Nya .typ-filer till fripro

En liten "teaser" som den ser ut just undertiden som jag jobbar med den. Den gråa "slöjan" blir jag inte av med. All skog är vit "FFFFFF".

Ställ in GPS:en i nattläge så försvinner kanske den idiotiska grå slöjan. Funkar på vissa GPS:er.

Undrar hur det puckot på Garmin som kom på att lägga en grå dimma över vissa kartor ser ut inuti huvudet?
 
Att typa om min Friluftskarta fungerade utmärkt GMTK, tack för hjälpen. Har även testat att tanka hem kartor från Open Street Map och installera dessa så att de syns i BaseCamp, inga problem där heller.

Men när jag sedan överför Open Street Map kartan till min GPS så försvinner Friluftskartan som jag i ett tidigare skede överfört till GPS:en. Finns det någon möjlighet att komma runt detta?

Det beror på att vid varje kartöverföring så försvinner de tidigare överförda kartorna. Fixas enklast genom att föra över båda (eller flera) kartor SAMTIDIGT. Enkelt i Mapsource.

Ett annat sätt är att göra flera kartfiler, t ex på en USB-pinne, och slå ihop dom med GMAPTool innan kartfilen kopieras ut till GPS:en:
gmt.exe -j -m mapname -o gmapsupp.img karta1.img karta2.img
Vill man slå ihop ännu fler är det bara att fylla på filnamnen med ett mellanslag emellan.

Vissa nyare GPS:er kan ha många olika kartfiler samtidigt. Handlar mest om att ge kartfilerna rätt namn.

Avgörande fråga: Vilken GPS har du?
 
Det beror på att vid varje kartöverföring så försvinner de tidigare överförda kartorna. Fixas enklast genom att föra över båda (eller flera) kartor SAMTIDIGT. Enkelt i Mapsource [...].

Tack för hjälpen HMR! Lyckades faktiskt klura ut ovan själv till slut. Föra över flera kartor samtidigt funkar fint även i BaseCamp.
/Wadsbo
 
Vissa nyare GPS:er kan ha många olika kartfiler samtidigt. Handlar mest om att ge kartfilerna rätt namn.
De allra nyaste stödjer också valfritt filnamn som slutar på ".IMG" och ligger i Garmin-katalogen. Jag har testat på etrex 20 och den klarar t.o.m. blanksteg, å, ä, ö och "." både på "SD-kort":/Garmin och "Internminne":/Garmin.

Etrex 20/30 har en annan begränsningen att du endast kan slå av och på hela "map set"/IMG-filer. Dvs om du för över två överlappande områden från v1 och v2 i samma fil så kommer bara det ena att synas.
 
Mina TYP-filer för Fri Pro v1 och v2. Hyffsat nära kartnormen för orienteringskartor. De är gjorda med utgångspunkt kring Göteborg, dvs för Götalandkartorna. Förslag på ändringar/fel mottages gärna. Använd JaVaWa GMTK för att enklast lägga till TYP-filen.
 

Bilagor

  • FRIPRO13.zip
    1.9 KB · Visningar: 226
  • Clipboard01.jpg
    Clipboard01.jpg
    152.4 KB · Visningar: 1,001
  • FRIPRO22.zip
    13.5 KB · Visningar: 227
  • Clipboard02.jpg
    Clipboard02.jpg
    153.7 KB · Visningar: 1,055
De allra nyaste stödjer också valfritt filnamn som slutar på ".IMG" och ligger i Garmin-katalogen. Jag har testat på etrex 20 och den klarar t.o.m. blanksteg, å, ä, ö och "." både på "SD-kort":/Garmin och "Internminne":/Garmin.

Etrex 20/30 har en annan begränsningen att du endast kan slå av och på hela "map set"/IMG-filer. Dvs om du för över två överlappande områden från v1 och v2 i samma fil så kommer bara det ena att synas.

Stämmer väl att man kan ha valfria namn på vissa modeller. Dock kan katalogen ha olika namn där kartorna skall läggas. Vanligtvis Garmin. Ibland Map. Ibland en dold mapp som heter .System

Det skall gå att plocka bort idiotslöjan. Men jag har glömt hur man gjorde. Har nog med .dem filer att göra. Jag har googlat utan framgång. Mina FriPro v1 och Fri Pro v2 är utan slöja medan mina Fri Pro v3 har slöjan kvar. Möjligt att jag kommer på hur jag gjorde om jag gräver i mina original DVD:er.

Jag skulle ju kunna lägga upp mina obeslöjade FPv2 kartmappar någonstans för nedladdning. Borde inte vara något upphovsrättsbrott så länge dom är låsta. Eller?
 
Mina TYP-filer för Fri Pro v1 och v2. Hyffsat nära kartnormen för orienteringskartor. De är gjorda med utgångspunkt kring Göteborg, dvs för Götalandkartorna. Förslag på ändringar/fel mottages gärna. Använd JaVaWa GMTK för att enklast lägga till TYP-filen.

Ser väldigt bra ut! Jag gillar konceptet med ljus skog och mörka åkrar. Något för mig att fundera på för mina typ-filer. Även sankmarker är väldigt tydliga. Bra!
 

Bilagor

  • Clipboard03.jpg
    Clipboard03.jpg
    130.9 KB · Visningar: 2,970
Det skall gå att plocka bort idiotslöjan. Men jag har glömt hur man gjorde. Har nog med .dem filer att göra. Jag har googlat utan framgång. Mina FriPro v1 och Fri Pro v2 är utan slöja medan mina Fri Pro v3 har slöjan kvar. Möjligt att jag kommer på hur jag gjorde om jag gräver i mina original DVD:er.
Jag testade att ta bort DEM-filerna och MapReverseConverter kartan. Mycket riktigt så försvann den grå slöjan. Sedan blir det aldrig lika vitt som det blev i 6.13.7 men det ser mycket bättre ut.
 
Mina TYP-filer för Fri Pro v1 och v2. Hyffsat nära kartnormen för orienteringskartor. De är gjorda med utgångspunkt kring Göteborg, dvs för Götalandkartorna. Förslag på ändringar/fel mottages gärna. Använd JaVaWa GMTK för att enklast lägga till TYP-filen.

Kanon! Mycket tydligt med ljus skog. Kanske att höjdkurvorna kan vara lite ljusare/tunnare, men det är bara vad jag tycker. Bra jobbat!
/Wadsbo.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HMR Nya TYP-filer till Norsk Topo Pro CD01 - CD20 Navigering 0
HMR Nya .typ filer för City Navigator Navigering 3
hulth TYP-filer och IMG2GPS Navigering 2
jonasolof Program för att göra TYP-filer för kartor i img-format Navigering 0
olaham Vilken typ-fil till gpsmap 62, (Fri Pro V2) Navigering 1
tekman TYP-redigerare? Navigering 3
chripopper Ändra färg på vägar med typ-fil? Navigering 3
greenjuice Gratis hemmagjorda kartor men vilket typ av program? Navigering 8
johsjo Val av Fordons typ i C550/Nuvi Navigering 1
jonasolof Färgförändringar i garminkartor typ Navigering 2
bernhard Vilken typ av GPS i bil??? Navigering 5
Kartor men koordinater typ 6617260.1637300 ???? Navigering 1
BadCash Var hittar man enklast GPX-filer för vandringsleder? Navigering 6
manlan GPX-filer att ladda ned Navigering 4
edler Kartapp till android för att visa .kml-filer eller georefererade bilder? Navigering 1
lejonlejon Hjälp med shp filer till min Garmin Astro 320 Navigering 4
heah Program för analys av GPX-filer Navigering 7
aksello GEOtiff filer in i en gps (nybörjare) Navigering 1
wetex CSV filer Oregon 300? Navigering 4
miiicke90 Format/filer till garmin enhet.. Hjälp! Navigering 6
tango Konkatenera gpx-filer? Navigering 9
N.N. Konvertera .rik-filer och klistra ihop jpeg-bilder Navigering 14
ullisjansson shape-filer i GPS trackmaker Navigering 1
flajjer Problem med Garmin log filer Navigering 5
jonasolof Img-filer kan editeras binärt Navigering 4
hvk Kiwi-filer? Navigering 0
jonasolof Hur få in img filer till Mapsource Navigering 6
Brune Datorn tror att Garmin kartor (IMG filer) är bilder Navigering 6
jonasolof PPCapp läser img och mp filer, skapa nya objekt Navigering 1
dadid Garminkompatibla filer över Sydamerika? Navigering 3
Kepler Hur komprimera ozf2-filer? Navigering 5
jonasolof hur ändra kartor i rik filer till bildformat? Navigering 1
EP Fugawi och GDB filer Navigering 8
grodanbolle Vad behöver man för program för att kolla på Rik filer Navigering 6
erke Ladda ned shape filer till 60cs Navigering 2
Store Verktyg för Garmin-filer Navigering 4
knucko kartprogram för .jgw filer Navigering 9
Curthan Konvertera kap filer Navigering 1
ajn Slå ihop map filer i Oziexplorer Navigering 4
garminetrex Läsa EasyGPS-filer (.loc) i Kartex? Navigering 6
PR Garmin MapSource - vilka filer? Navigering 1
BD Kartprogram som öppnar rik-filer Navigering 1
Jonte Myra Fugawi och .rik-filer Navigering 4
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Elvah Kmz till gpx-konvertering Navigering 6
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.