Nya .typ-filer till fripro

Men vad jag sett så går det inte att "se" skillnad på åker, öppen mark, eller hygge, allt är ljust gult, det är endast texten som visar på skillnaden.

Exakt så. Dessutom är de ljusgula ytorna rent tekniskt av den av garmin fördefinerade typen "Building/Man-made area" för att ytterligare krångla till det.
Gröna ytor, skog, är nationalpark, stora byggnader är landningsbana osv in absurdum.

Jag förstår inte varför man har valt att sätta samma typ av symbol, linje eller yta för olika saker och ger dem flera olika förklarande texter. Det måste vara betydligt billigare datamässigt att ge var och en rätt definition från början. Finns något inte med bland garmins definitioner, så specificerar man en egen från något av de typnummer som är ospecade av garmin. Enkelt. Men neeeej så har man inte gjort.

Efter att ha pillat runt med typ-filer så har jag helt enkelt insett hur uselt gjorda fripro-kartorna är. Det är så att man blir mörkrädd helt enkelt.
 
Hej, det här ser intressant ut! Står i begrepp att köpa en kart GPS, Oregon och Colorado verkar mest intressanta men kartan är kass. Din ser bättre ut såvitt jag kan bedöma på den lilla blden!

Fråga: en underlighet som jag hittat är att tex på mitt lantställe (som är ett torp bredvid ett fält). Det finns 2 hus vid fältet som har fått varsin punktsymbol och texten "hus". Sen finns det ytterligare en likadan punkt, fast med namnet på fältet. Går sånt att ta bort, eller byta symbol på? Det ser ganska förvirrande ut, som om det fanns 3 hus, fastän det bara är 2.

Med de ovan bifogade typ-filerna så är husen små kvadrater istället för prickar och texten "hus" skrivs inte ut om man inte håller markören över dem. Det är en av alla ändringar som är gjorda i typ-filerna.
 
Vidare, är jag mer förtjust i att järnväg ser ut som det brukar på vanliga kartor och är tveksam till prickade höjdkurvor eftersom det bryter mot vanlig kartografisk sed, även om det senare gör sig ganska bra på skärm.

Är det du/ni gjort svårt att åstadkomma för en någotsånär erfaren datorbrukare? Finns det någon enkel beskrivning hur man gör?

Jag ska testa lite med järnvägen. Jag tyckte att den tog över kartan fullständigt i andras typ-filer. Nog för att järnvägar är viktiga, men en lite mer dämpad framtoning hade inte skadat.

Höjdkurvorna ska jag prova att göra i lite olika nyanser till nästa version, få se hur det blir. Om jag gjorde 25m-kurvorna bredare så blev det i alla fall inte alls bra.

Jag ska försöka göra en guide hur man modifierar typ-filerna lite senare. Jag vill nog helst få dessa såpass bra att de flesta är nöjda med dem som de är först.
 
Med de ovan bifogade typ-filerna så är husen små kvadrater istället för prickar och texten "hus" skrivs inte ut om man inte håller markören över dem. Det är en av alla ändringar som är gjorda i typ-filerna.

En klar förbättring, toppen! F.ö. så blev min länk konstig, här var det jag menade om någon vill titta (ett ställe där såväl hus och namn på en gård har samma symbol - även andra konstigheter kan iaktagas). Mycket förvirrande.

http://www.garmin.com/cgi-bin/mapge...=23&x=360&y=270&w=480&h=360&d=1&rz=0&k=1&sc=1

Tycker det är märkligt hur dåligt grafiskt Garmins designers fått till det. I övrigt andas den mesta grafiken i Garmin god smak och stil. Men Fritidskartan al'a Garmin ser för kass ut - medans Lantmäteriets terrängkarta ser alldeles utmärkt ut. Nu har jag ännu ingen enhet, men är det lika illa som på länken ovan i enhetens display så har Garmin verkligen inte brytt sig alls. Anti-aliasing (som standrardmässigt görs tex i internetbrowsrar) skulle göra allt ordentligt mycket bättre - såväl texter som linjer/vägar etc. Tack bengibollen för att du lyfter upp den ett antal snäpp!

En observation till - som redan delvis nämnts - men som också kan observeras i länken ovan, är att garmins version - till skillnad mot lantmäteriets - inte gör skillnad på gräsmatta, kalhygge och åker. Istället kommer dessa skumma extrapunkter. Förresten såg jag just att "vägbom" fått en symbol som ser ut som en liten röd Julgran. Hur tänkte dom där? Suck. Fy Garmin!
 
Det är inte Garmin som utvecklat Fri Pro utan Sportmanship.

Det kan vara så att Fri Pro utvecklades före tekniken med typ-filer. Det kan säkert någon annan bekräfta eller dementera.

Jag är förvånad över att Sportmanship inte lade mer vikt vid det kartografiska. Men det kan ju ha varit en time-to-market-bedömning eller något annat rent affärsmässigt beslut. Man ville kanske inte lägga mer pengar på utvecklingen. Sportmanship är lönsamt. Mycket. http://www.allabolag.se/?what=sportmanship&where=&s.x=0&s.y=0 sök vidare via ordf då finner ni moderbolaget.

Hur som helst anser jag att Fri Pro är värd pengarna om man redan har en Garmin GPS som Fri Pro kan användas med.

Tack vare Gismo, Leijon och bengibollen och deras typ-filer blir kartorna ännu bättre. Hurra!
 
Jag är på helspänn för hur det kommer se ut med det här nya men jag är en av dom som tycker att järnvägen är viktig och att den ska synas ganska bra eftersom jag är ganska tågintresserad.

Men....båda zip-filerna jag laddar ner blir korrupta, har försökt flera gånger och att öppna dom direkt i cache, i Winrar får jag bara en .9b-fil
 
Jag är på helspänn för hur det kommer se ut med det här nya men jag är en av dom som tycker att järnvägen är viktig och att den ska synas ganska bra eftersom jag är ganska tågintresserad.

Men....båda zip-filerna jag laddar ner blir korrupta, har försökt flera gånger och att öppna dom direkt i cache, i Winrar får jag bara en .9b-fil

Hej!

Även jag misslyckas med att ladda ner dom! Provade också att stänga ner allt "skydd" för datorn, men misslyckades ändå. Får felmeddelandet: "Cannot open file: it does not appear to be a valid archive." Vad kan detta bero på?

Mvh!
 
fripro är inte utvecklat före typ-tekniken. Sakerna har inte med varandra att göra egentligen. Jag ska försöka förklara.

Alla objekt i en karta har en kod som talar om vad objektet är för något. Detta bestämmer hur objektet ska presenteras. Eftersom alla vägar av en viss typ ska se lika ut så bestämmer man detta på denna nivån istället för att varje enskild liten vägsnutt ska innehålla information om hur den ska presenteras. Garmin har fördefinerat ett stort antal objekt så att de ska kunna ritas ut korrekt. En standarduppsättning av symboler och andra attribut finns antagligen också i gps-enheterna och programvaror som mapsource. När man sedan tillverkar en karta kan man sedan internt i kartan ha en sorts typ-fil för att åsidosätta de fördefinerade attributen. Vill man ha objekt av en typ som inte garmin redan har definerat så väljer man normalt en kod som inte är definerad av garmin och väljer själv vad det ska vara och hur det ska se ut.

Detta har inte sportmanship gjort. Man har valt objektkoder som är helt irrelevanta och/eller valt att slå ihop ett antal olika typer av objekt och valt att skilja på dem med ett textattribut/namn som tex "åker", "skog" osv. I många fall finns de objekttyper man borde ha använt redan definerade av garmin. De röda granarna som nämns ovan är egentligen en symbol för ett sjömärke som används på sjökort, likaså de gröna fyrkanterna som ska representera vändplats. Vändplats och bom verkar inte ha fördefinerade värden av garmin, men då borde man ha gjort egna definitioner.

Jag har blivit ganska grinig på sportmanship nu när jag pillat lite i kartorna och jag skulle gärna vilja söka upp dem och säga ett och annat till dem.
 
Hej!

Även jag misslyckas med att ladda ner dom! Provade också att stänga ner allt "skydd" för datorn, men misslyckades ändå. Får felmeddelandet: "Cannot open file: it does not appear to be a valid archive." Vad kan detta bero på?

Det kan jag inte riktigt svara på. Det fungerar ju uppenbarligen för andra, mig själv inräknad.
 
Håller helt med "beng med mycket i bollen" ang fripro

Vet inte var Garmin/Sportmanship hämtat kartmaterialet från men om det är "gröna kartan" så har dom klantat till det ordentligt, vet inte heller om problemen med att omvandla rasterkartor till vektorkartor om det är där problemet ligger och om det nu går till på detta sätt

Har kört kartor i PDA i närmare tio år med främst helformatsskannade fjällkartor och "Blå kartan", "Gröna kartan" på CD för Norr o Västerbotten är tyvärr aldrig framtagen av LM, för att köpa digitala kartor för dessa områden krävs att man är multimillionär. För att få en mera detaljrik karta över nämnda områden och för möjligheten att välja "spår upp" så införskaffades fripro men i jämförelse med "gröna kartan" är ju fripro mer eller mindre ett skämt

Tack "beng med mycket i bollen" och ni andra som jobbar för att förbättra fripro
 
Otroligt bra ...

... initiativ bengi.
Det kanske är så att Sportmansip skulle ta och titta på dina typ-filer och köpa lös de ändringar som du har gjort, eller att de sätter sig ner och tar sig den tiden det tar att göra en bra karta från grunden.
Jag var otroligt tveksam till Garmin produkterna just på grund av hur kartorna ser ut. Nu blev det en Vista HCx i all afall men det var bara priset som avgjorde, otroligt glad då att se att jag kan få kartan bättre nu i alla fall. :)
Tack för ett bra arbete bengi (som absolut inte är beng).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HMR Nya TYP-filer till Norsk Topo Pro CD01 - CD20 Navigering 0
HMR Nya .typ filer för City Navigator Navigering 3
hulth TYP-filer och IMG2GPS Navigering 2
jonasolof Program för att göra TYP-filer för kartor i img-format Navigering 0
olaham Vilken typ-fil till gpsmap 62, (Fri Pro V2) Navigering 1
tekman TYP-redigerare? Navigering 3
chripopper Ändra färg på vägar med typ-fil? Navigering 3
greenjuice Gratis hemmagjorda kartor men vilket typ av program? Navigering 8
johsjo Val av Fordons typ i C550/Nuvi Navigering 1
jonasolof Färgförändringar i garminkartor typ Navigering 2
bernhard Vilken typ av GPS i bil??? Navigering 5
Kartor men koordinater typ 6617260.1637300 ???? Navigering 1
BadCash Var hittar man enklast GPX-filer för vandringsleder? Navigering 6
manlan GPX-filer att ladda ned Navigering 4
edler Kartapp till android för att visa .kml-filer eller georefererade bilder? Navigering 1
lejonlejon Hjälp med shp filer till min Garmin Astro 320 Navigering 4
heah Program för analys av GPX-filer Navigering 7
aksello GEOtiff filer in i en gps (nybörjare) Navigering 1
wetex CSV filer Oregon 300? Navigering 4
miiicke90 Format/filer till garmin enhet.. Hjälp! Navigering 6
tango Konkatenera gpx-filer? Navigering 9
N.N. Konvertera .rik-filer och klistra ihop jpeg-bilder Navigering 14
ullisjansson shape-filer i GPS trackmaker Navigering 1
flajjer Problem med Garmin log filer Navigering 5
jonasolof Img-filer kan editeras binärt Navigering 4
hvk Kiwi-filer? Navigering 0
jonasolof Hur få in img filer till Mapsource Navigering 6
Brune Datorn tror att Garmin kartor (IMG filer) är bilder Navigering 6
jonasolof PPCapp läser img och mp filer, skapa nya objekt Navigering 1
dadid Garminkompatibla filer över Sydamerika? Navigering 3
Kepler Hur komprimera ozf2-filer? Navigering 5
jonasolof hur ändra kartor i rik filer till bildformat? Navigering 1
EP Fugawi och GDB filer Navigering 8
grodanbolle Vad behöver man för program för att kolla på Rik filer Navigering 6
erke Ladda ned shape filer till 60cs Navigering 2
Store Verktyg för Garmin-filer Navigering 4
knucko kartprogram för .jgw filer Navigering 9
Curthan Konvertera kap filer Navigering 1
ajn Slå ihop map filer i Oziexplorer Navigering 4
garminetrex Läsa EasyGPS-filer (.loc) i Kartex? Navigering 6
PR Garmin MapSource - vilka filer? Navigering 1
BD Kartprogram som öppnar rik-filer Navigering 1
Jonte Myra Fugawi och .rik-filer Navigering 4
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Elvah Kmz till gpx-konvertering Navigering 6
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0

Liknande trådar