"Nya" tältplatser i Sarek?

skrinnare; sa:
Håkan>> Nästan precis så jag gick i somras. Jag gick dock något mer söderut, söder om Skajdasjtjåhkka och ner mot Lulep Låvdakruvtasj, som har en mycket vacker ravin ner mot Guophervagge. Längst upp i sänkan söder toppen 1504 var det en mindre glaciär som inte innebar några problem i fjolårets värme, men som nog kan vara lurig ett snörikt år.

Tack för tips och varning.

HåkanF
 
lleberg; sa:
Så frågan jag ställer mig är.
Hur ser en bra tältplats ut egentligen?
Och hur ser en bra tältplats inte ut?

Stenar, rötter, grästuvor, fukt, lutning är bra att undvika. Sedan kan tältplatsen vara utsatt för vind, framför allt vind från fel håll om man har tunneltält.

Att sedan ha nära till vatten, badplats, bra utsikt, kvällssol, morgonskugga, stenar att lägga fast pinnarna med, en stor platt sten som fungerar som matbord, mm. är "lyx" man inte alltid kan få.

Men det Håkan söker är inte bara en bra tältplats utan en fantastisk. :)

Ibland har man varit trött och slagit upp tältet på första bästa plats så man fått ligga som ett S mellan stenar, men andra gånger har man gett sig tid att leta en riktigt bra plats.

/Ulf
 
Vid Låptåvakkjavrre finns det gott om tältplatser, på nordvästra stranden vid inloppet är det speciellt fint.

Tielmajaure på Tielma platån är nog den häftigaste tältplatsen vi varit på. Perfekt utsikt ner mot "rovdjurstorget" från ovanligt håll. Lite segt att knata upp för branten från Sarvesvagge men väl värt mödan. Utmärkt läge för toppturer och glaciärturer. Vi fortsatte ner på skrå i södra rapadalen mot Smaila. Såg björnspillning på flera ställen.

Den redan omnämna jeknajaure har vi länge suktat efter men inte lyckas besöka än. Den ska vara en höjdare. Nu blev jag ännu mer intresserad att ta mig dit efter det som skrivits här.

En annan ovanlig tältplats är Takarjaure, med härlig utsikt mot Sitojaure. Vägen dit var knepig (kom från Aktse) och vägen därifrån ännu värre (ner i Skajtjatjvagge och Pasta).

Det finns även möjlighet att tälta i sydöstra mynningen på jeknavagge (den mellan sarvesvagge och lutholako). Det är nedanför isfallet på Svenonious glaciär. Lite stenigt men det går att hitta jämna sand/grus plättar. Vi fick plats med 7 st tält. Själva dalen är mer spektakulär än tältplatsen men det är en bra utgångspunkt för att besöka isfallet som är rätt coolt.
 
bjornw; sa:
Vid Låptåvakkjavrre finns det gott om tältplatser, på nordvästra stranden vid inloppet är det speciellt fint.


Härligt. Dit ska jag nästa vandring!


Tielmajaure på Tielma platån är nog den häftigaste tältplatsen vi varit på. Perfekt utsikt ner mot "rovdjurstorget" från ovanligt håll. Lite segt att knata upp för branten från Sarvesvagge men väl värt mödan. Utmärkt läge för toppturer och glaciärturer. Vi fortsatte ner på skrå i södra rapadalen mot Smaila. Såg björnspillning på flera ställen.


Jag har hört talas om den platsen tidigare. den lockar verkligen.


Den redan omnämna jeknajaure har vi länge suktat efter men inte lyckas besöka än. Den ska vara en höjdare. Nu blev jag ännu mer intresserad att ta mig dit efter det som skrivits här.

En annan ovanlig tältplats är Takarjaure, med härlig utsikt mot Sitojaure. Vägen dit var knepig (kom från Aktse) och vägen därifrån ännu värre (ner i Skajtjatjvagge och Pasta).


Även detta låter som ett spännande tips.


Det finns även möjlighet att tälta i sydöstra mynningen på jeknavagge (den mellan sarvesvagge och lutholako). Det är nedanför isfallet på Svenonious glaciär. Lite stenigt men det går att hitta jämna sand/grus plättar. Vi fick plats med 7 st tält. Själva dalen är mer spektakulär än tältplatsen men det är en bra utgångspunkt för att besöka isfallet som är rätt coolt.

Tack för spännande tips. jag planerar och längtar...

HåkanF
 
bjornw; sa:
Tielmajaure på Tielma platån är nog den häftigaste tältplatsen vi varit på. Perfekt utsikt ner mot "rovdjurstorget" från ovanligt håll. Lite segt att knata upp för branten från Sarvesvagge men väl värt mödan.
Kan du erinra dig den exakta vägen upp? På kartan ser det väldigt brant ut. Själv har jag ingen minnesbild av hur brant det är. Det var länge sedan jag vandrade i den delen av Sarvesvagge.

HåkanF
 
MAJJEN; sa:
Jag planerar ständigt nya vandringar i Sarek och andra delar av Lapplandsfjällen. En del genomförs - andra inte. Någon enstaka etapp genomförs fast det kanske inte borde ha gjorts. Framför allt så har en del tältplatser inte varit av högsta kvalitet.
Kanske finns det kunskaper i detta forum om följande tältplatser.
Finns det acceptabla tältplatser vid Låptåvakkjavrre, Goabrekjavrasj, Buojdes samt Bajep Buojdes? (Dessa ligger SV Njoatsosvagge.)
Vidare: Hur är det med tältplatser vid Nasasjavrre och Bårajavrre (nordvästra Sarek), vid sjön 1127 i Guohpervakkasj samt vid Jiegnajavrre (SV Bielloriehppe)?

Ja, jag har fått svar på de flesta av mina frågor - men - inte alla. Så jag kör ett varv till.
Är det någon av Utsidanläsarna som har varit på plats(!) vid Nasasjavrre och/eller Bårajavrre (SV Guophervagge) samt vid Goabrakjavrasj (SV Njoatsosvagge) och kan berätta om eventuella tältplatser?
Jag efterlyser samtidigt fler ovanliga tältplatser på andra håll i Sarek.

HåkanF
 
Nasajavvre passerade jag i början av juli häromåret. Mycket fint och ganska gott om plana platåer vid sjön, men också gott om snö. Isen på sjön var gissningsvis halvmetertjock eller mer. Jag testade inte. Stämmer ganska väl med en av Svante Lundgrens skildringar från 40-talet. Fast han hade dimma och regn, jag hade värmebölja.

Nasajavvre kan alltså rekommenderas, men vill man att det vara grönt och vackert som i Grundstens bok så skall man nog vara där i mitten av augusti eller så.

Jörgen
 
Nasasjaure har den bästa tältplatsen på norra stranden, just innan rasblocksbranten börjar. Platsen finns ca 50 meter upp från stranden med fin utsikt över sjön och mot Padjelanta/Norge. Det finns flera små bäckar som rinner genom den gräsmatta där tältplatsen finns. Jag har tältat där flera gånger. Jag rekommenderar vandring med ryggsäck på södra sidan av sjön. Norra stranden går att passera utan ryggsäck men det är besvärligt.

Pårajaure har inte några särskilt bra platser. Sjön kantas av småvite med blöt mark. Det bästa alternativet är precis norr om sjön på de små kullar som finns vid stranden. På toppen av kullarna är det plant och torrt. Vatten hämtar man i sjön.

/Janne
 
lleberg; sa:
Jag är förvånad att det kan vara ett sånt problem att hitta en tältplats, jag har inte ens tänkt mig det som nått vidare problem.
Men sommarens turer blir dom första på egen hand...

Så frågan jag ställer mig är.
Hur ser en bra tältplats ut egentligen?
Och hur ser en bra tältplats inte ut?
En klipphäll med 45 graders lutning är i alla fall inte en ideal tältplats, något vi kom fram till när vi befann oss mitt på en sådan framåt 11-12 på natten och fick kravla de sista 200 metrarna i halvmörker innan vi kom till hyfsat platt mark.
 
Vi gick upp ganska snart efter att vi vadat ridanjunjesjokka som förövrigt var ett grymt svårt vad den gången. När det regnar mycket är det en svår jokk. Ja, det var brant men inte ohanterligt. Vi knatade i princip rakt upp. Man fick leta bra spår och skråa lite men det krävdes inte att vi firade säckarna eller så. En del vide i början men sedan mest gräs och ljung hela vägen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
Mackan1 Tältplatser i Finsetrakten? Fjällvandring 17
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
Saltlakrits Tankar om tältplatser Fjällvandring 15
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
Toblin Tältplatser lapporten nära abisko ? Fjällvandring 6
PepsAdventures Vandringsväg ovanför Laddjujavri samt tältplatser på Cievrralahku Fjällvandring 5
Promenerik Tältplatser Ritsem Fjällvandring 5
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0
elihe1 Tältplatser Fjällvandring 2
Evajar Tältplatser på övre leden Rapadalen Fjällvandring 6
Janost Tältplatser Cievrralahku, Kuopervagge(Keb), Kaskasavagge ? Fjällvandring 3
Amylie Tältplatser nära Glittertind Fjällvandring 2
Erixolen Tältplatser V om Guoblacorru? Fjällvandring 9
gunnargren Tältplatser mellan Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 9
Seapo Tältplatser Neasketvaggi Fjällvandring 1
dake Tältplatser padjelanta Fjällvandring 2
gunnargren Tältplatser mellan Vakkatovare-Nikkaluokta Fjällvandring 10
Nehrert Tältplatser vid Kebnekaise? Fjällvandring 14
bakti Tältplatser i Jotunheims natur Fjällvandring 9
ekaflnoren Tältplatser Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 4
skellington Tältplatser mellan Akka och Gisuris? Fjällvandring 9
Bergman740 Tältplatser Nikka-Keb-Vakko Fjällvandring 5
jesperk Tältplatser i Trollheimen Fjällvandring 0
coolmanq Dovrefjell - hund? tältplatser? Fjällvandring 1
pal2 Tältplatser/vadning i Kaskasavagge? Fjällvandring 14
UAO Tältplatser vid Hukejaure Fjällvandring 3
chala Tältplatser längst Västra leden till Kebbne. Fjällvandring 8
guhj Framkomlighet och tältplatser, Kebnekaisemassivet (specifika platser) Fjällvandring 9
Foss Tältplatser Storulvån - Sylarna - Helags - Kläppen Fjällvandring 3
fjölar Kvikkjokk - Tarraluoppal. Dagsturer, toppturer och fina tältplatser. Fjällvandring 13
majjen Underbara tältplatser Fjällvandring 16
ekonom Tältplatser Jämtland/Härjedalen Fjällvandring 6
joa_bj Bra/vackra tältplatser Sylarna-Helgs-Gåsen? Brådis Fjällvandring 2
Karolina P Tältplatser vid Grövelsjön? Fjällvandring 18
jorgenhellberg Kollar igen - tältplatser, Besseggen Fjällvandring 2
UlfRikard Tältplatser Nikkaloukta-Kebnekaise? Fjällvandring 2
jorgenhellberg Tältplatser Gjendebu till Memerubu Fjällvandring 2
Olaa tältplatser vid Sylarna mm Fjällvandring 5
Jakan Bra tältplatser? Fjällvandring 3
plu Bra tältplatser? Fjällvandring 3
Tältplatser i Mårma?? Fjällvandring 13
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.