugg/talrik och bestick vill han också bära... funkar topp, men han gick inte så långa sträckor i somras... man gör ju inte det när man är 4 och tycker att sälenfjällen är hur stora som helst.

men om man nu skall bära med sig hela bohaget... ja då behövs nog större säckar

bz/
 
snabba svar! Tackar!

Kanonbra med lite olika åsikter...

Ja, mindre än 60l blir det väl inte då. Känslan jag har är att det är bättre att köpa för stor än för liten.

Fabrikat då? Är det Haglöfs som gäller eller funkar Everest eller andra lite billigare märken lika bra?

/C
 
Köp begagnat på Blocket!

Det finns massor av grejor som är ett par år gamla, till salu billigt.
T ex en Haglöfs Alaska, Baltoro eller Skarja är utmärkt att börja med. Den borde du kunna få för ett par hundralappar. Skarjan är minst, men har en hylla som gör det möjligt att fästa en extrasäck under den vanliga.
Pengarna du sparar lägger du på ett riktigt bra tält på en gång, och på ett par riktigt lätta och bekväma liggunderlag.
Sedan, om allt utvecklas dit du vill, kan du börja lägga mer pengar på en dyrare, exklusivare ryggsäck. Men köp ett bra tält och bekväma liggunderlag först, är mitt råd.
En ryggsäck som var utmärkt för 10 år sedan är fortfarande utmärkt, även om det kommit modernare ryggsäckar sedan dess.
/Peter
 
Jag har skaffat mig en Haglöfs Matrix 7O liter.
http://www.outdoorexperten.se/p-7315-haglfs-matrix-70.aspx

Än så länge har jag tyvärr bara lastat den full med mjölk och annat när jag storhandlar men är nöjd med den. Den sitter skönt på ryggen. Lätt att ändra längden på bärsystemet så den passar mig som är lite längre. Den var förhållandevis billig (ca 1700kr) och väger inte så mycket trots att den är lite större.

Det enda jag tycker saknas är ett bärhandtag på framsidan när man ska lyfta den fullastade säcken. Sen sitter den ganska högt så den var lite svår att cykla med.

Köpte den för att kunna ta mig ut på lite längre turer (ev med barnen 4,5 och 8år).
/Björn
 
Klämma och känna

Tack igen för er input. Det blir en sväng till Naturkompaniet, Stadium mfl. för att klämma och känna på varorna.

Tradera verkar ha en del intressanta auktioner på ryggsäckar men det känns vanskligt att så att säga "köpa grisen i säcken" :)
 
Jag tycker det låter som att du behöver två ryggsäckar. En större för längre turer och en mindre för era första dagsturer. Jag har en Everest-säck för dagsturer som de har angett strl 35 l på. Det är väl egentligen alldeles för stor (passa skridskoåkning då jag har ett helt ombyte med mig), men kan tänka mig att den kan vara lagom för dig när du har extra kläder och mat för barnen med dig också.

En sådan ryggsäck är ju dessutom kanon i vardagen, till träningen och jobbet tex. Du kanske tom redan har en.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
bazzo112 Hjälp välja storlek Haglöfs Alaska Transportera 1
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
jonw Hjälp mig välja mellan Osprey Exos 48, Bergans Helium V5 55 och Exped Lightning 45 Transportera 20
799 Hjälp med Haglöfs Alaska! Transportera 13
Haglöfs for life Hjälp! Ramförlängare Transportera 11
Hjälp mig välja nybörjarsäck! Transportera 11
Aron1900 Hjälp att identifiera ramryggsäck Transportera 21
Bossebror Hjälp med identifiering av soprums(fynd?) Transportera 10
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
Peeks Hjälp mig att hitta ryggsäck! Transportera 0
TheBostonRag Hjälp med ryggsäck! Transportera 4
monedula hur stor plats tar maten? (hjälp en nybörjare välja ryggsäck) Transportera 4
grålle Ny ryggsäck hjälp vad ska ja ha. Transportera 8
turboadde Hjälp att hitta en bra ryggsäck Transportera 24
Cajmon Hjälp mig identifiera denna Haglöfsryggsäck! Transportera 6
mackeb Hjälp! Ska köpa första ryggsäcken! Transportera 15
pialia Hjälp! Letar ryggsäck 25-35l Transportera 8
pialia Hjälp mig hitta ut ur ryggsäckslabyrinten! Transportera 20
såg behöver lite hjälp i ryggsäck jungeln. hittat flera intresanta ryggor. Transportera 0
chocolatestar Hjälp! Vilken ryggsäck ska jag välja?! Transportera 18
Vandringshyveln Hjälp med nya Mjölner 75?? Transportera 2
Niithro Lundhags Dovre 50 vs Fjällräven IGM 80 Extrem?? Hjälp! Transportera 1
martinez Hjälp med pris på Salewa vätskesystem Transportera 0
Frettan Behöver hjälp med ryggsäck! Transportera 3
Hellen21 Fördelar och nackdelar...hjälp Transportera 1
bredviken Hjälp vid byte av bärremmar? Transportera 0
Runner75 hjälp Norröna synkron 80 Transportera 1
karined hjälp mig med ryggsäck Transportera 10
JonasPaulsson Hjälp! BVar hittar jag en berghaus rygga Transportera 8
DraZ Hjälp med ny ryggsäck. Transportera 6
soljesp Storen 90+ eller Stetind 75? HJÄLP!!! Transportera 3
DraZ Hjälp med valet av ny vandringsryggsäck Transportera 16
L-O NISSAN BÅTMOTORER?HJÄLP! Transportera 3
icarus Klättermusen-Mjölner 100 hjälp?? Transportera 5
smurfen Hjälp med bärsystemet! Transportera 3
Joana Hjälp i rygsäcksdjungeln!! Ngt tips? Transportera 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...