Nya .typ-filer till fripro

Ny version

Järnvägen är tillbaka. Jag testar med en grå-vit till att börja med, få se om det fungerar.
Höjdkurvorna är inte prickiga längre. Jag hittade en ljusare nyans som jag tycker fungerar ganska bra, man kan lätt urskilja 25m-intervallen.

Avinstallationsfilen är nu bifogad i zip-arkivet.
 

Bilagor

  • fripro-typ v0.9c.zip
    4.6 KB · Visningar: 564
Men....båda zip-filerna jag laddar ner blir korrupta, har försökt flera gånger och att öppna dom direkt i cache, i Winrar får jag bara en .9b-fil

Fick samma problem på dator med winrar (funkar dock fint med winZip). Om man först packar upp zip filen så man får en .9b-fil och sen öppnar denna ytterligare en gång i winrar så kan man packa upp den. Funkade i alla fall för mig.

Vill även jag tacka bbollen för denna super mod.

/A
 
Hej!

Lyckas inte nu heller att öppna filerna. Får samma felmeddelande som förut: "Cannot open file, it does not appear to be a valid archive." . Väljer jag istället att högerklicka och "öppna med" och sedan "Komprimerade mappar" så blir felmeddelandet: "De komprimerade mapparna är ogiltiga eller korrupta."

Mvh!
 
Bra jobbat

Järnvägen blir mindre dominerande i grått. Icke-prickade höjdkurvor är bättre och ser hyfsat ut på datorn, ska testa i min 60CSx också under dagen.

Om du har lust, tid och ork skulle borttagande av fler symboletiketter uppskattas. Förutom de jag räknat upp tidigare (fast "Mast" ska kanske vara kvar?) har jag hittat:
Traktorväg, järnväg, gångstig, elljusspår och det värsta "Vattenyta Med Diffus Strandlinje". Det finns nog fler...

Upptäckte att Transformator och Vändplan har snarlika symboler, endast en prick extra för den först nämnda. En ring för Vändplan skulle jag rekommendera.

Till er som har uppackningsfel: Ni måste ha något/gjort fel, för det fungerar i WinZip, WInRar och 7-zip. Prova byt till den senare (gratis): http://www.7-zip.org/
 
Nu har jag lyckats packa upp dom med 7-Zip, vilken filändelse ska det vara på C-versionen och Uninstall?
C-versionen slutar just nu på .9c och Uninstall har ingen filändelse alls.
Storleken på dom är 4,62kb respektive 321 byte, stämmer det?
 
Nu har jag lyckats packa upp dom med 7-Zip, vilken filändelse ska det vara på C-versionen och Uninstall?
C-versionen slutar just nu på .9c och Uninstall har ingen filändelse alls.
Storleken på dom är 4,62kb respektive 321 byte, stämmer det?

Du har förmodligen inte "rätt" visningsalternativ i Utforskaren; öppna Verktyg- Mappalternativ: Klicka flik Visning och avmarkera "Dölj filnamnstillägg för kända filtyper"
 
Vet inte var Garmin/Sportmanship hämtat kartmaterialet från men om det är "gröna kartan" så har dom klantat till det ordentligt, vet inte heller om problemen med att omvandla rasterkartor till vektorkartor om det är där problemet ligger och om det nu går till på detta sätt

Råmaterialet til kartene kommer fra LM. (og jeg tipper på gröna kartan)
Den berømte skrivefeilen "Folbollsplan" finnes i demo-data fra LM, så her er Sportmanship uskyldig. Sportmanship har heller ikke konvertert fra raster til vektor. De har kun jobbet med vektor data.
fripro är inte utvecklat före typ-tekniken. Sakerna har inte med varandra att göra egentligen.
Vill man ha objekt av en typ som inte garmin redan har definerat så väljer man normalt en kod som inte är definerad av garmin och väljer själv vad det ska vara och hur det ska se ut.
Detta har inte sportmanship gjort.

Selvfølgelig har sakene med hverandre å gjøre. Før den nye typ-teknikken ble tatt i bruk var man avhengig av å velge typer som var pre-definert i gps mottakeren. Hadde Sportmanship valgt typer som ikke var definert av Garmin, hadde de vært usynlige.
Problemet med FriPro er rett og slett at det er produsert et halvt år for tidlig.

Sveinung
 
Selvfølgelig har sakene med hverandre å gjøre. Før den nye typ-teknikken ble tatt i bruk var man avhengig av å velge typer som var pre-definert i gps mottakeren. Hadde Sportmanship valgt typer som ikke var definert av Garmin, hadde de vært usynlige.
Problemet med FriPro er rett og slett at det er produsert et halvt år for tidlig.

Sveinung

Den meningen var nog lite förhastad av mig. Men jag tyckte inte att det kändes så jättetroligt att garmin har ändrat specifikationen för sitt kartformat att helt plötsligt "klara av" nya typ-definitioner. Kommersiella kartutvecklare borde ha haft möjligheten länge. Mer troligt att omvärlden genom reverse engineering har hittat specifikationerna av hur detta fungerar senare och att det var därför det verkade som att möjligheterna med .typ-filer kom "nyss". Men efter att ha googlat lite mer så inser jag att du kan ha rätt där.

Det förklarar röda "julgranar" och gröna kvadrater. Men det förklarar inte varför skogar är nationalparker när skog redan finns definerad. Eller att industriområden och naturreservat är inringade av samma typ av linje (som enligt garmin är en strandlinje). Eller varför man inte grupperade master med torn istället för med golfbanor. Så jag tycker att faktum kvarstår att fripro är klantigt gjord och det var nog det jag menade med att typ-filer inte hade med saken att göra.
 
Håhåjaja.
Mer ändringar:
Camping, badplats, rastplats och hamn har nu lilaaktiga symboler istället för svarta, som det är i papperskartan. Nu innebar ändringen av symboler att jag var tvungen att försöka återställa en hel del andra ändringar som de var eftersom programmet som jag justerar symbolerna med tappar en massa information ur typ-filerna. Jag tror att allt ska vara som innan och enda skillnaden är just bara dessa symboler.
För övrigt så har jag byggt zip-filen med ett annat program, så jag hoppas att den ska fungera bättre nu.
 

Bilagor

  • fripro-typ v0.9d.zip
    4.8 KB · Visningar: 1,401
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HMR Nya TYP-filer till Norsk Topo Pro CD01 - CD20 Navigering 0
HMR Nya .typ filer för City Navigator Navigering 3
hulth TYP-filer och IMG2GPS Navigering 2
jonasolof Program för att göra TYP-filer för kartor i img-format Navigering 0
olaham Vilken typ-fil till gpsmap 62, (Fri Pro V2) Navigering 1
tekman TYP-redigerare? Navigering 3
chripopper Ändra färg på vägar med typ-fil? Navigering 3
greenjuice Gratis hemmagjorda kartor men vilket typ av program? Navigering 8
johsjo Val av Fordons typ i C550/Nuvi Navigering 1
jonasolof Färgförändringar i garminkartor typ Navigering 2
bernhard Vilken typ av GPS i bil??? Navigering 5
Kartor men koordinater typ 6617260.1637300 ???? Navigering 1
BadCash Var hittar man enklast GPX-filer för vandringsleder? Navigering 6
manlan GPX-filer att ladda ned Navigering 4
edler Kartapp till android för att visa .kml-filer eller georefererade bilder? Navigering 1
lejonlejon Hjälp med shp filer till min Garmin Astro 320 Navigering 4
heah Program för analys av GPX-filer Navigering 7
aksello GEOtiff filer in i en gps (nybörjare) Navigering 1
wetex CSV filer Oregon 300? Navigering 4
miiicke90 Format/filer till garmin enhet.. Hjälp! Navigering 6
tango Konkatenera gpx-filer? Navigering 9
N.N. Konvertera .rik-filer och klistra ihop jpeg-bilder Navigering 14
ullisjansson shape-filer i GPS trackmaker Navigering 1
flajjer Problem med Garmin log filer Navigering 5
jonasolof Img-filer kan editeras binärt Navigering 4
hvk Kiwi-filer? Navigering 0
jonasolof Hur få in img filer till Mapsource Navigering 6
Brune Datorn tror att Garmin kartor (IMG filer) är bilder Navigering 6
jonasolof PPCapp läser img och mp filer, skapa nya objekt Navigering 1
dadid Garminkompatibla filer över Sydamerika? Navigering 3
Kepler Hur komprimera ozf2-filer? Navigering 5
jonasolof hur ändra kartor i rik filer till bildformat? Navigering 1
EP Fugawi och GDB filer Navigering 8
grodanbolle Vad behöver man för program för att kolla på Rik filer Navigering 6
erke Ladda ned shape filer till 60cs Navigering 2
Store Verktyg för Garmin-filer Navigering 4
knucko kartprogram för .jgw filer Navigering 9
Curthan Konvertera kap filer Navigering 1
ajn Slå ihop map filer i Oziexplorer Navigering 4
garminetrex Läsa EasyGPS-filer (.loc) i Kartex? Navigering 6
PR Garmin MapSource - vilka filer? Navigering 1
BD Kartprogram som öppnar rik-filer Navigering 1
Jonte Myra Fugawi och .rik-filer Navigering 4
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Elvah Kmz till gpx-konvertering Navigering 6
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...