Skriv ut din egen karta

Med anlednig av den diskussion om tillgången till papperskartor som blossat upp efter nyheten att Lantmäteriet ska dra ner på utbudet av tryckta kartor vill jag ge följande tips.

Lantmäteriet har sedan början av 2014 lanserat en uppgraderad variant av tjänsten Kartsök och ortnamn http://kso2.lantmateriet.se/#
I den tjänsten kan man i helskärmsformat titta på alla Lantmäteriets allmänna kartor samt ortofoto och den dynamiskt skalbara topografiska webbkartan. Dessutom kan man skapa en pdf i A4-format av valfritt utsnitt för utskrift på sin egen skrivare.

Eftersom utskriften bara är i A4-format så saknas den möjlighet till överblick över större områden som de traditionellt tryckta kartorna ger, men ingen behlöver sakna en papperskarta för sin utflykt i naturen. En stor fördel är också att den utskrivna kartan alltid visar den mest aktuella informationen, man riskerar aldrig att använda en gammal karta.

OBS: Utskriftsfunktionen är enbart för privat bruk och får inte användas yrkesmässigt eller i kommersiellt syfte.
 
Tack för den funktionen lantmäteriet den är nog den bästa i sitt slag för närvarande i Sverige tillsammans med motsvarande på http://www.fmis.raa.se/cocoon/fornsok/search.html som innehåller en massa fornlämningar och tomtgränser som också kan vara kul att ha på en karta ute i spenaten.

Riksantikvarieämbetets kartapplikation har också sjökortslager.

Ibland kan det vara smart att skärpa kartbilden i ett bildbehandlingsprogram innan utskrift man behöver inte köpa till exempel Photoshop Elements utan gratisprogrammet Irfanview duger gott.

Thure
 
Med anlednig av den diskussion om tillgången till papperskartor som blossat upp efter nyheten att Lantmäteriet ska dra ner på utbudet av tryckta kartor vill jag ge följande tips.

Lantmäteriet har sedan början av 2014 lanserat en uppgraderad variant av tjänsten Kartsök och ortnamn http://kso2.lantmateriet.se/#
I den tjänsten kan man i helskärmsformat titta på alla Lantmäteriets allmänna kartor samt ortofoto och den dynamiskt skalbara topografiska webbkartan. Dessutom kan man skapa en pdf i A4-format av valfritt utsnitt för utskrift på sin egen skrivare.

Eftersom utskriften bara är i A4-format så saknas den möjlighet till överblick över större områden som de traditionellt tryckta kartorna ger, men ingen behlöver sakna en papperskarta för sin utflykt i naturen. En stor fördel är också att den utskrivna kartan alltid visar den mest aktuella informationen, man riskerar aldrig att använda en gammal karta.

OBS: Utskriftsfunktionen är enbart för privat bruk och får inte användas yrkesmässigt eller i kommersiellt syfte.

Snyggt! Jobbar du på LM? Finns en del förbättringsidéer som jag gärna delar med mig av.

Mats
 
Jag kan rekommendera en sökning efter "mapgrabber". Det är ett program (enbart för Windows såvitt jag vet) som kan "klippa ihop" stora kartor av i princip allt som kan visas på skärmen och panoreras genom att dra med musen.

Den tar skärmdumpar och "drar" sen med musen för nästa bild. Man ställer in vilken del av skärmen som den ska jobba på (placerar ut två hörn) och talar om hur många "rutor" i sidled och höjdled den ska ta med. Går även att ställa in maxstorlek för bilderna (så blir det stora kartor så delas de upp i flera bilder, med konfigurerbar överlapp har jag för mig).

Går också att ställa in hur snabbt den ska dra med musen och hur länge den ska vänta innan den tar skärmdumpen (så kartan hinner ritas upp) och lite såna grejer. Sånt får man trimma in så man dels inte tappar bitar, men samtidigt så det inte tar för lång tid. (Jag har nån gång varit tvungen att låta den köra över natten för det tog 6 timmar att gå igenom området jag ville ha, problemet var att när man panorerade åt ena hållet tog det 2-3 sekunder innan kartan uppdaterades.)

Jag har använt den många gånger, blir oftast att jag först gör en jättestor karta över området jag ska vara i, sen kopierar jag ut bitar från den och skriver ut. Då kan man få skarvar mellan kartorna där det passar bra (t.ex. en karta per dagsetapp).

Jag har dock nästan alltid även haft en köpt karta över området med mig, men den har varit nerpackad som reserv eftersom det är mycket smidigare med ett par A4-kartor per dagsetapp än en stor karta. A4-kartorna blir "slit och släng" alltså medans den stora kartan blir "planeringskarta" och "reserv".

(Den funkade även med den gamla Kartsök som hade pytteliten storlek på skärmen.)
 
Inte så bra som det ser ut :(

Det verkade ju mycket bra till att börja med men det funkar för den som går väldigt små promenader.

Det var nya fina kartor med detaljer kring Nösund på Orust där jag gärna cyklar i skogarna så jag kastade mig glatt över detta. Men för att få upplösning motsvarande ungefär gröna kartan kan man bara skriva ut 2*1km område på ett A4. En löjligt liten tur.

Man skulle ju åtminstone skriva ut på A3 över ett störrre område med den mest detaljerade kartnivån.

Eftersom datan tydligen är så publik så är det också märkligt att man inte kan få den som en geotaggad tif/jpg för privat bruk.

Lite bittert så konstaterar jag att Lantmäteriet återigen inte delar med sig av data till privatpersoner på den nivå man kan vänta sig. Kartorna är lämpliga till tant Agdas svampplockning i skogen som hon redan hittar i men inte för en heldagsutflykt med gummistövlar!

/Andreas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.