Egen papperskarta

Tänkte att jag skulle fixa ett eget utsnitt av terrängkartan och sätta på en skjutdörr i sommarhuset men får tänka om. Med det utsnitt jag valde hamnade kostnaden hos Lantmäteriet på över 7000 KR och då får jag inte en utskrift utan bara en elektronisk fil.

Tydligen så erbjuder inte Lantmäteriet utskrifter i valfritt utsnitt från några andra kartor än den ekonomiska och Skånekartan.

Funderar att skriva ut från Fri Pro i stället men det blir ju rätt trist med alla texter hus etc och mindre ortnamn än på tryckta terrängkartan.

Finns det några andra alternativ?

Thure
 
Tänkte att jag skulle fixa ett eget utsnitt av terrängkartan och sätta på en skjutdörr i sommarhuset men får tänka om. Med det utsnitt jag valde hamnade kostnaden hos Lantmäteriet på över 7000 KR och då får jag inte en utskrift utan bara en elektronisk fil.

Tydligen så erbjuder inte Lantmäteriet utskrifter i valfritt utsnitt från några andra kartor än den ekonomiska och Skånekartan.

Funderar att skriva ut från Fri Pro i stället men det blir ju rätt trist med alla texter hus etc och mindre ortnamn än på tryckta terrängkartan.

Finns det några andra alternativ?

Thure


Hej,
Om man införskaffar Lantmäteriets digitalas terrängkarta på CD, skulle man inte kunna fixa utskrifter i önskat format därifrån? Ev. behöver man kanske klippa och klistra ihop delutskrifter efteråt? Varje län kostar väl runt 3400 plus att det i ditt fall tillkommer utskrift.


Mvh
Jonas
 
Men

det är också lite i dyraste laget för denna enstaka användning, jag behöver två olika län.

Nån som vet var man kan låna en sådan skiva?

Thure
 
Ett billigt alternativ vore ju att köpa papperskartorna, skanna in och sedan montera de olika delarna i photoshop och sen beställa en utskrift. Lite pillrigt att göra men skulle inte ta mer än någon timma.
 
Ett billigt alternativ vore ju att köpa papperskartorna, skanna in och sedan montera de olika delarna i photoshop och sen beställa en utskrift. Lite pillrigt att göra men skulle inte ta mer än någon timma.

Eller i så fall - varför inte skippa digitaliseringsbiten helt och bara klistra upp valfritt utskurna och ihoplimmade utsnitt av papperskartorna...?
 
De tryckta Terrängkartorna går också att få i enkelsidigt utförande. Kontakta Kartbutiken (kontaktinfo finns på http://butiken.metria.se/kartbutiken/) för info om hur de kan beställas.

Sedan skulle jag kunna ge en långrandig förklaring till varför valfria utsnitt inte är tillgängliga för Terrängkartan, men det får jag ta vid annat tillfälle.

/torbjörn
 
Om det bara är en liten karta så kan du ju använda www.gis.lst.se och länskartor. Ta några skärmdumpar och sedan är det bara att klippa och klistra. Det finns ju speciells mjukvaror för att klippa ihop panoramabilder automatiskt så det borde ju gå att få ordning hyffsat enkelt.
 
Jag har lagt ihop skärmdumpar av olika slag, i Excell!
Sedan har jag markerat dem, kopierat och klistrat in i paintbrush o sparat.
 
Följde upp

Torbjörns råd och ringde kartbutiken i Stockholm. Där kan jag beställa enkeltryckta kartblad plano i nya indelningen där varje blad då trycks på två ark i stället för ett. Kostnaden är 235 Kr per blad.

Alternativt kanske de har kvar planoark i gamla indelningen vilket kanske blir billigare beroende på hur många ark jag bestämmer mig för.

Blir nog hur som helst en papperslösning. Tror inte olika varianter på scanning skärmdumpar etc når upp till den tryckkvalitet jag vill ha.

Thure
 
Torbjörns råd och ringde kartbutiken i Stockholm. Där kan jag beställa enkeltryckta kartblad plano i nya indelningen där varje blad då trycks på två ark i stället för ett. Kostnaden är 235 Kr per blad.

Alternativt kanske de har kvar planoark i gamla indelningen vilket kanske blir billigare beroende på hur många ark jag bestämmer mig för.


Thure

Jag har sett att vissa butiker rear (50 %) på dom ”gamla” (25*25 km) topografiskakartorna nu när det nya formatet kom i januari http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_NewsPage.aspx?id=13625

Per
 
Torbjörns råd och ringde kartbutiken i Stockholm. Där kan jag beställa enkeltryckta kartblad plano i nya indelningen där varje blad då trycks på två ark i stället för ett. Kostnaden är 235 Kr per blad.

Alternativt kanske de har kvar planoark i gamla indelningen vilket kanske blir billigare beroende på hur många ark jag bestämmer mig för.

Blir nog hur som helst en papperslösning. Tror inte olika varianter på scanning skärmdumpar etc når upp till den tryckkvalitet jag vill ha.

Thure

Blir det inte billigare att bara köpa två blad helt enkelt (med tryck på båda sidorna), och vända olika sidor fram?
De jag nyss beställde betalade jag i alla fall mindre än 100 kr per styck för.

/OJ
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.