Nya terrängkartan

Jag har just köpt ett par kartor inför en vandring.
Tidigare var terrängkartan tryckt på ena sidan av pappret, och funkade bra till att få en överblick vid köksbordet. För hälften av användningen av kartan sker ju där, när man planerar och drömmer inför nästa tur.
Nu har de bestämt sig för att trycka kartan på båda sidorna. Följden blir att man får vända den en massa när man tittar i gränsen mellan de båda sidorna. Det var ju struligt i bland även med det gamla formatet, när man i bland fick ha flera kartor framme samtidigt, men nu blir det ju dubbelt så ofta.

Synd, för det nya pappret verkar bättre (antar att det är dyrare också :)

Nån som håller med? Eller är jag bara gnällig?

/OJ
 
Det går att beställa

kartan med ensidigt tryck. Då får man fram och baksidan på två enskilda blad.

Man skulle önska sig print on demand så att man skulle kunna välja utsnitt själv.

Thure
 
De har även ändrat rutindelningen och gått ifrån typ "10J NO" till en siffra i EU-anpassningens namn berättade de för mig på Lantmäteriets butik på Kungsgatan. Mindre bra när det pusslas med gamla kartor jag har en mängd av. Något bra är väl att kartorna blir i mindre format när de tas med ut, även om det inte är lika bra vid köksbordet. Något jag tycker är bra är att överlappning till angränsande karta blivit bättre då nya kartorna har en överlappningskant som ram.

Raskesven
 
De har även ändrat rutindelningen och gått ifrån typ "10J NO" till en siffra i EU-anpassningens namn berättade de för mig på Lantmäteriets butik på Kungsgatan. Mindre bra när det pusslas med gamla kartor jag har en mängd av. Något bra är väl att kartorna blir i mindre format när de tas med ut, även om det inte är lika bra vid köksbordet. Något jag tycker är bra är att överlappning till angränsande karta blivit bättre då nya kartorna har en överlappningskant som ram.

Raskesven

Ja, det kan vara lite svårt med pusslandet, kan jag tänka mig. Såg att det finns en funktion som "översätter" mellan gamla och nya rutindelningen på kartbutikens web.

Överlappningskanten är en riktigt bra detalj!

Nej, ALLT blir inte sämre :)

/OJ
 
Man skulle önska sig print on demand så att man skulle kunna välja utsnitt själv.
Kul när det dyker upp kartfrågor på Utsidan...

Innan övergången till SWEREF99 fanns också Terrängkartan i en Print on Demand (PoD) variant där det gick att välja utsnittet själv.

I samband med övergången till SWEREF99 byggdes hela produktionsmiljön för PoD om, i första hand för att klara fortsatt produktion av Fastighetskartan, där data flyttats till en modernare databasmiljö.

Terrängkartan "blev kvar" i sin gamla databasmiljö, och det är först nyligen som data flyttat in i den miljö som stöds av PoD. Så i teorin skulle det då vara möjligt att återuppta PoD-varianten av Terrängkartan. Det visade sig inte vara så enkelt...

Terrängkartan innehåller en typ av objekt som nuvarande rutiner för uttag av data ur databasen inte klarar av, och det är hantering av kurvad text. Denna typ av text förekommer inte alls i Fastighetskartan, men i Terrängkartan och övriga småskaliga kartserier används den relativt ofta, t.ex. för att låta namn på vattendrag följa objektets sträckning.

Uttagsrutinerna baseras på FME, en programvara från Safe Software. FME är en generell programvara för manipulering av data i de flesta av marknades format för geografisk information, och kan användas för både läsning och skrivning i olika databasmiljöer.

Men just kurvad text har Dale och hans kollegor på Safe av någon anledning förbisett. Lantmäteriet vill ogärna utveckla en workaround för detta problem, då kommande version av FME sannolikt kommer innehålla stöd också för kurvad text.

När det väl är löst finns inga större tekniska problem kvar att lösa, utan då blir det politik av det hela.

Lantmäteriet för i nuläget dialog med Norstedts Förlagsgrupp om avyttring av KartCentrum, Kartbutiken och Kartförlaget till dem. Framtida hemvist för tryckverksamheten som idag finns inom Kartförlaget är alltså osäker, och innan allt har satt sig så ligger planerna på utveckling av fler PoD-produkter på is.

Vad jag personligen tycker om den saken kan den intresserade läsa på http://www.djuvfeldt.se/fusion/news.php?readmore=36

/torbjörn
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.